Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera om OS X samt radera all data på hårdisken

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag känner att jag skulle behöva ta bort allt jag har på min Macbook och sedan installera igen. Tänkte göra det lite efter att Leopard har släppts. jag har några frågor angående detta

Hur gör jag för att formatera hårdisken och sedan lägga in OS X på nytt?

Om jag skulle vilja spara vissa program, hur går jag smidigast tillväga? (jag har alltså inte dmg filerna kvar)
jag har läst någonstans att man kan göra ett arkiv av sitt gamla OS och sedan lägga in ett nytt. Kan man då göra detta och sedan hämta program och annat från det gamla till det nya och sedan ta bort det gamla? Eller blir jag tvungen att leta reda på programen igen sen?

Tack på förhand.

Du kan uppgradera från Tiger till Leopard.
Då bör dina program få vara kvar.

Fast grejen är att jag inte vill uppdatera utan jag tänkte fräsha till allt och rensa för det skulle behövas.

Ursprungligen av Mikkelrev:

Hur gör jag för att formatera hårdisken och sedan lägga in OS X på nytt?

Du kan enklast göra det under själva installationen av OS:et, eftersom du startat datorn från installationsskivan så är det bara att köra Skivverktyg (som finns i en av menyerna som extraprogram) och radera med det innan du går vidare med installationen.

Ursprungligen av Mikkelrev:

Om jag skulle vilja spara vissa program, hur går jag smidigast tillväga? (jag har alltså inte dmg filerna kvar)
jag har läst någonstans att man kan göra ett arkiv av sitt gamla OS och sedan lägga in ett nytt. Kan man då göra detta och sedan hämta program och annat från det gamla till det nya och sedan ta bort det gamla? Eller blir jag tvungen att leta reda på programen igen sen?

Ja, det finns en arkiveringsfunktion som flyttar det gamla systemet till en annan mapp och sedan installerar ett rent nytt system, man får upp den om man väljer Alternativ under installationen (om jag minns rätt, det var ett tag sedan jag gjorde det sist). Då ska du förstås inte formatera om hårddisken innan.

Citat:

Ja, det finns en arkiveringsfunktion som flyttar det gamla systemet till en annan mapp och sedan installerar ett rent nytt system, man får upp den om man väljer Alternativ under installationen (om jag minns rätt, det var ett tag sedan jag gjorde det sist). Då ska du förstås inte formatera om hårddisken innan.

Men då kan jag sedan radera denna efter att jag hämtat det jag vill ha ur den?

Tack för dina svar.

1
Bevaka tråden