Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cockos Reaper

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hört mycket gott om Reaper. Är det någon här som använder det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-27 11:44

...som är ett... program som... för...?

Reaper är trevligt... Ladda ner och testa. Klarar det mesta (och lite till) som Cubase och dito gör. Midit är lite begränsat eller krångligt just nu men det blir bättre hela tiden.

Håller på att utvärdera Reaper. Så här långt är det riktigt lovande. Fascinerande att en fåmannainsats kan utmana de (i mitt tycke) svindyra alternativen med en riktigt billig och ändå relativt fullfjädrad produkt.

Intressant. Jag ska börja jobba något mer utifrån min dator och behöver en bra DAW men det känns motigt att betala så mycket som exempelvis Live 6 kostar när jag är van vid gratisprogram som Buzz och Goldedit.

Machine: Jag använder egentligen mest note on och off, i och för sig. Hur menar du att det är begränsat?

Kolla in EnergyXT och Tracktion också, liknande prisklass och funktioner.

Tracktion testade jag ett tag (lånade av PeterH) men inte så grundligt. Tack för tipsen.

Att kunna spela in från ett ljudkort med åtta analoga in på samma gång, till olika spår, är inget problem för någon DAW väl?

Det ska inte vara något problem. Vissa av snikvarianterna av de större programmen (Live Lite, Cubasis, osv) har begränsat antal kanaler, men det gäller ju inte programmen som nämnts här.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-27 19:13

EnergyXT har jag provat, det kan jag klart rekommendera att testa en sväng.

Testat leka med live6-demot? Är ju fullt funktionsdugligt förutom att du inte kan spara. Går att få tag på beggat rätt billigt (eller ja, för runt 2000 eller så).

Fast övriga alternativ här kostar ju 500 så de känns när till hands i jämförelse. Jag ska testa så får vi ser vart det landar.

Var en rätt grundlig i recension i Sound On Sound förra numret, kan maila över den om du vill läsa. Fick bra betyg.

Yes, det var så jag lade märke till Reaper. Har inte läst recensionen, dock.

  • Medlem
  • 2007-06-29 20:26

Tankar hem det här nu, tänkte kolla på lite midifiler jag har liggandes.

  • Medlem
  • 2007-08-01 20:16

Någon som har kört det här lite mer? Jag kikar fortfarande bara på midifiler.

Det är den enda DAW jag har.
Funkar alldeles utmärkt.

http://www.reaper.fm/

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-05 01:01

Jag har börjat laja lite med det nu faktiskt, får se hur det går.

Jag också nu till sommaren, tänkte försöka mixa ett par grejer och just sånt gillar jag jag inte helt att göra i Live som jag annars gärna håller mig till numera. Verkar jäkligt kompetent, lite rörigt i början men jag tror det ger sig. Zip-filen är på dryga 4 meg! sånt går jag igång på.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-27 22:37

Precis samma här, fast jag svängde över till Sonar en omväg nu på våren... får ser vart/hur det slutar. Reaper funkar halvdant med min kontrollyta i mackie mode... skumma LCD-förskjutningar.

Ok, även fast Live täcker allt jag behöver och mer i sequencerväg testade jag lite nu med vsti's o effekter. Jävlar så trögt det är, vet inte om det är nåt i min setup eller generellt.. men att öppna kanaleffektrutan där man lägger till effekter tar sin tid, sequencern känns primitv och allt går generellt som om datorn har alldeles för lite minne och är gammal som stryk. Men se det är den inte! Igår var jag positiv, idag är jag skeptisk.. får se imorrn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-29 23:56

Har använt det ett tag nu. Tycker det funkar bra. Eftersom jag inte är någon veteran vet jag inte vilka av de mer avancerade funktionerna som eventuellt saknas jämfört med andra program, men än så länge har jag nästan bara hittat fördelar. Det är litet, snabbt, stabilt och av någon anledning den enda sequencer som jag kan spela in ljud med utan att det hackar (!). (Och jag har försökt med flera av de stora med diverse olika inställningar.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-30 00:24

helt ok daw, fast jag skulle gärna vilja kunna monitorera på det spår jag just valt utan att behöva göra en massa musklick. de flesta andra hosts stöder detta.. känns lite som hela tänket är inriktat mot gitarrister mer än mot syntetiska människor som mig. i övrigt väldigt bra program!

( just denna funktionalitet har debatterats hett och flitigt på reapers forum )

1
Bevaka tråden