Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första recensionerna av iPhone ute nu!

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som det ryktades om igår har nu de första officiella recensionerna av iPhone släppts.

Walt Mossberg på Wall Street Journal är först ut och är på det hela taget rätt imponerade:

Our verdict is that, despite some flaws and feature omissions, the iPhone is, on balance, a beautiful and breakthrough handheld computer. Its software, especially, sets a new bar for the smart-phone industry, and its clever finger-touch interface, which dispenses with a stylus and most buttons, works well, though it sometimes adds steps to common functions.

MacRumors har sammanställt några intressanta punkter:

- largest, highest resolution screen of any smart phone they've seen, most internal memory
- Impressive battery life and thin
- Feels solid
- Regarding the touch keyboard: "After five days of use, Walt -- who did most of the testing for this review -- was able to type on it as quickly and accurately as he could on the Palm Treo he has used for years."
- Can't use T-Mobile SIM cards
- Wi-Fi capability doesn't fully make up for the lack of a fast cellular data capability
- Multitouch: "effective, practical and fun"
- No way to copy/paste text
- Microsoft's Exchange system support
- Voice call quality was good, but not great
- Can't record video
- No Adobe Flash support
- Songs can't be set as ringtones

MacRumors: First iPhone Review from Walt Mossberg

Vidare har flera andra också släppt sina recensioner, jag fortsätter sno hejdlöst från MacRumors sammanfattningar:

NY Times: David Pogue
- "so sleek and thin, it makes Treos and BlackBerrys look obese."
- After walking around with the iPhone unprotected for 2 weeks, no marks on it. Glass smudges are easily wiped off.
- 700 megabytes is occupied by the phone’s software
- Making calls can be a 6 step process if phone is off.
- Web, Email is superior
- Battery Life Test: 5 hours video, 23 hours audio. Note: did not turn off Wi-Fi and other features as Apple suggests.
- Typing was OK. Difficult at first, but learned to "trust" the keyboard. "The BlackBerry won’t be going away anytime soon."
- Cites AT&T network as iPhone's biggest downfall. Cites Consumer Reports survey which ranks AT&T network as last or second to last in 19 out of 20 major US cities.
- AT&T’s EDGE cellular network: "excruciatingly slow"

Slideshow of photos taken with iPhone
- Video Review

Newsweek: Steven Levy
- bottom line is that the iPhone is a significant leap
- The iPhone is the rare convergence device where things actually converge.
- e-mail looks more like you’re working on a computer than a clunky phone
- YouTube videos work great on Wi-Fi, but can display in a lower quality when you’re not at a hotspot and are using AT&T’s EDGE network
- unless I did a lot of video watching or Web browsing, [the battery] could generally last the day
- I’ve been jamming it in my pocket with keyrings, coins and pens, and so far it’s nearly as good as new.

USA Today: Edward Baig
- Apple's iPhone isn't perfect, but it's worthy of the hype
- The revelation is that it's also comfortable to hold and touch.
- I expected to miss the tactile feel that a physical keyboard provides. I didn't.
- You can hold a conference call with up to five people.
- No voice recognition or voice dialing
- halfway decent internal speakers for listening if you set the thing down
- iPod games are not compatible with iPhone
- our company tech department raised questions about the security settings Apple required with our Microsoft Exchange servers.
- Battery life didn't prove to be a big problem in my unscientific tests

Om man ska sammanfatta sammanfattningarna så har de flesta imponerats av iPhone, men det finns en del nackdelar. En stor nackdel verkar, inte oväntat, vara AT&T som operatör. Att göra vissa saker kunde ibland ta många steg, som t.ex. 6 steg bara för att ringa om telefonen är avstängd. Batteritiden verkar god. Webbsurfning och epost är i en klass för sig.

Därmed känner jag mig lite lugnare vad gäller själva handhavandet, iPhone verkar faktiskt fungera i praktiken också. Därmed känns succén rätt given.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-27 04:58

Har svårt att se AT&T som ett problem.. man har ju inget vidare val när dom ändå är den största operatören i USA. Har man inte täckning där man bor så köper man inte telefonen eller så flyttar man helt enkelt.

Ursprungligen av boris91:

Har svårt att se AT&T som ett problem.. man har ju inget vidare val när dom ändå är den största operatören i USA. Har man inte täckning där man bor så köper man inte telefonen eller så flyttar man helt enkelt.

Var inte täckningen de klagade på i första hand, utan hastigheten. Men Edge är Edge, och inte Turbo-3G.

Ursprungligen av Leftrustle:

Var inte täckningen de klagade på i första hand, utan hastigheten. Men Edge är Edge, och inte Turbo-3G.

Edge kan vara rätt bra, jag har hört att här i Sverige har vi snabbt och bra Edge. Men det verkar som om AT&T:s Eddge suger helt enkelt. Så det är inte främst Edge fel utan AT&T:s.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-27 07:22

Hur sjutton har de tänkt när man inte får ha låtar som ringsignal??
Det är ju ett måste.

Ursprungligen av Json_81:

Hur sjutton har de tänkt när man inte får ha låtar som ringsignal??
Det är ju ett måste.

Är väl musikindustrin plus telefonbolagen som ligger bakom, antar jag. Båda tjänar just nu grova pengar på att sälja ringsignaler för dyra pengar. Men då det inte heller går till iPhonen så är det klart konstigt.

Ursprungligen av Leftrustle:

Är väl musikindustrin plus telefonbolagen som ligger bakom, antar jag. Båda tjänar just nu grova pengar på att sälja ringsignaler för dyra pengar. Men då det inte heller går till iPhonen så är det klart konstigt.

I demot vi såg av Steve i Januari visade en funktion som nu saknas .. det är flicken RingTones i iTunes .... det verkar helt klart att det kommer gå att köpa "RingTones" via iTunes Music Store till din iPhone ... jag tycker dock att det är katastrof att iPhone inte stödjer "valfria" låtar som ringsignal .... sjukt dåligt men å andra sidan detta är inget som inte ett hack inte fixar ... och skall jag läga handen på hjärtat så kommer jag hacka min iPhone ändå så ...

Min vana trogen så har jag en Roughlydrafted-länk;

Apple: iPhone Now Costs Less than Ballmer's Lame Motorola Q

Nu ser det ut som att inte heller priset är något hinder på den amerikanska marknaden.

Vi får väl också se vad kan tänkas komma när väl iPhone är lanserad, det kommer antagligen komma uppdateringar av mjukvaran och möjligheten att kunna välja musik som ringsignaler kan då även tänkas komma.

Detsamma gäller möjligheten för MMS.

När det gäller hastigheten så ligger detta utanför Apples kontroll - man kan hoppas att detta blir bättre när den kommer till Europa. När det gäller tangentbordet verkar det som detta inte är telefonens starkaste sida men att det ändå fungerar när man vant sig och det tycker jag är den bästa nyheten.

De beklagades på att vissa saker kunde ta för många steg, 6 steg för att kunna ringa från avstängt läge, på min Sony Ericsson är det 4 steg. Frågan är här tycker jag inte bara är hur många steg utan också hur snabbt och enkelt det är att ringa. Vore intressant att se iPhone sida vid sida med tex Nokia n95 för att se i hastighet vilken som snabbast och enklast tar mig till att kunna ringa. Detta känns för mig viktigare än hur många steg det är. Och om det nu är så att detta ändå är en påtaglig nackdel för iPhone så borde detta även kunna justeras i mjukvaran.

Angående ringdelen så borde det kanske finnas i huvudmenyn möjlighet att få upp en knappsats för att kunna slå in ett nummer, men detta borde inte vara ett problem att fixa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 08:20

undrar om man kan ta bort operatörslåsningen, så man kan använda den i Sverige innan den skeppas i Europa.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-06-27 10:30

Engadget säger:
- No A2DP support. That, friends, is such a huge bummer right there.
Sin vana trogen ser Apple fortfrande till med att inte kunna köra stereo till BT.

Ursprungligen av rijo:

Engadget säger:
- No A2DP support. That, friends, is such a huge bummer right there.
Sin vana trogen ser Apple fortfrande till med att inte kunna köra stereo till BT.

Jag har en känsla av att det, precis som för iPod, kommer komma en stor mängd tillbehör som kan tänkas lösa sånt. Det finns ju trots allt "iPod-kontakt" på undersidan av telefonen.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-06-27 16:10

Tråkigt om man sitter på ett BT stereo headset och vill använda det, det är tyvärr samma sak med MB och MBP. Men men, man kan inte få allt.

"Making calls can be a 6 step process if phone is off"

Sitter med dagens USA Today framför mig där de recenserar iPhone på första sidan del B. Vill bara lägga till utöver det som skrivits ovan från recensionen att betyget blev 3.5 av 4 och att han om man läser lite mellan raderna kan ha varit lite negativ till den innan han testade den, men att han blev övertygad om dess kompetens under tiden som han testade.
Det som verkligen saknades var 3G vilket vi får hoppas vi får i Europa-versionen då

Totalt var det en halv förstasida och därefter hela sid 2 med en grundlig genomgång av alla funktionerna. Jo, GPS saknade han också så klart.
Det var även en liten bit om galningarna som redan börjat campa utanför Apples butiker, om en kille som räknat ut vilken butik som skulle ha störst tilldelning / capita kontra intressenter i området och ja, allt annat vansinnigt i det här landet

Hey, nån stealth-ändrade i mitt första inlägg utan att ge sig till känna, fy fy.

Nåja, det jag egentligen tänkte säga vara att Valleywag har ritat upp en lathund för iPhone-recensionerna för en snabb överblick:

http://valleywag.com/tech/critical-consensus/the-iphone-scorecard-272765.php

Jag rekommenderar David Pogues roliga videorecension som länkas i början:

The iPhone Challenge: Keep It Quiet

Han lyckas vara rolig utan att vara töntig och samtidigt får han med mycket väsentligt om telefonen, både för- och nackdelar och hur man använder den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-28 14:21
Ursprungligen av Adrian B:

Han lyckas vara rolig utan att vara töntig och samtidigt får han med mycket väsentligt om telefonen, både för- och nackdelar och hur man använder den.

Rolig? Javisst! Utan att vara töntig? Absolut inte!

Jag läser gärna Pogue. Jag tittar t o m. skrattande på hans små videosketcher, ofta med riktig behållning. Dock vet jag inte om jag kan säga att han någonsin lyckats fullt ut med att inte vara töntig!

Vänligen, Ylan

Inga bilder i MMS

Kul att se och läsa om David Pogues kommentarer. Dock blir jag lite fundersam varför han inte lyft upp att man inte kan skicka bilder man tagit med kameran i ett MMS.
Kan det bero på att det inte används så flitigt i USA (en fråga, jag vet inte) eller har han bara missat det.

Efter att ha sett Pogues film fick jag ett ännu större VILL HA behov av en iPhone.
När var det sagt att den lanseras i Sverige?

Ursprungligen av kramkonsult:

Kul att se och läsa om David Pogues kommentarer. Dock blir jag lite fundersam varför han inte lyft upp att man inte kan skicka bilder man tagit med kameran i ett MMS.
Kan det bero på att det inte används så flitigt i USA (en fråga, jag vet inte) eller har han bara missat det.

Jag är rätt säker på att han nämner det som en nackdel i hans videorecension.

David Pogue har även en FAQ nu där lite intressanta bitar kommit fram:

David Pogue posts answers to often-asked iPhone questions, and shows the iPhone keyboard in landscape mode:

[bild]

He prefaces his answers by stating:
Apple has indicated that it intends to add features through free software updates, so the real, secret answer to some of the “no” answers is actually, “Coming soon."

Answers to common questions:
- Speakerphone / Vibrate are weak
- One handed dialing? "Dialing the iPhone one-handed, though, is easy. As your fingers grasp the iPhone, your thumb is free to tap buttons, scroll lists and so on."
- No other company’s SIM card works in the iPhone.
- No voice memos, voice dialing or call recording
- Lacks video output to a TV
- No disk mode
- Can only use one of 25 preset ringtones
- iPhone can't be used as a wireless modem for your laptop
- Keyboard only rotates in landscape mode in Safari.

MacRumors: Pogue Answers Common iPhone Questions

Två till omfattande recensioner:

Ars Technica: iPhone in depth: the Ars review

Gizmodo: No BS iPhone Review

...och ska ni bara läsa en av recensionerna ovan så är det förstås Ars Technicas. Som en i Ars forum sa: I enjoyed the review. It was almost Siracusic in it's comprehensivity.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-15 18:52

när

hejsan undar när den kommer till sverige och i vilka affärer om ni vet..:)

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-07-16 13:25

Gissningsvis framåt December om vi har väldigt tur men annars kan det väl bli i början av 2008. ._.
Affärer kan bli vilka som helst. ^^

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 09:25

Åh sjutton man får kanske börja köpa Expressen - en gång i alla fall O:-)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-12-02 16:53

5 plus i Aftonbladet!

http://www.aftonbladet.se/pryl/article1377954.ab?teaser=true

"Det vore en fullständig lögn att påstå att det är en mobil utan brister. Men efter att ha använt mobiltelefon sedan 1988 och testat mobiler professionellt sedan 1996 kan jag konstatera att jag aldrig någonsin sett en lika häftig mobil."
Peter Pettersson

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 22:41

lite OT men här kommer bilder från Griffin (tillverkar tillbehör till Apple) på mallar för nya iPhone.
Top iPhone News Blog Archive Griffin case mold reveals 3G iPhone design

got damn it!

vilken gammal tråd jag väckte, sry

1
Bevaka tråden