Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stänger man av startljudet?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-26 21:06

Halloj. Sitter med min gamla iBook och tänkte att jag skulle få tummen ur och försöka bli av med det otrevliga, och odiskreta stönet en iBook ger ifrån sig varje gång den startas. Det är inte så superhäftigt när man sitter i föreläsningssalen och ska starta sin dator, och den börjar låta högt.

Har kollat runt lite, men hittar ingenting av värde, så jag antar att man borde peta runt i open firmware-böset. Men det något annorlunda fallet av att glömma av hur qwerty-layouten ser ut har drabbat mig, och eftersom att jag har pluttat om alla tangenterna på iBookens tangentbord till sv_dvorak blir det otroligt frustrerande att sitta och leta omkring efter något sätt att stänga av det diagnostiska(?) boot-stönet.

Har även för mig (grejade med detta för några månader sedan, men gav upp) att det finns någon os-kryss-applikation som gör att man kunde bli av med stönet. Men nu har jag "råkat" avinstallera os-kryss, så möjligheten att köra sådana program finns inte heller =/

Är säker på att det finns fler iBook-användare än jag som stör mig lite på detta ljud som spelas upp varje gång som datorn startas, så svaret borde finnas där ute!

Varför stänga av den alls? Jag stänger inte av någon av mina fem macar... Det räcker ju att stänga locket...?

Annars, stäng av ljudet innan du stänger av datorn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-26 21:23

Det händer att man stänger av den då-och-då faktiskt. Ibland så kommer det en ny kernel och då behöver man starta om för att den ska börja användas vettu.. Och att stänga av ljudet strax innan man stänger av den fungerar inte så bra i mitt fall är jag rädd.

Ursprungligen av apax:

...så svaret borde finnas där ute!

Eller på 99mac:

Går det att döda "starta upp"-fanfaren?
Kan man stänga av datorns startljud?
Kan man få bort startljudet i OS X?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-06-26 22:31

Håll nere "mute" (F3) när du startar, det tycker jag är det enklaste sättet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-26 22:56

Om du hade läst mitt inlägg, sam de trådar som du länkade till kanske du hade märkt att de lösningar som finns där inte löser mitt problem. Då jag inte har osx installerat har jag ingen möjlighet att installera ett program som tar hand om problemet åt mig.

Att mute:a volymen vid avstängning löser inte heller problemet för mig. Jag har alltid mitt ljud avstängt för att jag inte av en olyckshändelse råkar slå på något program som låter, när det är viktigt att inte låta. Och att hålla ner F3-tangenten vid start av datorn fungerar inte helt felfritt.. Det har hänt att datorn fortfarande ger ifrån sig ett bröl vid uppstart. Dessutom ser jag det personligen som en mycket ful lösning.

Och vad hände med min rubrik på orginalinlägget? Snälla säg inte att "stön" var ett känsligt ord för mac-användare =O

Ursprungligen av apax:

Om du hade läst mitt inlägg, sam de trådar som du länkade till kanske du hade märkt att de lösningar som finns där inte löser mitt problem. Då jag inte har osx installerat har jag ingen möjlighet att installera ett program som tar hand om problemet åt mig.

Ah, på så sätt. Min miss. Jag skummade faktiskt igenom ditt inlägg, men jag missade det där om "os-kryss" (kanske just därför) och då det inte var en Intel-mac utgick jag ifrån att du körde Mac OS X. (Och även om du inte kör OS X hade ju någon av trådarna kanske kunna hjälpa.)

Ursprungligen av apax:

Och vad hände med min rubrik på orginalinlägget? Snälla säg inte att "stön" var ett känsligt ord för mac-användare =O

Det var inte jag som ändrade det, men jag tror inte det har att göra med obsceniteter utan bara att rubriken ska vara så tydlig som möjligt, så andra snabbt ser vad tråden handlar om och hjälper de som söker i forumet.

Med tanke på ditt "os-kryss" så antar jag att du gillar att formulera saker på ditt egna vis...

Ett annat sätt att effektivt stänga av ljudet kan ju vara att köpa en 3,5mm stereoplugg och sätta i ljudutgången.
Klipp av anslutningsstiften, så sticker den ut bara ett par mm.
Eller sätt ett plast- eller trästift av rätt längd där, så kopplas också högtalarna bort.
Lennart

... och hur var det med tricket att koppla in ett par hörlurar då som nämns i trådarna, om ingen av lösningarna som föreslås passar: mute-knappen, skruva ner volymen innan man stänger av, programvaror, prefs-panel och förstås, stäng inte av datorn; sätt den i vila.

Att tråden fick ett nytt namn har säkert att göra med forumet skall vara lätt att söka och hitta saker i, även efter att just precis du fått svar på din fråga.

Använder du Mac OS 9 kan man enkelt lägga in ett "shut down" script som stänger av ljudet, lägg sedan till ett "start up" script som slår på ljudet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-27 09:43
Ursprungligen av hummel:

Använder du Mac OS 9 kan man enkelt lägga in ett "shut down" script som stänger av ljudet, lägg sedan till ett "start up" script som slår på ljudet.

Tror att killen kör linux och inte OS 9...

Vad jag vet går det inte att bli av med "stönet" via open firmware. Man får hålla nere mute-knappen helt enkelt. Fast seriöst, går det inte att ändra ljudvolymen i linux? Det enda som behövs är ju ett script som sätter ljudvolymen till 0 när du stänger av eller startar om och som äterställer den när datorn startat upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-27 18:00
Ursprungligen av rhesus:

Tror att killen kör linux och inte OS 9...

Vad jag vet går det inte att bli av med "stönet" via open firmware. Man får hålla nere mute-knappen helt enkelt. Fast seriöst, går det inte att ändra ljudvolymen i linux? Det enda som behövs är ju ett script som sätter ljudvolymen till 0 när du stänger av eller startar om och som äterställer den när datorn startat upp.

Mjo, visst går det att ändra ljudvolymen, men antagligen så sköts det på något annat sätt än i OSX, då jag inte lyckas med att bli av med startljudet på det sättet. (har jag för mig) Men jag ska ge det ett extra försök när jag kommer hem! kanske är skillnad mellan mute, och att sätta ljudvolymen till 0.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-27 09:46

Ett annat sätt att få tytst på start ljudet är att stoppa in en 3.5mm kontakt i ljudutgången.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-27 10:40

Det finns ju trots allt en anledning till att ljudet finns där. Även om den kanske inte direkt behövs så ofta nu för tiden.

På min MacBook av första revisionen även om man stoppar i en 3.5 mm kontakt i ljudutgångens uttag hörs startljudet ur de interna högtalarna.

Ursprungligen av Mikael E:

På min MacBook av första revisionen även om man stoppar i en 3.5 mm kontakt i ljudutgångens uttag hörs startljudet ur de interna högtalarna.

Samma med min Mac mini.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-27 20:49

Nu har jag försökt med att sänka ljudvolymen till 0, och även muteat kanalen, med det verkar inte fungera ändå. Jag antar att alsa hantetar ljudvolymen på ett annat sätt än ljudmixern i OSX gör. Trist =/

Jag antar att det enda alternativet som kvarstår är att stoppa in en 3.5mm-kontakt i ljudutgången, men det känns som en väldigt "ghetto" lösning. Det är ju inte alltid som man har tillgång till ett par hörlurar.

Ursprungligen av apax:

Jag antar att det enda alternativet som kvarstår är att stoppa in en 3.5mm-kontakt i ljudutgången, men det känns som en väldigt "ghetto" lösning. Det är ju inte alltid som man har tillgång till ett par hörlurar.

Jag har för mig jag läst om folk som sågat av en sådan kontakt så att de knappt stuckit ut alls. I och med att du kör Linux på den så får det väl räknas som ett rätt ovanligt specialfall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-28 23:00

Hmm... Jag antar att jag får börja hosta lite lätt om jag ska starta datorn under föreläsningar och dylikt, eller som sagt koppla in mina hörlurar om jag har de nära till hands. Och det har jag ju oftast, så det borde inte vara några problem.

Syftet med tråden var väl att göra mig själv säker på att jag inte har missat något, eftersom jag var någorlunda säker på att det skulle finnas någon sorts inställning för att göra det i open firmware-gränssnittet.

Men tack för all hjälp ändå! Nu behöver jag iallafall inte ödsla mer tid på att försöka hitta en lösning. Det finns bättre saker att lägga tid på trots allt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-28 23:52

Personligen så tycker jag bara det är mysigt att sitta på en föreläsning och höra det välbekanta "boinget" i salen. Känns som hemma på något vis

Vicken dynga. Så det är bara att gapa och svälja, som det mesta med hela Mac konceptet. Jag är beredd att sälja min macbook pro nu för det faktum att det inte går att stänga av det oerhört irriterande ljudet.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-30 18:04
Ursprungligen av babathula:

Vicken dynga. Så det är bara att gapa och svälja, som det mesta med hela Mac konceptet. Jag är beredd att sälja min macbook pro nu för det faktum att det inte går att stänga av det oerhört irriterande ljudet.

Ja sälj du den.

Eller prova det där -> Arcana Research - Software & Download

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-06 22:17
Ursprungligen av Mija:

Fungerade riktigt bra! Tack för tipset.

Ursprungligen av babathula:

Vicken dynga. Så det är bara att gapa och svälja, som det mesta med hela Mac konceptet. Jag är beredd att sälja min macbook pro nu för det faktum att det inte går att stänga av det oerhört irriterande ljudet.

Har du överhuvudtaget läst den här tråden, och de andra trådarna som man länkar till?

Om du hade gjort det, så hade du sett att det finns många sätt att bli av med start-ljudet.

Du får gärna kritisera "Mac-konceptet", men det känns väl lite onödigt att göra det i ett fall där det faktiskt finns lösningar.

Man är ju inte tvungen att stänga av en mac heller. Jag har ägt min i snart ett år och tror inte att jag hört det ljudet mer än 10-12 gånger...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-30 18:12

Nej inte behöver man det, jag startar bara om efter större uppdateringar när det inte finns nåt val. Viloläget fungerar utmärkt.

Tack, relationen är räddad för ett tag framöver. Familjen hälsar att de kan sova gott.

Jag är ledsen, men jag tycker förresten inte att avklippta sladdar och mute knappar är bra lösningar herr moderator. Däremot var länken bra. man lär sig. ; )

Spanade runt lite och såg ett kul klipp som känns relevant för tråden
YouTube - Mac startup sound blared out at the library.

Ja kul och alltför igenkännande. Måste tyvärr tillägga att det har hänt att den glömt bort att vara tyst trots att den nya mjukvaran står på både lägsta volym och mute.

Bevaka tråden