Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med Joomla

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-06-18 10:06

Har följande varningar på min sida där jag testkör Joomla.
Vart ändrar jag detta på webservern?
Har hotell hos Scorpiondata.com

Following PHP Server Settings are not optimal for Security and it is recommended to change them:

PHP register_globals setting is `ON` instead of `OFF` Joomla! RG_EMULATION setting is `ON` instead of `OFF` in file globals.php
`ON` by default for compatibility reasons

Det är olika på olika webbhotell, det är inte alltid de erbjuder dig som kund möjligheten att ändra i php.ini (php's inställningsfil) antingen genom någon typ av webbgränssnitt eller genom att lägga in htaccessfiler. Du kan faktiskt behöva byta webbhotell i vissa fall, men ditt webbhotell verkar i alla fall ha Safe Mode Off, vilket är den enskilt viktigaste inställningen. Min lista med webbhotell med Safe mode off för Joomla..

Jo, nu när jag läser ditt inlägg en gång till ser jag att det refereras till globals.php, det är en fil som ligger direkt i din joomla-mapp. Ett par av de inställningar du refererar till står i den filen men en av dem står nog i php.ini. Du kanske klistrat in varningsmeddelandet lite slarvigt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-06-26 15:20

En sak till jag behöver hjälp med.
Just nu ligger adressen med ändelsen /joomla efter min adress.
Skulle vilja ha /shop.. alltså www.minhemsida.se/shop

hur ändrar jag detta mer än att byta namn på mappen i servern.. för antar att jag behöver tala om någonstans i kontrollpanelen för joomla att jag bytt namn på mappen? men hittar bara adressen på ett ställe och den är svartmarkerad.

I värsta fall får jag väl göra en ny indexsida på /shop med en frame över hela sidan som innehåller /joomla innehållet?

Ändra namnet på mappen är första steget, sedan behöver du ändra till motsvarande i config-filen configuration.php (det är minst två ställen), så skall det vara klart sedan. Du kan inte ändra detta via admin-gränssnittet.

Varsågod!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-06-27 06:28

tackar! ska testa det under dagen

1
Bevaka tråden