Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man få virus på Mac?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-26 22:55

Ja, som rubriken lyder. Diskuterar detta på ett annat forum, nämligen.

Klart du kan drabbas av virus. Om du kör windows.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-26 23:35

Förutsatt att man inte kör Windows då...

Om vi med Mac menar Mac OS X så nej, det finns inga kända virus idag som kan spridas på Mac OS X.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-06-27 02:31

Kan man få virus på Mac? - Klart du kan få virus. Sannolikheten är dock mycket liten, den har alltid varit och den är idag forfarande. Senast jag läste något, fanns det 0 virus för Mac OS X, och 70.000 till Windows.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-27 04:40

140.000+ till Windows och 4 till Mac, tror jag det står i Wikipedia.

Ursprungligen av boris91:

140.000+ till Windows och 4 till Mac, tror jag det står i Wikipedia.

De där 4 virusen var till Mac OS Classic, ett gammalt operativsystem som slutade användas för flera år sedan och som inte var baserat på Mac OS X över huvud taget. De förekom ytterst sällsynt på sin tid (80- och 90-talet) och även om man skulle stöta på dem idag skulle de vara lika farliga som Windows-virus i Mac OS X, då de inte fungerar i Mac OS X.

Till Mac OS X finns än så länge inga kända virus man kan drabbas av.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-27 04:42

En del av artikeln om datavirus i Wikipedia:

As of 2006, there are relatively few security exploits targeting Mac OS X (with a Unix-based file system); the known vulnerabilities fall under the classifications of worms and Trojans. The number of viruses for the older Apple operating systems, known as Mac OS Classic, varies greatly from source to source, with Apple stating that there are only four known viruses, and independent sources stating there are as many as 63 viruses. It is safe to say that Macs are less likely to be exploited due to their secure Unix base, and because a Mac-specific virus could only infect a small proportion of computers (making the effort less desirable). Virus vulnerability between Macs and Windows is a chief selling point, one that Apple uses in their Get a Mac advertising.

http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_virus

Det finns inga säkra system som skyddar mot virus; oavsett operativsystem.
Mac'en har väl knappast blivit provocerad på den punkten, eller vad tror ni?

Anledningen till att Windows har så mycket virusattacker är för att det finns så många användare att göra livet surt för i den världen. Ska man förstöra för den stora allmänheten, skapa allmänt kaos och få uppmärksamhet skapar man väl knappast virus för Mac, eller hur?

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-06-27 11:03
Ursprungligen av liborius:

Det finns inga säkra system som skyddar mot virus; oavsett operativsystem.
Mac'en har väl knappast blivit provocerad på den punkten, eller vad tror ni?

Anledningen till att Windows har så mycket virusattacker är för att det finns så många användare att göra livet surt för i den världen. Ska man förstöra för den stora allmänheten, skapa allmänt kaos och få uppmärksamhet skapar man väl knappast virus för Mac, eller hur?

Nja, jag håller nog inte med. Jo, om man är ond och vill förstöra för så många som möjligt, då är ett virus för Windows rätt väg.
Men om man vill ha uppmärksamhet? Det har under åren skrivits spaltkilometer om Macens säkerhet. Snacka om uppmärksamhet om man lyckas sänka en Mac med ett virus!

Vad gör egentligen alla virus? Jag har aldrig jobbat i Windows-miljö, så jag har aldrig blivit utsatt.

Ursprungligen av liborius:

Anledningen till att Windows har så mycket virusattacker är för att det finns så många användare att göra livet surt för i den världen. Ska man förstöra för den stora allmänheten, skapa allmänt kaos och få uppmärksamhet skapar man väl knappast virus för Mac, eller hur?

Det är ju omdiskuterat, men jag har hittills aldrig sett något egentligt bevis för att det skulle vara en övergripande faktor. Det har hållits ett antal tävlingar för att skapa första riktiga viruset till Mac OS X, så att det inte finns motivation ställer jag mig tveksam till.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-27 14:52
Ursprungligen av liborius:

Det finns inga säkra system som skyddar mot virus; oavsett operativsystem.
Mac'en har väl knappast blivit provocerad på den punkten, eller vad tror ni?

Anledningen till att Windows har så mycket virusattacker är för att det finns så många användare att göra livet surt för i den världen. Ska man förstöra för den stora allmänheten, skapa allmänt kaos och få uppmärksamhet skapar man väl knappast virus för Mac, eller hur?

Jo men du glömmer ändå att det är miljontals användare världen över som använder Mac (och däribland företag som sysslar med känslig informations- och datahantering) så helt ointressant torde det ändå inte vara att göra ett virus till OS X. Dessutom har det ju som redan nämnts hållits tävlingar med belöningar till den som skriver det första viruset. (utan större framgång)

Varje gång OS X har drabbats av andra typer av säkerhetsproblem har det genererat enorma rubriker, vilket tyder på att den som verkligen skriver det första viruset skulle få uppmärksamhet. Anledningen till att OS X är befriat från virus är alltså inte att ingen har försökt, (för det har de) utan för att ingen har lyckats.

Windows må vara en större måltavla, men den traditionella Windowsmiljön (där program kan installeras i bakgrunden utan att du vet om det, och alla användare är administratörer) gör det onödigt enkelt för virusmakarna.
På Macen (eller Unix/Linux system) skulle ett virus inte få samma genomslagskraft alls.

Lite balans i glädje yran

Jag tror det är att skjuta sig i foten, för att ta Pistol liknelsen att säga att mac inte kan få virus. Att den har få virus, det köper jag, Att det går eller att det finns virus, det tvivlar jag inte på en sekund. Du har ju UNIX under skalet och det är väl knappast immunt mot virus och annat otyg?

Vad jag skulle vilja att alla nya/ befintliga mac användare bör tänka på är istället om man vill investera i framtiden eller i gårdagen. Det blir väl allt tydligare att microsoft defakto kämpar i stark motvind.Utav desperation kommer dumma beslut och de kommer som på pärlband... Man kan ju om man så önskar köra windows på sin intel mac ( sin gamla windows version) gör köpet till en no brainer Men vad som händer om OSX knäcks så du kan köra den på nya intel oavestt apple eller exempelvis dell, det skall bli intressant. oavsett vilket så kommer skaran av osx användare bara att öka och öka..

Ursprungligen av fridan:

Ja, som rubriken lyder. Diskuterar detta på ett annat forum, nämligen.

för ett enkelt svar : NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ ... OS X är virusfritt ... Windows suger ... enkelt !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 08:35

närmare 10% av datorer som säljs i USA är Apple datorer har jag häromdagen läst någon stans, få se 140.000 virus * 10% = 14.000 virus som inte finns, inte ens ett enda, det borde finnas något mer i OSX som gör att det inte finns virus, jag är övertygad om att det går att skriva, men det är inte nån som gjort det ännu - det finns kanske en anledning till varför det är så.

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

närmare 10% av datorer som säljs i USA är Apple datorer har jag häromdagen läst någon stans, få se 140.000 virus * 10% = 14.000 virus som inte finns, inte ens ett enda, det borde finnas något mer i OSX som gör att det inte finns virus, jag är övertygad om att det går att skriva, men det är inte nån som gjort det ännu - det finns kanske en anledning till varför det är så.

/Tangen

Jag programmerar i XCode ..
Jag ser ingen möjlighet att skriva virus för OS X ....
Så låt oss ta detta en gång för alla ...

Först börjar vi med att se vad definitionen är för ett virus ...

Virus är de minsta biologiska enheterna som kan infektera levande organismer. Virus brukar inte räknas som en livsform, då de saknar egen ämnesomsättning. De kan inte föröka sig utan att infektera en levande cell. Med hjälp av cellens maskineri tillverkar viruset fler viruspartiklar.

men det var inte ett sådant virus vi pratade om .. så definitionen för dator virus är ..

Ett datorvirus är i dagligt tal ett datorprogram som sprids genom att lura oförsiktiga användare att starta det. Vanligen sprids virus genom en bifogad fil till e-brev med någon rubrik som gör den intet ont anande användaren mycket nyfiken. En besläktad företeelse är "maskar", som inte behöver någon hjälp från användaren för att spridas. Datorvirus motverkas med antivirusprogram.

Virus kan inte fungera i OS X därför att OS X i sig kräver "admin"/root lösenord för att installera program eller köra funktioner som kan påverka datorn/operativsystemet ..

du kan jämföra det så här ...

om Viruset vore en pistol. så skulle OS X fråga .... Vill du verkligen skjuta dig själv ? YES! ... Är du riktigt säker ? Skriv in lösenordet ? .. klart .. ok du är knäpp ..

i Windows är det lite anurlunda ..

Pistolen skjuter dig och innan du vet ordet av är allt sönder skjutet ...

. nä seriöst .. fatta vad skit windows är .... vet att min "jämförelse" låter lite knäpp men den är med glimten i ögat .. men faktum är att dessa diskutioner är så tråkiga ...
faktum är att Windows är skit .... och jag brukade älska skit .. innan jag lärde mig vad Mac var och vad Unix innebär ...

summa: Du kan skriva ett program som kan tex "formatera din Hårddisk" i OS X men den kan inte köras eller sprida sig av sig själv ... det kan det i Windows .... så det finns igentligen inga Virus till OS X ...

ett program som på Mac kan formatera din hd är i OS X ett program som gör vad du vill .ett verktygsprogram.. men i Windows kan det göra vad det SJÄLV vill och i Windows är det då enligt definition ett VIRUS ....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 08:55
Ursprungligen av Tussen69:

Jag programmerar i XCode ..
Jag ser ingen möjlighet att skriva virus för OS X ....
Så låt oss ta detta en gång för alla ...

Först börjar vi med att se vad definitionen är för ett virus ...

Virus är de minsta biologiska enheterna som kan infektera levande organismer. Virus brukar inte räknas som en livsform, då de saknar egen ämnesomsättning. De kan inte föröka sig utan att infektera en levande cell. Med hjälp av cellens maskineri tillverkar viruset fler viruspartiklar.

men det var inte ett sådant virus vi pratade om .. så definitionen för dator virus är ..

Ett datorvirus är i dagligt tal ett datorprogram som sprids genom att lura oförsiktiga användare att starta det. Vanligen sprids virus genom en bifogad fil till e-brev med någon rubrik som gör den intet ont anande användaren mycket nyfiken. En besläktad företeelse är "maskar", som inte behöver någon hjälp från användaren för att spridas. Datorvirus motverkas med antivirusprogram.

Virus kan inte fungera i OS X därför att OS X i sig kräver "admin"/root lösenord för att installera program eller köra funktioner som kan påverka datorn/operativsystemet ..

du kan jämföra det så här ...

om Viruset vore en pistol. så skulle OS X fråga .... Vill du verkligen skjuta dig själv ? YES! ... Är du riktigt säker ? Skriv in lösenordet ? .. klart .. ok du är knäpp ..

i Windows är det lite anurlunda ..

Pistolen skjuter dig och innan du vet ordet av är allt sönder skjutet ...

. nä seriöst .. fatta vad skit windows är .... vet att min "jämförelse" låter lite knäpp men den är med glimten i ögat .. men faktum är att dessa diskutioner är så tråkiga ...
faktum är att Windows är skit .... och jag brukade älska skit .. innan jag lärde mig vad Mac var och vad Unix innebär ...

summa: Du kan skriva ett program som kan tex "formatera din Hårddisk" i OS X men den kan inte köras eller sprida sig av sig själv ... det kan det i Windows .... så det finns igentligen inga Virus till OS X ...

ett program som på Mac kan formatera din hd är i OS X ett program som gör vad du vill .ett verktygsprogram.. men i Windows kan det göra vad det SJÄLV vill och i Windows är det då enligt definition ett VIRUS ....

bra sammanfattning

Ännu en dag när man berikat sina kunskaper, då vet jag även varför det inte går att skapa virus till OSX

/Tangen

Ok, Mac'en har 10% i USA men de återstående 90% då?
Om jag vill förstöra för merparten datoranvändare siktar jag väl inte på 1 av 10, eller?

För övrigt verkar "Tangens" matematik vara lite väl grovdragen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-28 15:51
Ursprungligen av liborius:

Ok, Mac'en har 10% i USA men de återstående 90% då?
Om jag vill förstöra för merparten datoranvändare siktar jag väl inte på 1 av 10, eller?

För övrigt verkar "Tangens" matematik vara lite väl grovdragen.

Givet är den grov, men teoretiskt och praktiskt borde det ändå vara så att någon illvillande person skulle rikta sig mot Mac

Ok.
Här är Microsofts definition på vad en "vanlig" användare får lov att göra när han är inloggad:
=======================================================================

Gruppen Användare är mest säker, eftersom dess standardbehörigheter inte tillåter medlemmarna att ändra operativsysteminställningar eller andra användares data.

Gruppen Användare är den mest säkra miljön att köra program i. På en NTFS-volym är standardsäkerhetsinställningarna på ett nyinstallerat (men inte uppgraderat) system sådana att de förhindrar medlemmarna av gruppen att ändra på de installerade programmen och operativsystemet. Användare kan varken ändra registerinställningar, systemfiler eller programfiler. Användare har behörighet att stänga av arbetsstationer, men inte servrar. Användare kan skapa lokala grupper, men de kan bara administrera sina egna. De kan köra program som har certifierats för Windows 2000 eller Windows XP Professional som har installerats av administratörer. Användarna har fullständig behörighet till sina egna datafiler (%userprofile%) och sin egen del av registret (HKEY_CURRENT_USER).

Med behörigheter på användarnivå går det ofta inte att köra äldre program. Bara medlemmar av gruppen Användare är garanterade att kunna köra program som har certifierats för Windows. Mer information om programmet Certified for Windows finns på Microsofts webbplats. (http://msdn.microsoft.com/)

För att skydda ett Windows 2000- eller Windows XP Professional-system ska administratören:

Se till att vanliga användare är medlemmar enbart av gruppen Användare.
Installera program som medlemmar av gruppen Användare kan köra, till exempel certifierade Windows 2000- eller Windows XP Professional-program.
Användarna kommer inte att kunna köra de flesta program som skrevs för tidigare Windowsversioner än Windows 2000, eftersom de inte stödjer filsystem- och registersäkerhet (Windows 95 och Windows 98) eller levererades med alltför lågt satta säkerhetsinställningar (Windows NT). Om du har problem att köra äldre program på ett nyligen installerat NTFS-system ska du vidta någon av följande åtgärder:

Installera nya versioner av programmen, som är certifierade för Windows 2000 eller Windows XP Professional.
Flytta vanliga användare från gruppen Användare till gruppen Privilegierade användare.
Öka gruppen Användares standardbehörigheter. Det kan du göra med säkerhetsmallen Kompatibel.

Jag har arbetat i Mac sedan 1999, PC sedan 1988 och har inte blivit utsatt för virus en enda gång. Men man vet aldrig...

Men jag läste någonstans att det skulle vara fullt möjligt att skapa ett virus som raderar användarens filer i hem-mappen under OSX. Stämmer detta må tro?

Ursprungligen av apple4ever:

Men jag läste någonstans att det skulle vara fullt möjligt att skapa ett virus som raderar användarens filer i hem-mappen under OSX. Stämmer detta må tro?

Ja, att skriva ett program som raderar användarens hemkatalog är inte alls svårt. Det fanns en trojan för ett par år sedan som var ett par kB stor och utgav sig för att vara en förhandsversion av Word 2004. Det enda programmet gjorde var att ta bort alla filer i hemkatalogen.

Problemet är att få det till ett virus. Då måste det skickas iväg och spridas vidare till andra.

Word 2004-trojanen var egentligen bara ett ta-bort-filer-program som någon satt en Word-logga på. Offret var tvungen att själv ladda ner och köra det. Eftersom programmet har samma rättigheter som du fanns det inget som stoppade programmet att ta bort allt i hemkatalogen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-28 20:45

Nu vill jag ju inte förstöra dagen för folk men vad tror ni alla säkerhetsuppdateringar som installeras är till för?

Frågan om 'ange lösenord' gäller ju när man försöker peta på saker som inte enbart är ens egna. Det är tråkigt nog att radera mina dokument t.ex.

Fanns det t.ex. ngn bugg i mail som gjorde att en viss sorts inkommande mail kunde exekvera kod så är man nog rätt kokt givet att man själv startade upp mail. Sen med hjälp av adressboken och lite mailskickande så kan man säkert svina vidare. Det är ju givetvis ett teoretiskt resonemang men vill påpeka att jag inte sett några skäl till det skulle vara omöjligt på OS X.

Ursprungligen av d99gnu:

Nu vill jag ju inte förstöra dagen för folk men vad tror ni alla säkerhetsuppdateringar som installeras är till för?

Att åtgärda säkerhetsbrister i Apples och andras programvaror. Senast var det WebKit som åtgärdades. Virus är inte det enda som är skadligt.

Ursprungligen av d99gnu:

Frågan om 'ange lösenord' gäller ju när man försöker peta på saker som inte enbart är ens egna. Det är tråkigt nog att radera mina dokument t.ex.

Absolut, men att allt i hemkatalogen försvinner gör inte det elaka programmet till ett virus. Virus är ett väldefinierat begrepp på skadliga datorprogram som med användarens hjälp sprids vidare till andra.

Ursprungligen av d99gnu:

Fanns det t.ex. ngn bugg i mail som gjorde att en viss sorts inkommande mail kunde exekvera kod så är man nog rätt kokt givet att man själv startade upp mail. Sen med hjälp av adressboken och lite mailskickande så kan man säkert svina vidare. Det är ju givetvis ett teoretiskt resonemang men vill påpeka att jag inte sett några skäl till det skulle vara omöjligt på OS X.

Det är inte omöjligt att skriva ett virus till Mac OS X, men det faktum att det idag inte finns något känt virus till Mac OS X gör att man inte kan få virus idag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-29 07:59
Ursprungligen av Marcus K:

Att åtgärda säkerhetsbrister i Apples och andras programvaror. Senast var det WebKit som åtgärdades. Virus är inte det enda som är skadligt.

Nej, men säkerhetsluckor brukar vara ingångar för virus.

Ursprungligen av Marcus K:

Absolut, men att allt i hemkatalogen försvinner gör inte det elaka programmet till ett virus. Virus är ett väldefinierat begrepp på skadliga datorprogram som med användarens hjälp sprids vidare till andra.

Ett program som raderar alla dina filer (ofta är ex. externa hårddiskar undantagna rättigheter och slinker lätt med) och sprider sig till alla i din adressbok anser du alltså inte skulle vara ett virus? Länka gärna en definition som stöder detta.

Ursprungligen av Marcus K:

Det är inte omöjligt att skriva ett virus till Mac OS X, men det faktum att det idag inte finns något känt virus till Mac OS X gör att man inte kan få virus idag.

Håller med, kändes bara som att det fanns flera inlägg i tråden som målade upp det som en omöjlig situation imorgon, vilket jag menar att det inte är.

Ursprungligen av d99gnu:

Nej, men säkerhetsluckor brukar vara ingångar för virus.

Det stämmer. Men bara för att det finns säkerhetsluckor betyder det inte att det finns virus.

Ursprungligen av d99gnu:

Ett program som raderar alla dina filer (ofta är ex. externa hårddiskar undantagna rättigheter och slinker lätt med) och sprider sig till alla i din adressbok anser du alltså inte skulle vara ett virus? Länka gärna en definition som stöder detta.

Om programmet sprider sig till alla i adressboken är det ett virus. Men i nämna exemplet gjorde aldrig programmet det. Programmet som utgav sig för att vara Word 2004 var en trojan och sådana finns för Mac OS X.

Problemet för virusmakarna är inte att tömma hemkatalogen på innehåll. Att göra ett sådant program är busenkelt. Det svåra är att få programmet att spridas vidare, vilket är ett krav för att det ska vara ett virus.

En definition som finns i ordboken Dictionary i Mac OS X är:
(also computer virus) a piece of code that is capable of copying itself and typically has a detrimental effect, such as corrupting the system or destroying data.

I denna artikel - skriven 2003, så förklaras det varför det helt enkelt inte är Macens mindre marknadsandel som gör att den inte får virus:

Linux vs. Windows Viruses
http://www.theregister.co.uk/2003/10/06/linux_vs_windows_viruses/

Citat:

We've all heard it many times when a new Microsoft virus comes out. In fact, I've heard it a couple of times this week already. Someone on a mailing list or discussion forum complains about the latest in a long line of Microsoft email viruses or worms and recommends others consider Mac OS X or Linux as a somewhat safer computing platform. In response, another person named, oh, let's call him "Bill," says, basically, "How ridiculous! The only reason Microsoft software is the target of so many viruses is because it is so widely used! Why, if Linux or Mac OS X was as popular as Windows, there would be just as many viruses written for those platforms!"

Of course, it's not just "regular folks" on mailing lists who share this opinion. Businesspeople have expressed similar attitudes ... including ones who work for anti-virus companies. Jack Clarke, European product manager at McAfee, said, "So we will be seeing more Linux viruses as the OS becomes more common and popular."
Mr. Clarke is wrong.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-02 20:46

Jag ser jag nog uttryckte mig lite otydligt, med "Sen med hjälp av adressboken och lite mailskickande så kan man säkert svina vidare" menade jag sprida sig. Men vi verkar överens på punkten att det idag inte finns några (kända) virus till OS X men att det inte är något teoretiskt omöjligt på grund av XYZ. Någon ovan påpekade ju att man ex skulle få en fråga innan gjorde något dumt gjordes med ens burk och jag menar att så ligger det tyvärr inte till.

Jag läste dom 3 första inläggen sen tröttnade jag på de olika jämförelserna, men jag kan väl vara rätt så koncis med att säga att Mac är säkrare än Windows..... Räcker det som förklaring till den person som startade denna lavin?

Bevaka tråden