Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stängt lock - behålla anslutning?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-11-21 21:24

Jag är jättenöjd med min MacBook, det enda jag stör mig på är att jag inte kan stänga locket på den och ha kvar nätverksanslutningen. Någon som har en lösning på mitt problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-21 21:37

Att stänga locket är samma sak som att försätta datorn i vila. Då stängs liksom allt av.
Varför ska du ha en nätverksanslutning när du ändå inte kan se på skärmen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-22 03:39
Ursprungligen av Konrad:

Att stänga locket är samma sak som att försätta datorn i vila. Då stängs liksom allt av.
Varför ska du ha en nätverksanslutning när du ändå inte kan se på skärmen?

Varför måste alla mactalibaner ifrågasätta de funktioner som användare söker som apple saknar?

Exempel1: Jag har datorn i bilen, vill ha datorn kopplad till stereon utan att jag vill se på skärmen.
Exempel2: Jag tankar en fil, och vill lägga datorn åt sidan ett tag och skydda den genom att stänga skärmen.
Exempel3. Jag har datorn i min ryggsäck och gps-plottar lite områden.

Detta var saker jag ofta gjorde med min ibook, jag blev utled på problemen med programmen för att få igång detta, utled på alla nejsägare, så jag öppnade upp skärmen och vände bort sensorn som känner om datorn är stängd eller inte.

Jag lämnar ofta min stationära dator och stänger av skärmen, men vill ha den igång av olika skäl ändå, med laptopen känns det än mer motiverat eftersom det skyddar den mot husdjur, småsyskon men även damm.

Ursprungligen av Snigeln:

Exempel1: Jag har datorn i bilen, vill ha datorn kopplad till stereon utan att jag vill se på skärmen

Det där blev jag nyfiken på , hur bar du dig åt för att fixa till det?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-22 09:38
Ursprungligen av sventa46:

Det där blev jag nyfiken på , hur bar du dig åt för att fixa till det?

Det är rätt vanligt med bilstereos som har ingång för extern ljudkälla, tex en MP3-spelare. Där kan man koppla in datorn om man vill.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2006-11-21 21:45

han knske vill ha msn eller om han laddar ner igång medans han har locket stängt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 10:02

jag vet inte men har det inte nåt med fläktarna att göra, eftersom in/utsuget sitter berdvid tangentbordet, så att det inte kommer tillräckligt med luft?

Jo jag håller med om att det borde funka, men vad jag har hört så är det var säkerhetsskäl för datorn... den blir helt enkelt för varm om man inte har locket öppet för ventilation.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-22 15:13
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Jo jag håller med om att det borde funka, men vad jag har hört så är det var säkerhetsskäl för datorn... den blir helt enkelt för varm om man inte har locket öppet för ventilation.

Det stämmer hur som helst inte, visst kan det bli lättare att överhetta datorn om den är stängd, men vid normal drift under normala förhållande överhettas den knappast.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-22 10:14

Macbooken går att köra med locket stängt, Apple har t o m en instruktion för det, så det är nog inte värmen det hänger på. Dock krävs det att du har extern skärm, tangentbord och mus anslutna. Det är inte optimalt men fungerar. Sen kan du ju släcka den externa skärmen.

På den här sidan kan du hitta en del tips: http://www.apple.com/se/support/macbook/

Jag kör min MacBook med stängt lock nästan hela tiden eftersom jag då också får rätt upplösning på min externa skärm och det funkar fint.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-22 12:23

Nu när vi väl pratar om detta ämne igen så undrar jag samma sak.. Men jag har inte en extern skärm eller tangentbord och mus. Jag vet att det finns ett program som heter Insomnia X men när jag trycker på att den ska vara aktiv så fungerar det helt enkelt inte. Vet någon vad som är problemet? Vad jag har märkt så höjs ju värmen en del men det blir nog inte så katastrofalt varmt. ändå..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 15:23
Ursprungligen av dayweed:

Nu när vi väl pratar om detta ämne igen så undrar jag samma sak.. Men jag har inte en extern skärm eller tangentbord och mus. Jag vet att det finns ett program som heter Insomnia X men när jag trycker på att den ska vara aktiv så fungerar det helt enkelt inte. Vet någon vad som är problemet? Vad jag har märkt så höjs ju värmen en del men det blir nog inte så katastrofalt varmt. ändå..

Jag provade också InsomniaX med uteblivet resultat. Det verkar inte fungera på nyare OS X enligt en del comments på sidan. Synd, jag skulle verkligen vilja ha igång det...

Ursprungligen av iNbred:

Jag provade också InsomniaX med uteblivet resultat. Det verkar inte fungera på nyare OS X enligt en del comments på sidan. Synd, jag skulle verkligen vilja ha igång det...

Vad jag förstod när jag laddade ner det så funkar det inte med nyare Intelmaskiner på senaste systemet men på min gamla Powerbook funkar det klockrent med OSX 10.4.8. Det kanske kommer en uppdatering som fixar problemet. Kanske går att kolla med utvecklaren om det är på G...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 23:04
Ursprungligen av reinventor:

Vad jag förstod när jag laddade ner det så funkar det inte med nyare Intelmaskiner på senaste systemet men på min gamla Powerbook funkar det klockrent med OSX 10.4.8. Det kanske kommer en uppdatering som fixar problemet. Kanske går att kolla med utvecklaren om det är på G...

Det förstog tydligen inte jag Läser vad jag vill ibland...

Hur som helst har jag fått det att fungera, halvbra i alla fall. Om man följer nedan givna instruktioner fungerar det hjälpligt. Det negativa är att det tar lite pill innan man får igång skärmen igen efter att man har stängt locket.

Ursprungligen av Alex:

1) Download both InsomniaX and Sleepless

2) Right-click on Sleepless -> Show Package Contents. Navigate to Contents -> Resources. Copy the folder Insomnia.kext.

3) Right-click on InsomniaX and again, Show Package Contents -> Contents -> Resources. Paste the folder in here. It’ll ask for your password.

4) In System Preferences -> Keyboard and Mouse, assign shortcuts (I made mine global) for Load and Unload. Mine are Apple+9 and Apple+0.

5) Now InsomniaX will work, and your laptop will stay running with the lid closed. As Matthew said above, when you open it, the display won’t come on. Here’s where the shortcuts come in.

Unload InsomniaX (Apple+0 in my case), then close the lid again. The laptop will go to sleep as usual, and you can then resume from sleep as you normally do.

Congratulations on this discovery!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-22 22:18

Precis. Men alltså så måste man ha ett externt tangentbord för att få allt att fungera?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-11-22 22:59

Finns alltså ingen lösning förutom att operera ut sensorn? Steve resonerar kanske som Konrad, men som alle112 gissade så vill jag ha Adiumx igång. Får väl nöja mig med att stänga av skärmen då

Tack för tipset om InsomniaX 0.3! Jag hämtade hem det från versiontracker. Det funkar hur bra som helst på min gamla PowerBook G3 Pismo. Jag får det även att fungera utan något externt keyboard. Jag hade visserligen en extern mus när jag installerade, men det funkar utan, skärmen släcks ner när jag stänger locket men inte datorn
Nu kan jag använda min gamla burk som server när jag får min nya MBP - Nu blev jag glad!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 02:34

Om man inte vill bränna skärmen kan man ju ställa in så skärmen släcks ner efter X antal minuter. Då kan datorn stå och ladda hem piratkopior av filmer och programvaror dygnet runt, för det är väl det ni håller på med?
Någon annan anledning till att ha torrentklienter och annan nätverksverksamhet igång hela tiden finns det väl inte?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-13 17:19
Ursprungligen av Konrad:

Om man inte vill bränna skärmen kan man ju ställa in så skärmen släcks ner efter X antal minuter. Då kan datorn stå och ladda hem piratkopior av filmer och programvaror dygnet runt, för det är väl det ni håller på med?
Någon annan anledning till att ha torrentklienter och annan nätverksverksamhet igång hela tiden finns det väl inte?

Någon annan anledning till att ha snabbare internet än 2mbit finns ej heller. Samma sak gäller även intenetleverantörerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-13 07:30

Jag har ett relaterat 'problem' jag stör mig på. Jag har i princip alltid locket stängt på min MB då jag kör med extern skärm. När jag vill använda min projektor istället blir det vackert att byta ut dvi-kontakten vilket givetvis leder till att burken försätts i vila och sedan får man koppla i/ur ett tgb för att få gång det hela igen. Inte så mycket jobb skulle ändå vilja slippa det.

Någon som har någon DVI-switchlösning som fungerar klockrent för övrigt? Att byta sladdar känns lite förra milleniet

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-13 17:26

Kan man inte väcka macbooken med fjärrkontrollen när man har fällt ner skärmen?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 19:23
Ursprungligen av Bijan:

Kan man inte väcka macbooken med fjärrkontrollen när man har fällt ner skärmen?

Sitter inte IR-sensorn bredvid iSighten? I så fall är den ju skymd när locket är stängt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-13 20:12
Ursprungligen av rhesus:

Sitter inte IR-sensorn bredvid iSighten? I så fall är den ju skymd när locket är stängt.

Nej den sitter på framsidan, längst till höger. Precis brevid den vita lampan.
Måste testa om man inte kan väcka datorn, om jag bara hittar fjärren.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-13 23:16
Ursprungligen av Bijan:

Nej den sitter på framsidan, längst till höger. Precis brevid den vita lampan.
Måste testa om man inte kan väcka datorn, om jag bara hittar fjärren.

Att aktivera boken med fjärren fungerar. Den går dock tillbaka till viloläge så fort den förstår att locket är stängt.

Sättet jag beskrev med InsomniaX oven är lite irriterande märker jag. Mest för att datorn måste gå ner i viloläge innan skärmen kommer igång men också för att man måste ha InsomniaX igång och behöva att lira med en massa (2!) kommandon. Det borde finnas ett program som går i bakgrunden och sköter sig självt.

Spånar lite på att sparka igång en lobbygrubb för att sedan marchera mot Apple-skrapan och övertala dem att skapa en update genast!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-13 19:13

Jag provade, och det gick visst inte. Eller jag kanske gjorde på fel sätt..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-14 16:16

Hm.. Jag tror jag fick allt att fungera, men nu när jag fäller upp locket igen ser jag ingen bild på bildskärmen (det var ju det som skulle hända, ja) Men jag gjorde så att Äpple+9 skulle vara en genväg, men jag tror inte jag fick den till att bli "unload" .. Så hur gör man nu då? Haha. Datorn är igång utan bildskärmen på kan man säga.. :/

Nu gjorde jag en norsk omstart.. Inte så himla roligt men..

Gick just med i forumet pga likartat problem. Har nyss switchat till Mac. Är för mig en gåta varför det ska vara sådant bök att släcka min MacBook pros skärm när jag vill använda den externa. Som det är nu får jag släcka locket, låta datorn somna, klicka på musen och sedan kan jag höja laptopens skärm igen.

Suck.

Jag kör insomiax på min MB utan probs. Fattar inte riktigt varför folk inte kan få det at funka. Man aktiverar programmet, sedan kan man stänga locket och fortsätta tanka stuff och lyssna på musik. Man behöver inget externt trams..

Laddade hem och installerade InsomniX 1.2 från macupdate och det funkade sjukt smidigt. Bara ställa "enable" eller "disable". Smidigt program men jag blir förvånad över att man inte kan ställa in det i systeminställningar utan måste ha ett externt program. En sak som brukar finnas på PC.:tveksam:

Japp, funkar utmärkt på min med! Det här är något jag har länktat efter i ett år nu, sen jag skaffade min förra macbok (utbytt av apple för någon månad sen för att den funkade dåligt). Så: Programet funkar utmärkt på min MB, nyaste modellen, och i mac os 1.4.10. Länk: http://semaja2.net/insomniaxinfo/

1
Bevaka tråden