Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

John Dvorak: Apple bör lägga ner iPhone

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Denna ökända skribent aka "flaming idiot", tycker att Apple omedelbart skall lägga ner projektet iPhone eftersom det finns många konkurrenter på marknaden för mobiltelefoner, varav flera stycken också använder sig av vad som framhålls vara enda anledningen till att Apples iPods har lyckats - dvs marknadföring.

Jag har alltid undrat vad den killen röker och var man kan få tag i lite.

http://www.marketwatch.com/news/story/apple-should-pull-plug-iphone/story.aspx?guid=%7B3289E5E2-E67C-4395-8A8E-B94C1B480D4A%7D&siteid=yhoo&dist=yhoo

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

Tja han spelar bara på det som alla kråksångare sagt.
Det intressanta kommer att bli är hur länge iPhone kommer kännas fräsch?
Kommer Apple uppdatera den lika ofta som de gjorde med iPod?

Det kommer bli riktigt skoj att följa pressen dagarna efter den 29.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-06-26 12:13

Möjligen blir Ipod mer historia.. varför köpa en ipod när man kan få en ipod och telefon i ett?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-26 19:49
Ursprungligen av what:

Möjligen blir Ipod mer historia.. varför köpa en ipod när man kan få en ipod och telefon i ett?

Jag är tveksam om jag vill ha en iPhone då den kommer vara:

1. Snordyr!
2. För lite utrymme.

En iPod med touchskärm, 80GB och billigare är något jag skulle vilja ha (om iPhones pris inte går ner). För om man ser på det; mobilen är verkligen skitgrym, men för mig är den för dyr i nuläget (5000kr plus två års kontrakt).

Ursprungligen av Adzam 1:

För om man ser på det; mobilen är verkligen skitgrym, men för mig är den för dyr i nuläget (5000kr plus två års kontrakt).

I USA ja, såvida jag inte helt missat det vet vi ännu inget alls om vad priserna blir i Sverige. För oss kan det låta konstigt med upplägget, men det är vanligare i USA och egentligen inget konstigt. Det finns telefoner som är dyrare.

När telefonen kommer till Sverige är jag övertygad om att Apple tänker till och anpassar sig till svenska förhållanden. Annat vore egentligen bara dumt eftersom konkurrensen annars skulle vara på tok för hård mot vad den borde vara.

Ursprungligen av Adzam 1:

Jag är tveksam om jag vill ha en iPhone då den kommer vara:

1. Snordyr!

Hmm, jag känner igen scenariot... jag kan inte låta bli att citera ett inlägg jag skrev 2001, när iPoden precis lanserats:

Jürgen B: samt priset.. oj oj.. kommer nog inte o sälja mer än en handfull för det priset

Jag tror du har fel. Visserligen håller jag med om att priset är för högt för mig och många andra, men nog tror jag dom kommer att sälja mer än en handfull i den amerikanska julhandeln som tar fart om en månad. Det finns tillräckligt många med pengar och ha-begär, tro jag. Ja ja, tiden får väl utvisa vem som har rätt.

Jag tror exakt samma sak gäller nu också. Priset är verkligen inte en faktor. Den är inte ens dyr jämfört med andra high end-telefoner.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-27 09:05
Ursprungligen av Adzam 1:

Jag är tveksam om jag vill ha en iPhone då den kommer vara:

1. Snordyr!
2. För lite utrymme.

En iPod med touchskärm, 80GB och billigare är något jag skulle vilja ha (om iPhones pris inte går ner). För om man ser på det; mobilen är verkligen skitgrym, men för mig är den för dyr i nuläget (5000kr plus två års kontrakt).

No offence, men jag tror inte målgruppen är 16åringar med barn/studiebidrag.

Den killen har väl aldrig varit annat än kritiskt mot något Apple någonsin gjort så att han skulle säga så var ju inte direkt en nyhet.

John Dvorak, Rob Enderle och Paul Thurrott. När jag blir diktator ska de gubbarna få springa gatlopp.

Dvorak ja... vilken stolle (den där artikel är ju från i mars i år, förresten, så ingen tror att den är nyskriven). John Grubers kommenterade den rätt bra: We’ll be laughing about this one for a long time.

Observera att Dvorak rakt ut erkänt att han bara "trollar" för att få träffar. Och nog får han det alltid, tyvärr. Så The Macalope har till och med slutat länka till honom och i sin kommentar till detta utspel om iPhone så länkade de till Googles cache istället

Ursprungligen av Redglittercoffin:

John Dvorak, Rob Enderle och Paul Thurrott. När jag blir diktator ska de gubbarna få springa gatlopp.

Jag är vanligtvis emot våld som lösning på problem, men jag är beredd till vissa undantag...

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2007-06-26 15:13

äh Dvorak är ju soft. iPhone är ju överhypad.

Btw så har Paul Thurott en MacBook

Ursprungligen av Xmel:

äh Dvorak är ju soft. iPhone är ju överhypad.

Btw så har Paul Thurott en MacBook

Och han gillar både iPod och iTunes, finns stor chans att han även kommer gilla iPhone.

Hur Dvorak kan vara soft däremot kan jag verkligen inte förstå, iPhone överhypad - ja det återstår att se.

Ursprungligen av Xmel:

äh Dvorak är ju soft. iPhone är ju överhypad.

Angående "överhypen" så är det knappast Apples fel. Det var lite roligt att se idag att nyhetstjänsten AP hade en artikel om hur överhypad iPhone var samtidigt som dom själva skrivit 17 artiklar om iPhone de senaste 14 dagarna samtidigt som Apple släppt 6 press releaser om detta totalt under hela 2007!

Se mer här: The AP on Apple's iPhone "hype machine"

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2007-06-26 17:10
Ursprungligen av Adrian B:

Angående "överhypen" så är det knappast Apples fel. Det var lite roligt att se idag att nyhetstjänsten AP hade en artikel om hur överhypad iPhone var samtidigt som dom själva skrivit 17 artiklar om iPhone de senaste 14 dagarna samtidigt som Apple släppt 6 press releaser om detta totalt under hela 2007!

Se mer här: The AP on Apple's iPhone "hype machine"

Vem har sagt att det är Apples fel?

Tycker det är kul att iPhone kommer ut men förutom ett stiligt interface så tycker inte jag att den tillför såmycket.

Ursprungligen av Xmel:

Vem har sagt att det är Apples fel?

AP: Even for a company that's mastered the art of product-launch hoopla, Apple Inc. appears to have pulled out all the stops to propel iPhone hysteria into the stratosphere.

Ursprungligen av Xmel:

Vem har sagt att det är Apples fel?

Tycker det är kul att iPhone kommer ut men förutom ett stiligt interface så tycker inte jag att den tillför såmycket.

Vad skulle appellera på dig och få dig att tycka att den tillförde något mer?

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2007-06-26 17:36
Ursprungligen av draags:

Vad skulle appellera på dig och få dig att tycka att den tillförde något mer?

GPS vore perfekt i iPhone.

Ursprungligen av Xmel:

GPS vore perfekt i iPhone.

Jo det vore en bra idé. Gud förbjude att den skulle ha bra batteritid.

Ursprungligen av Xmel:

GPS vore perfekt i iPhone.

Jo visst vore GPS perfekt, men menar du att utan GPS är iPhone "överhypad" och tillför inget nytt men med så är den vadå? Fulländad?

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2007-06-26 18:36
Ursprungligen av draags:

Jo visst vore GPS perfekt, men menar du att utan GPS är iPhone "överhypad" och tillför inget nytt men med så är den vadå? Fulländad?

Haha, inte direkt. iPhone har ju inte ens MMS eller ett riktigt 3e parts stöd.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

John Dvorak, Rob Enderle och Paul Thurrott. När jag blir diktator ska de gubbarna få springa gatlopp.

Jag håller inte med om Paul thurrot, han har en bra podcast (Itunes) om vista mm där han undrat när vista skall bli klart, vid denna tidpunkt är då vista släppt... Paul har mycket balanserat sätt att titta på det och har dessutom god insyn, verkar det som, i de nya och utbytta kommande microsoft teamen. Zune är ett sånt team. Xbox ett annat. Han berättar mycket om hur får höra att "vettiga" personer får kämpa för sin sak hela tiden men att det bli mindre och mindre motstånd mot förändring och nytänkande. Vista är bara ett "första skott" uttrycks det och är en bygg sten för ett helt Windows baserad eko system av stor skala. Jag tror inte ens Ballmer kan slarva väck marknads andelen de har byggt upp, men att de kommer att få mycket mothugg, det säger thurott gång på gång när han jämför Vista med Tiger... Vad skall han säga när han jämför med leopard? Thurrot hyvens snubbe

Windows expert, Paul Thurrott, of the SuperSite for Windows, talks about Windows Vista and more each week on this netcast - part of the TWiT Netcast Network

Hosts: Paul Thurrott and Leo Laporte

* More on the missing iTunes
* iPhone and Windows
* Safari for Windows
* Google complains, Microsoft caves
* Google privacy
* Outlook connector for Windows Live Mail
* Zune is still on track to sell a mill

This week's Audible Book: Michael Chrichton's Next

Check out Paul's Blog at http://www.internet-nexus.com and the SuperSite for Windows http://winsupersite.com for more information.

Thanks to Cachefly for the bandwidth for this show. The Windows Weekly theme music is courtesy of Derek K. Miller.

Running time: 40:27

PS till gatlopps hetsaren.. Jag åtar mig inte uppgifter av sådan art att sagda person transpirerar, detta strider mot min sofflocks religion:cool:

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag håller inte med om Paul thurrot, han har en bra podcast (Itunes) om vista mm där han undrat när vista skall bli klart, vid denna tidpunkt är då vista släppt... Paul har mycket balanserat sätt att titta på det och har dessutom god insyn, verkar det som, i de nya och utbytta kommande microsoft teamen.

Du var ironiska va?

Förresten verkar Paul Thurrott ha nått en ny all-time-low :

However, today Paul reached a new high in low. No longer content to ridicule bloggers or the Apple community, he's taking shots at big names in technology journalism. It's pathetic, and Paul ought to be ashamed, though it seems clear at this point he has no shame.

Han gillade inte att det var positiva recensioner så därför misstror han och kastar skit på recensenterna. Ett exempel på vad Thurrott skrev:

"I think the true story of the iPhone will be told in the coming weeks as real people, not those who seem interested in furthering Apple's brand, get their hands on the iPhone. I'm looking forward to using an iPhone. I'm looking forward, too, to seeing what real people--not Apple sycophants--think about it too."

Ja, för Walt Mossberg och de andra är ju helt klart bara "Apple sycophants", det kan ju bara inte vara möjligt att skriva en positiv recension annars, för jag menar, det skulle ju betyda att produkten är bra!

Ursprungligen av Adrian B:

Du var ironiska va?

Förresten verkar Paul Thurrott ha nått en ny all-time-low :

However, today Paul reached a new high in low. No longer content to ridicule bloggers or the Apple community, he's taking shots at big names in technology journalism. It's pathetic, and Paul ought to be ashamed, though it seems clear at this point he has no shame.

Han gillade inte att det var positiva recensioner så därför misstror han och kastar skit på recensenterna. Ett exempel på vad Thurrott skrev:

"I think the true story of the iPhone will be told in the coming weeks as real people, not those who seem interested in furthering Apple's brand, get their hands on the iPhone. I'm looking forward to using an iPhone. I'm looking forward, too, to seeing what real people--not Apple sycophants--think about it too."

Ja, för Walt Mossberg och de andra är ju helt klart bara "Apple sycophants", det kan ju bara inte vara möjligt att skriva en positiv recension annars, för jag menar, det skulle ju betyda att produkten är bra!

Jag tror, och här chansar jag, Thurott menar när oetablerade bransch folk skall handla sin nya telefon det är då som man ser om den har dragnings kraft över konkurrenters erbjudande. Jag var inte ironisk och när han använt den kommer det nog en recension där han tar upp bra och dåliga saker med Iphone. Balanserat.Iphone är säkert ett teknologiskt under men hur fungerar den i dagligt användade? Kvalitativa problem? Batteritid etc..det återstår och se och den som säger annat är väl faktiskt lite före sin tid eller? Försäljnings mässig hit är väl mer säkert utifrån de blygsamma målen apple satt. De kommer att klara dem tror jag.

Efter att nu ha sett telefons abbonmangs planer är Iphone en winner för mellan svensson och rich folks.. Men hur kommer den att slå bland dem som måste fundera en och två gånger på om denna telefonen verkligen kan hålla vad den lovar? One to one training sessions och en del annat kommer att tippa bägaren åt att de osäkra får så mycket info och känner trygghet i sin investering att över tid så kommer de bemästra denna telefonen till fullo. Det talas även om "Goodies". Här är det uppenbart att apple kommer att välja samma strategi som de har med apple TV, alltså släppa ny funktionalitet gratis löpande under abbonemangets tid. Den sanna betydelsen av mervärde och ett tack till dig som kund för att du valde just Iphone och Cingular/AT&T.

Den snygga YouTube integreringen är ett exempel, det kommer mera av detta, Google kopplingen är uppenbar

Men på ämnet: Paul Thurott tillför balans, i alla fall i Iphone hypen och Vista WOW debatten. Vilka av dessa andra teknik journalister bytte tidigt till Mac för att kunna köra Ipod som det var menat? Han bytte nyligen tillbaka för att han tyckte att Vista skulle provas tillsammans med Ipod och hittils har han tillfört mycket genom att leta buggar och rapporterar till apple.Apple har kontaktat honom om att de vill prata med honom om att skriva rtiklar för apple på windows utvecklar sidan. Buggar I vista och Itunes för Vista det verkar det finnas en del..Jag tycker han visar på att kolla upp nyttan /realiteten om en produkt eller tjänst snarare än vad marknaden vill sälja in åt dig som kund. Han har vid ett flertal tillfällen total sågat mycket av microsofts tidiga försök på windows live exempelvis..Han tillför balans. Man behöver ju inte hålla med honom men jag lyssnar gärna på vad han har att säga.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-06-26 15:39

Jag tycker att överhypen om att iPhone skulle vara överhypad börjar bli tjatig. Sen - varför vill så många hjälpa Apple med deras affärer? Samtidigt som dom avskyr företaget? Besynnerligt...

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2007-06-26 15:51
Ursprungligen av mjg:

Jag tycker att överhypen om att iPhone skulle vara överhypad börjar bli tjatig. Sen - varför vill så många hjälpa Apple med deras affärer? Samtidigt som dom avskyr företaget? Besynnerligt...

Man måste gilla ett företags samtliga produkter menar du?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-26 16:13

Vi är ett världsskänt företag som sålt och säljer flest mp3-spelare på Jorden någonsin. Vårt märke är mycket känt i princip alla länder och nya användare dras till oss hela tiden. Nu har vi tillverkat omkring 3 miljoner exemplar av en ny mobiltelefon som kombinerar flera coola funktioner och som varje människa numera vill ha. Vi har även lovat andra tillverkare att lägga ytterligare stororder på mobiltelefonen om allting går bra. Flera miljoner har spenderats på marknadsföringen av telefonen och leveranserna från fabrikerna har redan kommit. Telefonen har blivit omskriven av media runt hela världen, och på fredag släpps iPhone!

Oj, vänta ett tag. En snubbe som heter John Dvorak tycker att vi ska lägga ner det hela.. jaha, VEM BRYR SIG

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-06-26 22:55
Ursprungligen av Xmel:

Man måste gilla ett företags samtliga produkter menar du?

Nej, jisses Var får du det ifrån? Jag fattar bara inte varför alla dessa superhjärnor vill HJÄLPA Apple att begå en gigantisk blunder - när dom avskyr företaget? De borde ju istället hålla inne med sin analys och låta Apple gå på pumpen. Detta är logiskt.

Nå - jag förstår att du inte är en sån; du har inget personligt emot Apple, du gillar en del av deras produkter, men inte iPhone. Du vill nog bara hjälpa Apple - försöka få dom att förstå att iPhone är en felsatsning. Eller vill du bara hjälpa oss att förstå? I så fall är jag vilsen igen

För mig är Apple bara ett superkapitalistiskt amerikansk företag bland alla andra superkapitalistiska amerikanska företag. Jag behöver en dator och jag väljer deras därför att den spinner på OSX och deras egna fina Pro-apps som är mina yrkesverktyg. Att deras burkar är vackra är ett - dock betydelsefullt - bonus.

För en gammal macare som jag så är det fullständigt likgiltigt om iPhone har mms eller tredjepartsprogram. Den spinner på OSX, har en enorm skärm där man kan avläsa en kalender på ett vettigt sätt - och den kommer att synka med mina macar så att det gnistrar i kosmos.

Det är för mig också fullständigt likgiltigt om iPhone går i graven som en kalkonprodukt efter två år

Jag har inga aktier i Apple. jag har inga aktier alls. Jag kommer aldrig någonsin att aktivt köpa aktier. En iPhone köper jag nog dock.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-06-26 23:13

Paul är OK, antikapitalism också

Bunta inte ihop Paul Thurrott med Enderle och Dvorak. Thurrott har integritet och det kan behövas bland alla Apple fanboys (får väl räkna mig dit själv, är jag rädd...). Dom andra två är bara tomtar.

Vad gäller Apple och kapitalismen. För mig är det helt OK att tycka illa om storkapitalet. Men det är klart roligare (och effektivare) att kämpa mot storföretagen med hjälp av en en Mac, eller hur? Apples produkter är åtminstone smarta...

Ursprungligen av larsa:

Bunta inte ihop Paul Thurrott med Enderle och Dvorak. Thurrott har integritet och det kan behövas bland alla Apple fanboys [...]

Va?

*gnuggar ögonen*

Integritet som i när han samtidigt som han förutspådde att iTunes skulle självdö på grund av minskande försäljning också varnade för att iTunes skulle bli ett monopol som ingen skulle kunna stå emot. Eller menar du integritet som i att skriva artiklar med helt olika uppskattningar beroende på vilken publikation (som när han bevakade Macworld)? Nej, den tårtan kan hålla sig till att skriva om Microsofts fornstora dagar.

Jag har inget mot att folk skriver vinklade texter men det blir slemmigt om det skrivs under flagg av opartiskhet.

Ursprungligen av mjg:

Jag tycker att överhypen om att iPhone skulle vara överhypad börjar bli tjatig. Sen - varför vill så många hjälpa Apple med deras affärer? Samtidigt som dom avskyr företaget? Besynnerligt...

Skriva elakt om Apple = Trafik = Annonsintäkter = Pengar

Bevaka tråden