Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xserve Quad Xeon 2.0 GHz

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac testar Xserve Quad Xeon 2.0 GHz

"Den ser ju exakt likadan ut som dina andra Xserve" säger teknikern Andy i serverhallen och tröttnar snabbt trots att vi snackat mycket och länge om den nya snabba servern från Apple. Vi kan direkt säga att detta inte är en skrytmaskin för det är riktigt svårt att skilja en Intel Xserve från en Xserve G5. Ser du skillnaden?

Apple lanserade Intelbaserade Xserve i Augusti 2006 och leveranserna började i November - December i Sverige. Maskinen levereras med dubbla 2.0, 2.66 eller 3.00GHz Intel Xeon processorer utrustade med dubbla kärnor. Totalt fyra kärnor finns alltså tillgängliga och du får fyra trevliga processorstaplar i aktivitetshanteraren.

Den nya maskinen är i stort identisk med Xserve G5 förutom att lådan är ännu djupare vilket kan ställa till det för folk med halvdjupa rackskåp. Rackfästena är helt nya och smartare än tidigare. På Xserve G5 behövde man skruva fast chassit först med något vingliga justerbara fästen i bakkant - sen skjuter man in servern i chassit. På Xserve Intel används mer traditionella sidofästen men det är fortfarande inte lika bra som på exempelvis IBM X-serien och HP Proliant tycker jag.

Två kortplatser av typen PCI-Express varav den ena kan specialbeställas som PCI-X för den som har lite äldre kort att montera i datorn.

Som standard finns en DVD-ROM/CD-R kombinationsenhet monterad men du kan även beställa en SuperDrive om du vill bränna DVD-R skivor.

Nytt i Intel Xserve är möjligheten att montera SAS [Serial Attached SCSI] hårddiskar som kan kallas för "nästa generation SCSI". Diskarna finns i 73GB och 300GB versioner som snurrar i hela 15.000rpm. Apple anger hela 126MB/sek läshastighet och 3.5ms söktider - blixtsnabbt med andra ord. Lägg på cirka 14.500kr för två 300GB 15.000rpm SAS hårddiskar.

En mycket ovanlig detalj är att både SAS och SATA hårddiskar kan monteras i samma maskin, alla andra tillverkare jag känner till bygger servrar för antingen ena typen eller andra. En jättestor nackdel med ovanstående lösning är att inget RAID-kort går att beställa. Xserve G5 hade ett PCI-X baserad RAID-kort som gav möjlighet till intern RAID-5. Apple berättar att det inte ens kommer levereras RAID-kort framöver på grund av möjligheten till både SAS och SATA hårddiskar - ingen underleverantör erbjuder kort med denna kombination.

Det betyder att dom flesta maskiner troligen kommer levereras med två speglade hårddiskar och en tom diskplats.

Vi hittade totalt åtta minnesplatser av typen FB-DIMM som även används i Mac Pro. Snabba men dyra. Det går att beställa 4GB moduler vilket ger totalt 32GB RAM men det är otroligt dyrt. Maximalt minne kostar lika mycket som en BMW 116i med sportpaket (ca 230.000kr).

Mac OS X meddelar att 3GB finns tillgängligt.

En nyhet är att Xserve Intel levereras med ett inbyggt grafikkort med mini-DVI anslutning. Korten kan väljas bort om du specialbeställer maskinen hos AppleStore och då sparar du en femhundring. Möjligheten att ansluta bildskärm utan att använda värdefulla PCI-platser uppskattar nog många. Personligen har jag lärt mig att leva utan grafikkort - vi har 13st maskiner i racket som saknar det - och använder Apple Remote Desktop för administration.

Till vänster ser du en utdragbar "flärp" som innehåller serienummer och MAC-adresser till nätverkskorten. Kul grej och typiskt Apple.

En välkommen nyhet är möjligheten till dubbla nätaggregat. För cirka 1.600kr får du ett extra nätaggregat som ökar serverns redundans.

Detta är en huvudnyheterna och det ser inte så jättespännande ut, eller hur? Xserve Intel har precis som tidigare två Gigabit Ethernet portar. Nyheten är att båda portarna har LOM - Lights Out Management - som måste konfigureras med egna IP nummer. Använder du båda portarna blir det alltså totalt fyra IP nummer för maskinen. LOM gör att du kan starta, starta om och stänga av maskinen via Server Monitor. Rätt skönt om servern hängt sig!

Motsvarande funktion går även att tillämpa på äldre generationer Xserve om du använder en Switched Rack PDU som styrs via Internet.

Läs mer om Lights Out Management på Apple.com.

Här kommer tipset som gör dig till Xserve expert. Titta in i serverracket och hitta den maskin som har fyra blå lampor - det är en Xserve med Intel processorer. Xserve G5 har bara två (längre) staplar.

Tidigare svenska test:
December 2006: Recension av Intel Xeon på 99mac

Januari 2007: Mac Pro testar 3.0 GHz Xserve Intel

Läs mer & beställ en Xserve Intel:
Xserve på AppleStore. Handla via Klickback och få tillbaka 3% av köpesumman

Xserve på Apple.se

Tråden för dig som beställt en Xserve Intel

-- Testet fortsätter nedan med testresultat och våra åsikter --

Testresultat

Vi använde Geekbench för att testa processorprestanda:

Geekbench Score 3942
Version Geekbench 2.0.3
Platform Mac OS X x86 (32-bit)
Operating System Mac OS X 10.4.9 (Build 8P2137)
Processor Intel(R) XeonCore(R) CPU 5130 @ 2.00GHz
Model Xserve (Late 2006)
Memory 3.00 GB 667 MHz DDR2 FB-DIMM

Testresultatet är 23% lägre än 2.66GHz modellen vilket direkt är kopplat till klockfrekvensen. Om du behöver snabba processorer är hoppet till 2.66GHz processorer värt 6720kr men 3.00GHz för strax över 15.000kr ger bara ytterligare 12% prestanda. Vi jämför med Xserve G5:

Geekbench Score 1811
Version Geekbench 2.0.3
Platform Mac OS X PPC (32-bit)
Operating System Mac OS X 10.4.9 (Build 8P135)
Processor PowerPC G5 (970FX) @ 2.00GHz
Model Xserve G5
Memory 2.00 GB PC-3200 DDR SDRAM

Enligt Geekbench får du mer än dubbelt så höga processorprestanda vid mostsvarande klockfrevekns när du jämför Power PC G5 mot Intel Quad Xeon.

Jämför gärna resultaten med ett femtiotal andra användares siffror i testforumet:
Testa din dator med Geekbench

Vår Xserve var utrustad med en vanlig 80GB 7200rpm SATA hårddisk. Vi blev dock positivt förvånade över hur snabba diskarna var:

Disk(ar): 80GB 7200rpm SATA standardmonterad i Xserve Intel ADM-modul.
Resultat: Write: 62,4MB/s. Read: 64,4MB/s.

Disk(ar): 80GB 7200rpm SATA standardmonterad i Xserve G5 ADM-modul.
Resultat: Write: 47.1MB/s. Read: 34.8MB/s.

Disk(ar): Raptor 36GB 10000rpm monterad i Xserve G5 ADM-modul.
Resultat: Write: 66.3MB/s. Read: 64.6MB/s.

Jämför gärna resultaten med andra 99mac-användares resultat i testforumet:
Testa dina hårdisk med AJA Systemtest 1.2

Kommentarer

Jag tycker inte det finns en mening med att betygssätta Xserve med Quad Xeon. Den är en naturlig efterföljare till tidigare generationer Xserve och för den som använder Inteloptimerade applikationer är det ett självklart val. Det är mest en fråga vilken konfiguration du väljer.

Den konfiguration jag själv skulle välja är:

  • Xserve Intel 2x2.66GHz

  • 4GB RAM

  • 2x73GB 15.000rpm SAS hårddiskar

  • Dubbla nätaggregat

  • Inget grafikkort

Då hamnar prislappen på hela 45.000 exkl moms. Om du inte har behov av dessa prestanda kan en begagnad Xserve G5 alltså ändå vara ett alternativ.

Funktioner som dubbla nätaggregat och LOM kan rädda dig någon helgnatt när servern bråkar - jätteskönt att Apple fixat den "missen" som alla servertillverkare erbjuder sedan länge.

Ska du byta ut din befintliga Xserve?
Den som verkligen behöver processorkraft och maximal redundans har mycket att hämta med nya Xserve. Jag gissar dock att många Xserve kunder använder maskinerna som filserver, enklare webbserver eller som dedicerade tjänsteservrar där man i första hand vill ha en separat driftsmiljö som är hyggligt kvick och stabil. Där känns en nyinvestering på 45.000kr som overkill. Sikta på en begagnad Xserve G5 för 1/3 av priset istället.

Idag finns en mängd applikationer som ännu inte är optimerade för Intel och då ska du fundera både en och två gånger innan du uppgraderar. Tänk också på att exempelvis MySQL, PHP och tillhörande moduler måste köras i Intel version - gäller mest dig som vill flytta en befintlig installation till en ny server.

Vi sätter också upp ett litet varningstecken för att Mac OS X 10.4 Server inte är fullt optimerat för den nya generationen processorer. Historiska problem med operativsystemets kärna gör att applikationer som exempelvis MySQL inte ger i närheten samma prestanda som när man kör exempelvis Linux på samma maskin. Vi tror och hoppas att 10.5 Leopard Server kommer ge dessa maskiner ett rejält prestandahopp i höst.

99mac på Xserve Intel
Jag har försökt prestandatesta servern genom att flytta hela 99.se webbtjänsten från våra fyra lastbalanserade Xserve G5 till denna ensamma Xserve Intel men det gick inte så bra utan servern blev överbelastad med långa svarstider.

Vill dock poängtera att processorerna på Intel Xserve maskinen inte gav mer än 25% i aktivitetshanteraren så jag tror att någon slags trimning av Apache / PHP installationen måste göras. Apples tekniker ska titta lite på ärendet tillsammans med oss och med lite tur är vi igång snart.

Om du använder eller har beställt en Intel Xserve kan du väl skriva dina kommentarer här:
Tråden för dig som beställt en Xserve Intel

Ursprungligen av Björnström:

Vi sätter också upp ett litet varningstecken för att Mac OS X 10.4 Server inte är fullt optimerat för den nya generationen processorer. Historiska problem med operativsystemets kärna gör att applikationer som exempelvis MySQL inte ger i närheten samma prestanda som när man kör exempelvis Linux på samma maskin. Vi tror och hoppas att 10.5 Leopard Server kommer ge dessa maskiner ett rejält prestandahopp i höst.

Daniel Eran håller inte med dig, och jag tror att han har rätt.

Intressant som tusan!

Jag kan bara relatera till vår egen erfarenhet att Apache och MySQL inte riktigt flyger fram som det borde göra på så snabba maskiner. Vår 2.8GHz Xeon med Windows 2003 Server klarar betydligt mer last än en dual 2.0GHz Xserve G5 med Mac OS X 10.4.9.

Vi kanske borde göra en testdag och göra "officiella" tester på sånt här? Frivilliga?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-28 23:16

Strömförbrukning

Någon som har en uppskattning på en ungefärlig konternuerlig strömförbrukning?

  • Medlem
  • Falun
  • 2007-06-29 02:26

Inte lika hög som en G5'a

Jag flyttade sido-diskussionen om Xserve vs Dell hit:
http://www.99.se/xserve-xserve-raid/219813-tycker-xserve-aer-foer-dyr.html

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-07-01 23:09

Vad härligt med lite trevlig läsning tillsammans med härliga bilder. Jag har pillat med Cisco-routrar och switchar under min CCNA utbildning och man blir verkligen glad utav att se alla bilder. Lider jag utav någon sjukdom?

Har aldrig fått pilla med XServe, inte ens varit i närheten utav en rackare. Hoppas nu bara jag kan fortsätta min utbildning så jag kan få fortsätta pilla i rack med härliga tekniska prylar!

Sitter och funderar på om det har hänt något med prestanda problemen på OS X med MySQL... Hittade denna artikel hos Apple:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303225

Har den löst detta problem?

Någon som kan verifiera?

1
Bevaka tråden