Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad skiljer MacBook mot MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-26 09:26

Vad är det för skillnad mellan dessa?

Sedan undrade jag när nya Mac Book kommer med Leopard. Är det då operativsystemet släpps i oktober eller kommer datorerna att levereras med operativsystemet tidigare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-26 11:08

Skillnaderna kan du läsa på www.apple.se

Leopard kommer nog inte levereras med datorena innan.

Några skillnader är att macbooken har större skärm ser annourlunda ut mycket högre pris. Bättre grafikkort. Den är tunnare.

lAlA

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-26 11:27

Det är framförallt grafikkortet som skiljer. Jag har en första genarationens MacBook, och jag klarar mig ganska bra med grafikkortet i den, men då pysslar jag mest med foto (Aperture).

Jag kör den med en extern 23" Cinama Display, och då märks det att den får kämpa lite med t ex Core Image. Men det funkar som sagt helt ok än så länge...

Ska du spela nyare spel kan du nog glömma MacBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-28 01:30
Ursprungligen av Seretur:

...och jag klarar mig ganska bra med grafikkortet i den, men då pysslar jag mest med foto (Aperture).

Galnaste meningen jag läst på länge. Aperture som använder sig så otroligt mycket av grafikkortet.

Prestandamässigt är det just grafikkortet som sägs göra stor skillnad.

Annars är det förstås själva storleken som är den viktiga skillnaden, MacBook är mindre och smidigare, men MacBook Pro har större skärm.

MacBook har en plastigare finish (men den är en snygg sådan) medan MacBook Pro har metallfinish.

MacBook Pro har DVI-utgång (kräver inte mini-DVI till DVI-adapter), FW800 och bakgrundsbelyst tangentbord samt ExpressCard-plats.

MacBook Pro kan använda upp till 4 GB internminne jämfört med MacBooks maximala 3 GB.

Tekniskt sett har MacBook Pro Santa Rosa chipset och LED-skärm, två nyheter som inte ännu kommit till MacBook, men som samtidigt spelar relativt liten roll i praktiken.

På Apple Store finns en bra jämförelse:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=520F94DC&node=home/macbook/macbook

Ursprungligen av Adrian B:

MacBook Pro kan använda upp till 4 GB internminne jämfört med MacBooks maximala 3 GB.

Kan man putta i 3Gb i Macbaben nu? Trodde det var 2Gb?

/ Midmus

Ursprungligen av Midmus:

Kan man putta i 3Gb i Macbaben nu? Trodde det var 2Gb?

/ Midmus

http://www.99.se/ibook-macbook/218442-3-gb-ram-i-macbook-moejligt.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 18:40

MB Pro kommer med 2gig ram i grundutförande numera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-26 14:15

MacBook Pro har bättre skärm (bättre på att visa ok färger) än den mindre MacBook vill jag minnas.

Det beror ju på vad du ska använda datorn till. Ska du ha den mest för att det är en dator som är najs att ha och "leka" med så tycker jag att det verkar dumt att slänga skitmycket cash på MBP. Man behöver knappast all kraft som finns i den burken. Jag har en macbook och jag är skitnöjd. Perfekt storlek, skärmen är hur bra som helst, grafikkortet är det inga problem med. Släng inga pengar på kraft du inte kommer att utnyttja. Jag tycker att de tar ett överpris på MBP. Så mycket bättre är den inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-26 23:11

Grafik är det sista jag behöver prestanda på faktiskt... Vad jag funderar på är om MacBook-modellen i prisklassen i mitten är prisvärd jämfört med den absolut billigaste modellen MacBook. Är det värt tycker ni att vänta på Leopard eller kan man uppgradera i efterhand?

jag tycker att det är värt det om du har råd. Det är säkert vettigt att vänta på ett sätt. Å andra sidan så är det ju alltid något annat som kanske är värt att vänta på som inte släppts. Jag hade nog struntat i att vänta men jag är jävligt otålig..

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-06-27 02:06

Instämmer med deepshag, man är allt för otålig för att vänta. Det är bara att klippa till direkt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 20:12

Det är sällan värt det att köpa för dyrt. Tänk på att mellanskillnaden kan utgöra grundplåten för nästa burk, och att tiden gör större skillnad än prisläget. Om jag hade köpt en iBook istf Powerbook, hade jag haft en MacBook nu, och inte en sur gammal PowerBook. Sedan kan det ju vara så att man verkligen behöver FW 800, och då är ju så klart läget ett helt annat, men jag undrar hur många som lägger en massa tusenlappar extra, för säkerhets skull. Jag gick själv på det med G4:an kontra G3:an.

Lägg undan till nästa burk i stället, för säkerhets skull!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Det är sällan värt det att köpa för dyrt. Tänk på att mellanskillnaden kan utgöra grundplåten för nästa burk, och att tiden gör större skillnad än prisläget. Om jag hade köpt en iBook istf Powerbook, hade jag haft en MacBook nu, och inte en sur gammal PowerBook. Sedan kan det ju vara så att man verkligen behöver FW 800, och då är ju så klart läget ett helt annat, men jag undrar hur många som lägger en massa tusenlappar extra, för säkerhets skull. Jag gick själv på det med G4:an kontra G3:an.

Lägg undan till nästa burk i stället, för säkerhets skull!

Vänligen, Ylan

Eller så kan man göra som jag, skaffa en MacBook och en MacMini istället för en MacBook Pro... För min del fick jag en dedikerad mediadator i MacMinin och en arbetsdator i MacBooken. Dessutom har jag en backup-dator (vilket visade sig behövas när min MacBook led av RSS-syndromet när det begav sig); då använde jag MacMinin som arbetsdator temporärt, jag överförde allt från MacBooken till MacMinin innan jag skickade iväg MacBooken på reparation - riktigt smidigt!

Nu fungerar MacMinin helt som en mediadator (Itunes, EyeTV mm) och server för hemmanätverket. Så, det är också en väg att gå. Jag skaffade alltså den billigaste MacBooken och den billigaste MacMinin. För mig täcker detta system mina syften. (Backup-system för arbetsdator samt två dedikerade datorer för skilda uppgifter).

Det som gör det svårt för mig att bestämma mig är att jag vill ha 2GB i min MB/MBP redan från start. Det gör att framtida uppgraderingar till MB inte känns så roliga. Men frågan är om det är värt ca 5000 kr.

Jag undrar om man egentligen behöver så mycket RAM men 1.5 GB i en iBook G4 kan kännas otillräckligt ibland. Kanske om vissa webläsare slutar läcka minne som ett såll..

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag undrar om man egentligen behöver så mycket RAM men 1.5 GB i en iBook G4 kan kännas otillräckligt ibland. Kanske om vissa webläsare slutar läcka minne som ett såll..

Jag har 1,5 GB i min iBook G4 och det swappades en hel del ändå. Och med en Intel-mac så slukar ju Rosetta rätt fint med minne så det är ytterligare en anledning att ha mer minne. Mina 2 GB i min nya MBP verkar inte räcka till och då har jag inte ens börjat köra Parallels eller liknande ännu. Så det ska definitivt blir 4 GB när jag sanerat ekonomin lite.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har 1,5 GB i min iBook G4 och det swappades en hel del ändå. Och med en Intel-mac så slukar ju Rosetta rätt fint med minne så det är ytterligare en anledning att ha mer minne. Mina 2 GB i min nya MBP verkar inte räcka till och då har jag inte ens börjat köra Parallels eller liknande ännu. Så det ska definitivt blir 4 GB när jag sanerat ekonomin lite.

Själv har jag en aning optimistiska/orealistiska drömmar om att Santa Rosa MB med Penryn kommer att ha stöd för 4 GB så att jag kan sova lugnt om jag beställer med 2GB. Själv kommer jag nog att akta mig för Rosetta så långt det går och i Parallels tänker jag bara köra Win98SE för att kunna nostalgitrippa med lite gamla spel.

1
Bevaka tråden