Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slänga ett låst dokument

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett dokument, skapat av en HP-scanner, som tydligen tyckte dokumentet skulle förses med lås. Nu ligger det på mitt skrivbord och har så gjort en längre tid.
När jag försöker slänga det får jag vet att det är låst och följdaktligen inte går att slänga.

Finns det något sätt att komma runt det här låset?

Öppna Terminalen.

Skriv "cd Desktop" och tryck på enter.
Skriv "sudo rm -rf tillagget.pdf" och tryck på enter.
Skriv ditt lösenord och tryck på enter.

Ursprungligen av Kristofer:

Öppna Terminalen.

Skriv "cd Desktop" och tryck på enter.
Skriv "sudo rm -rf tillagget.pdf" och tryck på enter.
Skriv ditt lösenord och tryck på enter.

Superstort bamsetack!

Inga problem!

Även ett tack härifrån!!

Skönt att bli av med ett par dokument som legat och skräpat

Tack också för den detaljerade instruktionen med "tryck enter" - för mig känns terminalen lite som att gå på minerad mark och då är det skönt med exakt anvisning

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-06-26 06:13

För oss som inte hänger i terminalen känns det lättare att markera filen, ⌘i och bocka ur "låst"

Eller så håller man ner "Alt"-knappen när man tömmer papperskorgen. Det går snabbare än att knacka i Terminal eller bocka ur kryssrutor

Faktum är att jag är så inkörd på detta att mitt vanliga tillvägagångsätt när papperskorgen ska tömmas är att trycka "Shift-Alt-Kommando-Backspace" antingen det behövs eller inte.

Visst kan man bocka ur "låst" om det går - tyvärr gick det inte med mina filer.

Visst kan man hålla ner alt när man tömmer papperskorgen - problemet var att det inte gick att få fielrna till papperskorgen.

Värt att understryka är att "rm -rf" är ett dödligt kommando som inte går att ångra på något vis. Kör man det på hemmappen, ja då försvinner hemmappen för evigt.

Ursprungligen av Kristofer:

Värt att understryka är att "rm -rf" är ett dödligt kommando som inte går att ångra på något vis. Kör man det på hemmappen, ja då försvinner hemmappen för evigt.

Det går inte att ångra, på samma sätt som att tömning av papperskorgen inte kan ångras. Men filer kan återskapas om man kör ett verktyg för det, vilket Mac OS X Tiger tyvärr inte levereras med.

Ursprungligen av Marcus K:

Men filer kan återskapas om man kör ett verktyg för det, vilket Mac OS X Tiger tyvärr inte levereras med.

Men det är väl att det ligger kvar på ej överskriven yta på hårddisken? Om det skrivs över är det väl kört?

Ja skrivs det över är det kört, fast det är ingen skillnad mot att tömma papperskorgen som vanligt.

1
Bevaka tråden