Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för Parallels v 3.0

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

3D-grafik fungerar inte i 2.5 väl? Jag som hoppats på 3.0

Ja, verkar vara riktigt buggigt.

Ursprungligen av misthv:

3D-grafik fungerar inte i 2.5 väl? Jag som hoppats på 3.0

Ja, verkar vara riktigt buggigt.

Har minst två exempel på 3D-modellerare där OpenGL inte funkar i trean. Det gick sakta i den äldrr versionen, men det funkade. Det gör det INTE nu. Undvik trean om du vill ha fungerade 3D.

Hmm, jag som just fick min kopia av Parellels från Apple idag med UPS. Kanske bäst att avvakta lite.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-20 21:10

Jag har läst en del i det forumet och har fått en rejält mycket sämre bild av Parallels Desktop nu. Jag vet inte om den är borttagen eller så hittar jag den helt enkelt inte längre, men det fanns en jättetråd med över 14 sidor skrivna, där 80% var negativ kritik...

Nu funderar jag inte längre på om jag ska köpa VMWare eller Parallels, utan om jag ska köpa VMWare eller nöja mig med Parallels 2.5 som jag redan äger en lincens till...

EDIT: Delar av kritiken handlade om att Parallels gör reklam i att "play Half-Life2 in full speed" (eller liknande) när det i själva verket ger halvtaskig prestanda, med brister i grafiken, samtidigt som den tydligen krashar för alla vid en viss punkt in i spelet. Jag har dock inte spelat det själv.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2007-06-21 10:09

Jag har inga problem med 3:an. Spelar iofs inga spel heller, men vanlig användning typ Office mm går som på rälls!

Ursprungligen av Jedih:

Jag har inga problem med 3:an.

Hade du 2.5 innan?
I så fall, hur lyckades du aktivera 3.an?
Trots att jag installerar 3.0 så tror den att den är v 2.5 och då går inte 3.0 att aktivera!

Ursprungligen av the örjan:

Hade du 2.5 innan?
I så fall, hur lyckades du aktivera 3.an?
Trots att jag installerar 3.0 så tror den att den är v 2.5 och då går inte 3.0 att aktivera!

jag har kört med 3an ett tag utan problem. men o andra sidan gör jag inga grafikkrävande grejer via parallels. jag använder IE när den måste användas använder programvara för tomtom (gps),

Innan man installerar 3an har jag för mig att jag läste att man var tvungen och avinstallera 2,5an. Och om man nu ev. skulle gå tbx till 2.5 var man tvungen att kopiera imagen som användes till 2.5 för när 3an installeras så gör den om den gamla imagen.

som sagt, inga problem här om man jobbar som jag gör. kanske annorlunda när man spelar mycket via den.

/manne

Nåväl. Nu funkar det i alla fall.
Det enda problem jag stött på hittills är att Windows inte kommer i håg hur stor min skärm är när jag skiftar till fullskärmsläge.

En sak jag irriterar mig på är att jag efter Parallels intstallationen har fått wordpad som förvalt program på alla mina word dokument - förresten är det någon som vet hur man ändrar det?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-26 14:26
Ursprungligen av Dillbert:

En sak jag irriterar mig på är att jag efter Parallels intstallationen har fått wordpad som förvalt program på alla mina word dokument - förresten är det någon som vet hur man ändrar det?

Någon som vet hur man undviker detta jävla elände... Huhhh....

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-30 19:14
Ursprungligen av Dillbert:

En sak jag irriterar mig på är att jag efter Parallels intstallationen har fått wordpad som förvalt program på alla mina word dokument - förresten är det någon som vet hur man ändrar det?

Håll inne shift och högerklicka på filen. Där kan du välja öppna med och kryssa i rutan, öppna alltid med.
Nått i den stilen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-06-25 12:19

Jag har inte provat att köra några 3D program men annars så funkar 3an hur bra som helst... inte haft några problem. (förutom att Ubuntu inte vill boota under paralells på min mac pro... den startar VM efter installationen o sen stängs den av)... har iofs inte orkat leta efter fel heller... windows xp fungerar iaf bra under 3an.

  • Medlem
  • 2007-06-26 19:15

Några generella frågor om Parallels Desktop v 3:

- Ska jag installera någon speciell grafikkortsdrivrutin i Windows? Har en iMac C2D 2.16Ghz med ATI X1600-kort i.
- Jag kan välja iSight som USB-enhet, men var finns då den drivrutinen?
- Kan man max välja 64Mb VRAM - Skulle det i så fall vara seriöst för spelare?
- Det har släppts en update såg jag, vad fixar den - någon som testat?

/Fredrik

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-26 19:55
Ursprungligen av Nifo:

Några generella frågor om Parallels Desktop v 3:

- Ska jag installera någon speciell grafikkortsdrivrutin i Windows? Har en iMac C2D 2.16Ghz med ATI X1600-kort i.
- Jag kan välja iSight som USB-enhet, men var finns då den drivrutinen?
- Kan man max välja 64Mb VRAM - Skulle det i så fall vara seriöst för spelare?
- Det har släppts en update såg jag, vad fixar den - någon som testat?

/Fredrik

1. Nej, inga drivrutiner fler än Parallel Tools ska installeras för grafiken, vad jag vet.
2. Vet inte... skulle gissa på att det finns någon standarddrivrutin i Windows som du kan använda, men om du får någon vidare kvalité vet jag inte.
3. VRAM som du kan välja gäller inte för spelande, bara för skärmupplösning inne i OS'et (vad jag har förstått).
4. Senaste uppdateringen ska fixa USB-problem som uppstod i och med OS X 10.4.10-uppdatering. Hände tydligen för VMWare också...

  • Medlem
  • 2007-06-26 20:36

Ah...tack!

Har testat lite mer nu, har installeat Parallel Tools med. Testade lite med "vanliga" Counterstrike: CZ, men ja... D3D läget funkade hyfsat, men alla texter på vägga osv flimrar något hysteriskt. Dessutom får jag en minneskrash. Kör jag OpenGL-läget (har Parallels Desktop stöd för det?), så blir det änna knepig. Inga texturer på gubbarna syns, bara grå massor. I softwareläget så rycker allt som skam.

D3D läge finns ju att aktivera för inställningarna för programmet (Parallels), men det verkar ju inte hjälpa.

Ehm..just nu känns nästan CrossOver bättre för spel-ändamålet. Lite besviken faktiskt....
Ska testa nyare Counterstrike: Source (optimist?) bara för att se.

Några mer tips för att få bättre flyt och funktion?

Mvh
/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-26 21:38

Jag har spelat CoD UO och CoD2. I princip ospelbart.

  • Medlem
  • 2007-06-28 15:09

Jag gav upp. Har även lattjat med CrossOver, men tycker att saker rycker sönder spelet där med... =(

/Fredrik

Parallels är farligt... Jag installerade det och efter några timmars testande konstaterade jag att jag hellre kör vidare med enbart boocamp och avinstallerade därför parallels. Ja sedan gick det inte att starta med bootcamp pga saknade filer. Så var det med den saken och jag kör numera en separat PC de windowsXP only program jag behöver.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-16 22:00

Alla som i överhuvudtaget trott att spel ska gå att köra får nog tänka om. OpenGL är i stort sett skärp på MacOS och att försöka översätta DirectX (som är bra!!) till något som dels är sämre, och som fungerar dåligt på OSX gör bara att jag vill lägga mig dubbelvikt o avflabba!!..

Om man ska köra Spel så bootar man sin mac i native med hjälp av bootcamp eller utan bootcamp. Jag kör BF2 varje kväll (ja, jag är beroende....) och det flyter på mycket fint. Tack vare MacPro så hinner spelet ladda typ 10-30sekunder snabbare än alla andra vanliga windows loosers så jag hinner sticka iväg med ett plan o ta kontroll över en punkt innan dom ens hunnit säga osx.

  • Medlem
  • 2007-11-15 07:52

Nu tar jag och storbumpar den här frågan eftersom den inte är löst.

Fick ett ryck och installerade senaste (5160) av Parallels Desktop 3.
Men jag har samma problem fortfarande, nu under Leopard dock.

Man SKA väl kunna spela 3D-spel via Parallels? Alltså, när jag drar igång, låt säga Counterstrike så är:

1. Alla gubbar som helt grå lerfigurer utan detaljer eller något annat...
2. Rök, och andra effekter blir bara stora pixlar.

Men som jag förstått det så ska det här fungera....vad är felet? Kör Open-GL mode (då D3D och Softwaremode är ospelbara). Sitter på en iMac C2D 2.16 med 2 Gb.

Snälla...är så spelsugen... =P

/Fredrik

1
Bevaka tråden