Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partitionera OS X HD

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill partitionera min HD till två så att jag kan installera ytterligare en version av OS X.

Hur gör man. Hittar bara instruktioner på hur man gör på externa HD.
Jag har tillgång till Firewire HD och USB minne om det kan hjälpa.

Det är samma sak att göra det på intern disk som extern. Har du en Intel-mac kan du skapa en ny volym på din hårddisk utan att radera hela. Det görs genom single user mode, och kanske att det går med boot camp.

Har du Powerpc-mac måste du radera hela din hårddisk, och därefter skapar du en partition med två volymer. Så du får backa upp eventuellt innehåll först; typ på någon av dina externa diskar.

Med hjälp av skivverktygen (på din systeminstallationsskiva) kan du enkelt klona över innehållen mellan de olika hårddiskarna så att du slipper installera om.

Frågor:
• vilken dator har du?
• hur stora är samtliga hårddiskar, och hur mycket ledigt utrymme har du på var och en?

Det är en Intel iMac med senaste OS X som jag har och hårddisken är på 250GB.

Vad ska jag välja i Skivverktyg? Ser bara att man kan radera...

Gå till fliken "Restore". Där kan du välja källvolym (att kopiera från) och målvolym (att kopiera till).

Är du intresserad av g33k-lösningen att mecka med volymerna med hjälp av diskutil i single user mode, kolla här.
http://www.macgeekery.com/tips/cli/nondestructively_resizing_volumes

Jag förstår inte.

Jag vill skapa en ny partion på hårddisken som är 40 GB stor. Ungeför som BootCamp gör fast jag vill inte installera XP utan en äldre version av OS X.

Restore känns som jag ska använda om jag har en tidigare backup och vill installera den på en partion som jag vill återställa?

Markera hårddisken. Den som är längst vänsterut. Då dyker fliken för partitionering upp.

Och du har rätt; Restore är för att kopiera existerade data mellan diskar.

Var vaksam när du gör det där.
Jag har suttit tre dagar nu med att försöka få tillbaks 217Gb prylar som formaterades när jag ändrade min linuxpartition i Disk Utils från Mac OS X-skivan.
Och det verkar som att jag inte får tillbaks det.
6års kodande, recenserande, företagande, poesi och fan allt vad jag blev av med.
Värdelöst!
(ändå klickade jag i "Lock this disk from editing", låt dig inte luras av det).

Det står att 'Skivan innehåller startenheten och kan inte partioneras'. Tycker det mesta är gråmarkerat förutom alternativ, men där hittar jag inget sätt att komma vidare.

Om du startar upp från skivan så kan du ändra.
Men som sagt, var försiktig!

Det enda jag har är OS X installerat på en partition. Vad ska jag starta upp från? Kan ju bara välja den?

Ursäkta att jag är helt borta.

Det är lugnt.
Du har antagligen fått med en Mac OS X-skiva med när du köpte datorn, right?
Boota upp datorn från den (dvs installationsprogrammet), välj språket du trivs bäst med (eng för min del), klicka dig vidare ett steg så får du upp menyn längst upp, i Utilities där så kan du väl Disk Utilities, då har du ingen disk mountad så då kan du leka med den.
När du har disken mountad och är i OS X så kan du inte ändra om i partitionerna som jag fattat det.
Hängde du med?

Aaaa tackar.

Fattade aldrig att man var tvungen att boota från skivan. trodde man kunde göra det när man var i OS X. Allt blev perfekt. Tack.

Lugnt

1
Bevaka tråden