Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är detta för program?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej jag har just köpt en mac och det följde med en massa program. kan någon förklara för mig vad detta är för något
Adobe bridge?
Adobe creative suite 2?
Adobe go live cs2?
Adobe version cue cs2?
Adobe illustrator cs2?
Adobe indesign cs2?
Adobe photoshop cs2?
Adobe photoshop cs?
Adobe image ready cs?
Adobe image ready cs2?
Adobe photoshop elements 2,0?
Adobe stock photos?
Azureus?
Adobe photoshop 7?
Adobe photoshop 7,0?

Kortfattat, är de programmen lagliga så har du troligtvis sparat en faslig massa pengar. Dock finns risken att den föregående ägaren har använt just Azureus till att skaffa dem.

nej de är lagliga. jag köpte datorn från en foto studio därför finns det så många program.

Jag har varit på adobe.com och jag får ändå inte någon rätsida på exakt vad de gör. Är det ingen som bara kan kortfattat berätta vad de gör på svenska. Det är därför adobe.com är så svår för att allt går på engelska.

  • Medlem
  • 2007-06-26 19:01
  • Medlem
  • 2007-06-26 19:02

Man kan ju också säga att du "måste" radera programmen om du inte har fått licenskoderna till dem. du har väl inte betalat för programmen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-26 19:19

Summa summarum (titta - frazze har lärt sig att stava!): om du måste fråga vad det är för program, då har du inte:

  • Originalmedia

  • Dokumentation

  • Licensnycklar/nummer/koder/etc

  • betalt för dom

Bara för att en fotostudio har köpt som (=legalt) så betyder inte det att du (som uppenbarligen enbart har köpt en dator med en gammal installation) också har/får legala program. Ett mycket snävt synsätt om du frågar mig.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-26 19:19

Precis som Baron säger, så måste du ha licensnycklarna till programmen. Har du inte fått dessa, så har du inte rätt att använda programmen. De följde inte med datorn utan de råkade bara finnas där. Som en sidnotering kan sägas att om du inte vet vad de gör, så behöver du dem inte

Då raderar jag väl de då. Jag visste inte att det var så, man vill ju inte göra något olagligt.

Ursprungligen av enbacken_4:

Då raderar jag väl de då. Jag visste inte att det var så, man vill ju inte göra något olagligt.

Olagligt är det inte. Du har inte ingått avtal med Adobe, så avtalsbrott är det inte och du har inte heller kopierat programmen, så är det piratkopiering är det i så fall fotostudion som är skyldig.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-27 07:33
Ursprungligen av Marcus K:

Olagligt är det inte. Du har inte ingått avtal med Adobe, så avtalsbrott är det inte och du har inte heller kopierat programmen, så är det piratkopiering är det i så fall fotostudion som är skyldig.

Så enligt ditt förmenande så går jag alltid fri om jag kan få någon annan att lägga kopior på min dator? Att jag sedan kör dom utan giltig (men dock) licens är inte olagligt?

Ursprungligen av frazze:

Så enligt ditt förmenande så går jag alltid fri om jag kan få någon annan att lägga kopior på min dator? Att jag sedan kör dom utan giltig (men dock) licens är inte olagligt?

Ja, om jag inte helt missat det så tala lagstiftningen om framställning av exemplar av datorprogram, och det är det ju i så fall säljaren som får stå för i det här fallet.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-27 12:27
Ursprungligen av Marcus K:

Olagligt är det inte. Du har inte ingått avtal med Adobe, så avtalsbrott är det inte och du har inte heller kopierat programmen, så är det piratkopiering är det i så fall fotostudion som är skyldig.

Nej, det är inte olagligt att ha programmen i datorn. Däremot är det olagligt att använda dem, då den nya ägaren inte fått med licensnycklen. Det är nämligen inte programmet i sig man betalar för, utan rätten att använda det. Ingen licensnyckel = Ingen rätt att använda programmet. Finns inget utrymme för fria tolkningar om man läser igenom EULA.

Kanske en något haltande jämförelse, men du får inte köra bil bara för att du äger en. Du måste bevisa att du kan (körkort då alltså).

Ursprungligen av Jeppe_E:

Nej, det är inte olagligt att ha programmen i datorn. Däremot är det olagligt att använda dem, då den nya ägaren inte fått med licensnycklen. Det är nämligen inte programmet i sig man betalar för, utan rätten att använda det. Ingen licensnyckel = Ingen rätt att använda programmet. Finns inget utrymme för fria tolkningar om man läser igenom EULA.

Jo, du köper programmet, såvida du inte vid köpet ingått ett avtal om att du bara köper en licens. Naturligtvis köper du inte upphovsrätten till programmet. Vad jag vet har enbacken_4 inte heller vare sig ingått avtal med Adobe eller godkänt deras EULA, så de gäller inte heller.

Jag kan ha fel. Ber i så fall om ursäkt men vill gärna ha en upplysning i så fall var det står att det är olagligt att använda dem.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Kanske en något haltande jämförelse, men du får inte köra bil bara för att du äger en. Du måste bevisa att du kan (körkort då alltså).

Även om billiknelser alltid är uppskattade så är jämförelsen väldigt haltande. Det finns inget i lagen som kräver något form av liknande körkort för datorprogram.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-28 02:30
Ursprungligen av Marcus K:

Jo, du köper programmet, såvida du inte vid köpet ingått ett avtal om att du bara köper en licens. Naturligtvis köper du inte upphovsrätten till programmet. Vad jag vet har enbacken_4 inte heller vare sig ingått avtal med Adobe eller godkänt deras EULA, så de gäller inte heller.

Jag kan ha fel. Ber i så fall om ursäkt men vill gärna ha en upplysning i så fall var det står att det är olagligt att använda dem.

Även om billiknelser alltid är uppskattade så är jämförelsen väldigt haltande. Det finns inget i lagen som kräver något form av liknande körkort för datorprogram.

Faktiskt, så köper du inte programmet, utan rätten att använda det. För att använda programmet krävs ett giltigt serienummer. Detta nummer kan enligt EULA användas på en (eller flera, men inte samtidigt) dator. Du har alltså inte rätt att använda ett program utan giltig nyckel, sen att mjukvaran är installerad och färdig att använda hör inte hit.

Min liknelse med körkort och bil stämmer ändock ganska bra, då du behöver äga serienummret för att få använda programmet - jämför - du måste äga ett körkort för att få köra din bil.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-28 02:41

Marcus: Följande avsnitt i EULA för PS CS3..

  • Medlem
  • 2007-06-26 23:09

Vänta med det. Ta en rövare och be i stället fotostudion om licenserna på de program du har köpt av dem. Dessa kan du i så fall sedan sälja för en ganska bra slant.

tror att han menar till vad använder man dessa program för

mvh hanibal

tror att han menar till vad använder man dessa program för

hej

för att göra detta enkelt

Adobe bridge?
Adobe creative suite 2?
Adobe go live cs2? =man skapar siter /hemsidor med

Adobe version cue cs2?
Adobe illustrator cs2?
Adobe indesign cs2?
Adobe photoshop cs2? =bildredigering
Adobe photoshop cs? =bilderedigering
Adobe image ready cs? =bilderedigering
Adobe image ready cs2?
Adobe photoshop elements 2,0? =enkelversion av bildredigering

Adobe stock photos?
Azureus? =file delningsprogram som ofta används av brottslingar och vanligt folk

Adobe photoshop 7? =den gammal versione Bildredigerings programet
Adobe photoshop 7,0

resten kan väl ni som vet vad programen är till!? kan väll skriva det

mvh hanibal

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 08:53

Adobe bridge? = Bildhanteringsprogram, för att märka och kategorisera dina bilder
Adobe creative suite2 = ett helt paket bestående av en massa program, alla listade här
Adobe go live cs2? = Hemsids program
Adobe version cue cs2 = Versionshanterare, vet du inte vad det är ge dig inte i det
Adobe illustrator cs2? = Vektorbaserat ritprogram, brab för illustrationer
Adobe indesign cs2? = layoutprogram, för att göra böcker, tidningar etc etc
Adobe photoshop cs2? = avancerat bildprogram
Adobe photoshop cs? = samma som ovan
Adobe image ready cs? = bildhanteringsprogram, för att göra klart bilder till web
Adobe image ready cs2? = samma som ovan
Adobe photoshop elements 2,0? = enklare variant av Photoshop
Adobe stock photos? = online version för bilder
Azureus? = nerladdningsprogram, en så kallad torrent klient
Adobe photoshop 7? = samma som ovan
Adobe photoshop 7,0? = samma som ovan

enkelt kan man uttrycka det så här, Adboe är branschstandard inom den grafsika och web industrin, det är det i särklass mest spridda programmet. Adobe ligger även bakom Acrobat, som jag antar egentligen borde finnas med på din lista.

/Tangen

okej, om jag inte var förvirrad innan så är jag det nu : )
acrobar har jag men det vet jag vad det är. så om jag får licensen så får jag använda det.
Han har köpt programmen för jag såg skivorna där när jag köpte datorn då han höll på att installera i sin nya dator.

Jag får väl se om ni får någon rätsida på detta och om jag så småningom kan använda programmen eller om jag måste köpa de. Har lånat cs bibeln på nätet och det verkar intressant.

Ursprungligen av enbacken_4:

jag såg skivorna där när jag köpte datorn då han höll på att installera i sin nya dator.

Använde han de skivorna för att installera programmen i sin nya dator?

I så fall får du inte använda programmen! Om han har behållt skivorna, och fortsätter använda programmen och licenserna i sin nya dator, så är programmen i din dator piratkopior.

oki men då raderar jag de då och så köper jag photoshop. Det verkar vara lika bra då jag tycker det är dumt att använda piratkopior, jag vill inte stödja det.

Om du inte vet vad Photoshop är tycker jag att du till att börja med skall spara en hel hög med pengar genom att INTE skaffa det riktiga Photoshop utan istället köpa Photoshop Elements ("hemmaversionen" av Photoshop). Eller helt enkelt använda Apples egna iPhoto.

Photoshop Elements räcker nog och blir över till alla som inte behöver ta fram original för fyrfärgstryck, dvs "proffsanvändare". http://www.adobe.com/se/products/photoshopelmac/

Att köpa hela Adobe Creative Suite 3 (hela paketet med alla program du listade ovan) kostar nog lika mycket som din dator...

okej men photoshop elements då, tack för rådet. Jag har ju tyvärr blivit intresserad och lånat böcker på bibblan och det verkar jättekul att kunna, Jag har också kollat runt lite på nätet och sett vad man kan göra (när man tränat ett tag : )

Det är bra att frågeställaren fått svar på frågan om vad programmen är till för. Däremot måste jag korrigera Marcus om den upphovsrättsliga delen.

Det är precis lika olagligt att använda olicensierad programvara oavsett hur man kommit över den. Sen är det naturligtvis så att vare sig Adobe eller polisen har resurser att springa omkring och kontrollera vad hemanvändare har på sina datorer, men vill man vara laglig är det hela enkelt: Att använda programvara man inte har licens till är ett intrång i upphovsrätten, dvs olagligt.

Det är nog ganska uppenbart om man tänker efter, annars hade ju alla som har olagliga kopior bara behövt säga att de inte vet varifrån de fått kopian och sen kunna använda den helt fritt.

För att fortsätta med billiknelserna skulle man kunna säga att man åker på fortkörningsböter oavsett om ens hastighetsmätare visat fel och man därför inte visste att man körde för fort - det är effekten, inte uppsåtet som räknas i det fallet.

skönt att veta nu då, jag hade faktiskt inte en aning om detta men nu låter det ju faktiskt helt logiskt.

Photoshop Elements är ett mycket bättre val för en privatperson. Alla stora CS-program riktar sig till de som arbetar professionellt med trycksaksframställning och är onödigt svåra och klumpiga för privatpersoner

Passa även på att undersöka de andra alternativ som finns. Här finns en rätt läsvärd artikel om olika alternativ som kan vara värda att undersöka: 6 prisvärda alternativ till Photoshop.

Ytterligare ett alternativ är Pixelmator som lanseras senare i juli.

Bevaka tråden