Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal Powerbook med keyboard problem

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2007-06-26 01:17

Håller på att försöka få igång en gammal Powerbook G4, 400 el. 500 Mhz tror jag, sitter nog 10.0 eller 10.1 i den. (Inte min dator). Problemet är att keyboardet inte fungerar direkt vid uppstart (tror jag) så jag kan inte få den att starta från CD, inte i taget mode, samt den reagerar inte heller på att Zappa PRAM (Command-option-P-R). Men när den väl kommer igång så fungerar keyboardet... Har testat ett Apple USB keyboard också.

Starta från CD (Startskiva) går väl om du stoppar in skivan, väljer den som startskiva (systeminställningar) och startar om.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2007-06-26 10:28

Går inte, jag kommer inte in i datorn, den har vart trasig i många år, jag fixade den (kass lödning på moderkortet), men hon som äger den har glömt lösenordet.

Ursprungligen av Ken:

Går inte, jag kommer inte in i datorn, den har vart trasig i många år, jag fixade den (kass lödning på moderkortet), men hon som äger den har glömt lösenordet.

säg nu vem du har snott den av

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2007-06-26 22:56

Jag har förresten även testat reset knappen på baksidan, PMU reset, utan resultat. (Och, nej, den är inte stulen). Finns det nåt annat knep att testa på den? Annars får jag ta ur disken och formatera om i en annan dator, men det måste ju vara nåt knas direkt vid uppstarten.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2007-06-26 23:56

Svarar mej själv, om nån skulle ha intresse av problemet. Datorn hade ett Open Firmware password, så den kunde ej starta från externa diskar och ej heller starta i target mode. Kom på detta när jag försökte göra en reset på NVRAM i OF. Hacket var helt enkelt att ta bort lite RAM och starta om, då försvann OF passwordet och jag kunde starta från Install CDn och göra en reset password på användarkontot.

1
Bevaka tråden