Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är alla Macbook Pros instabila och småbuggiga?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får börja med att ursäkta att jag kommer låta lite gnällig, men jag börjar bli lite ledsen i ögat på Apple som verkar införa massa små onödiga buggar/features och inte rensa ut de gamla. Jag har varit en supernöjd Pismo-ägare sedan 2000 men bytte till en MBP C2D i December-06. Jag har varit van att allting alltid funkar, men nu med min MBP känns allt för mycket instabilt. Det senaste stör mer än rimligt och jag hoppas någon här kan hjälpa mig med det.

1. Efter ca 20-30 sekunders tystnad så stängs ljudchipet till lineutgången av och resultatet av detta är brum och brus ifrån min stereo=mycket irriterande. Detta kom efter den sensate systemuppdateringen till OSX 1.4.10. Finns det något sätt att avaktivera denna "feature" som jag antar är till för att spara ström, men är helt huvudlös när man kör med nätadaptern inkopplad?

2. Jag har även haft stora problem med airport på min MBP. Jag har försökt felsöka och haft den på service utan större framgång. Till slut har jag kommit fram till att vissa Belkin kort tenderar att försätta min MBP i "slowmode", dvs maxhastighet blir ca 2.5 Mbit/s, detta samtidigt som alla andra maskiner på samma nätverk tuffar på i hög fart. Finns det dessutom många nätverkt där man är blir jag också ofta utslängd från det nätverk jag är uppkopplad mot, det är mycket instabilt.

3. En annan sak som stör, är att att skärmens ljusstyrka går ner efter ca en minut, även fast jag stängt av den funktionen i strömspararinställningarna. Varför fungerar inte Apples egna inställningar? Kan man nollställa detta på något vis?

4. Ibland när jag stänger locket för att försätta min MBP i vila, så startar den om istället och jag hör det bekanta ljudet när jag är på väg att stoppa ner den i min väska. Klart frustrerande.

5. Ytterligare sak som som jag har irriterat mig på ett tag, är att första tangentnedtryckningen ofta missas, dvs första bokstaven som man skiver tas inte emot. Detta verkar gälla alla applikationer och jag börjar nästan undra om jag fått in något i systemet som inte hör hemma där.

6. Sjätte punkten är mer underlig och kanske inte fullt så irriterande. Muspekaren hoppar ibland ner i högra hörnet när jag använder min externa Logitechmus. Jag skulle förmodligen inte tänka så mycket på det om det inte var för att jag aktiverar exposé där.

Ovanpå detta så har jag fått fler kernel panics på några få månader än under alla mina år med min Pismo. Jag har installerat om mitt system ett otal gånger utan skillnad och orkar nu inte göra om det.

Är det fler som känner igen sig i detta? Min Macbook Pro känns instabil. Jag har aldrig tidigare förstått poängen med att lägga ner massor med pengar på att förlänga garantin till 3 år, men nu känns det som allt är så instabilt att vad som helst kan hända, när som helst och en "försäkring" nog är på sin plats. Har Apple planerat detta?

Tror de flesta av dina problem enkelt går att lösa genom att du testar olika inställningsalternativ för strömsparning, nätverksinställningar och ljudinställningar Macbook har t.e.x. lite annnorlunda vilofunktion än din gamla pismo. Istället för att direkt gå i vila så sparar den ned viktig data till hårddisken först för att sedan gå i djupvila, men det går som sagt att ändra.

Låter nästan som nån typ av hårdvaruproblem tycker jag, med så mycket strul.

Och för att svara på din fråga i rubriken: Nej, inte min i alla fall.

inte min heller

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-06-25 11:17

Det låter som ett flertal onormala beteenden som du inte skall acceptera.

Det där med ljusstyrkan har jag dock också problem med. Den går ner även fast jag ställt in att den inte skall göra det. Min MBP CD tuffar annars på bra.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-06-25 11:06

Jag känner igen mig i punkt 1, 3 och 5. Att ljudkortet stängs av och att tangentbordet strular är sånt jag upptäckt rätt nyligen. Att skärmen alltid dimmas innan den stängs av har alltid varit en bugg på de mbp jag har haft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-25 14:25
Ursprungligen av reinventor:

3. En annan sak som stör, är att att skärmens ljusstyrka går ner efter ca en minut, även fast jag stängt av den funktionen i strömspararinställningarna. Varför fungerar inte Apples egna inställningar? Kan man nollställa detta på något vis?

Att ställa in OS X att inte sänka ljuset på skärmen efter 2 min är lätt, det är under systeminställningar och energi spar.

http://tinyurl.com/ywyzrr

"Automaticly reduce the ... "

Resten är mest troligt på grund av hårdvarufel, kernelpaniken är säkert minnet och det kan förklara en del av dina andra symptom. Du kör inte andra saker som shapeshifter eller något annat från Unsanity eller liknande program.

Punkt nummer 6 låter som en skitig optisk sensor, haft samma beteende med en kensington BT mus, det fixades lätt med en tops.

Kör själv en rev1 Macbook pro, inga problem alls, har inte ens funderat på att ha in den på service eller liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-25 14:27

för den intreserade så kan man med större kontroll ställa strömsparfunktionerna i terminalen

(entity@ran ~): pmset -g 
Active Profiles:
Battery Power           -1
AC Power                -1*
Currently in use:
 womp           0
 sms            1
 hibernatefile  /var/vm/sleepimage
 acwake         0
 sleep          0
 autorestart    0
 halfdim        0
 hibernatemode  3
 displaysleep   10
 disksleep      10
 lidwake        1

Jag tror jag gjorde det klassiska felet att skriva ett för långt inlägg, men jag får i alla fall tacka för all respons. Det verkar som några känner igen sig och andra inte alls - intressant. Jag borde nog egentligen dela upp frågorna i flera trådar, men gör nog om misstaget och tar upp några kommentarer här i alla fall.

Det viktigaste för mig nu är möjligheten att få ljudchipet att vara på hela tiden när lineutgången är inkopplad till stereon. Och nej, det finns inga inställningar som påverkar det i systeminställningar, det krävs nog unix-kunskaper jag inte har, alternativt ha en app som spelar tystnad hela tiden, vilket känns som en omväg. Jag vill ju bla kunna använda iSleep som väckarklocka och i övrigt slippa brum, brus och knäppar i högtalarna när chipet slår av/på, samt den latency som uppstår innan ljudet spelas upp när chipet är avstängt.

Sen ang skärmen och strömspararinställningarna börjar det bli intressant. Ett förtydligande: Nej, Apples egna inställningar fungerar inte fast de finns där(jag kör iofs ett svenskt OSX 10.4.10). Jag tackar för tipset att kolla i terminalen men saknar åter kunskaper för att gå vidare. På min maskin(se nedan) ser det däremot ut som att halfdim=0, vilket jag antar är vad jag vill ha, men jag kan som sagt för lite.

Active Profiles:
Battery Power           -1
AC Power                -1*
Currently in use:
 womp           1
 sms            1
 hibernatefile  /var/vm/sleepimage
 acwake         0
 sleep          0
 autorestart    0
 halfdim        0
 hibernatemode  3
 displaysleep   15
 disksleep      10
 lidwake        1

Jag förstår också att man kan tro att det är hårdvarufel med tanke på Airportproblemen, men detta fungerar felfritt när jag kör XP under Bootcamp på samma maskin. Jag har testat systemet i säkert 30 timmar i alla tänkbara konfigurationer med bla TPTest mm för att hitta problemet(Obs det krävs ett aktivt Belkin kort i närheten, tex en granne, för att felet ska uppstå), men Apple duckar som vanligt alla argument. Jag är rätt säker på att många här har samma problem men inte märker av det eftersom det bara påverkar farter över ca 2.5 Mbit, men det märks verkligen när man ska föra över hundratals MB mellan två datorer på nätverket.

Jag håller också med om att man inte bör acceptera alla dessa problem, men eftersom många av problemen bara är småbuggar som bara dyker upp ibland eller i mycket speciella förhållanden, blir det extremt svårt att argumentera för sig. Sen är det ju frustrerande med de tröttsamma "har du kollat att sladden sitter i"-frågorna som man måste igenom först, ofta flera gånger, innan frågan tas på allvar. Många av småbuggarna känns också orimliga att lämna in maskinen för. Sen är det kanske lite svårt att lämna in sin dator för att man haft fyra kernel panics under ett halvår. Eller att datorn startat om istället för att gå i vila 7 gånger, de kommer aldrig att hitta de "felen" på service.

Sen en fråga till er som inte har några problem; Är det så att problemen inte finns där alls eller har ni bara inte noterat dem? Tex med skärmen som går ner i halvstyrka efter några minuter, ljudchipet som stänger av lineutgången efter ca 30 sek tystnad i OSX 10.4.10, att första tangentnedtryckningen missas ibland etc...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 20:44

Enda som jag upplevt är att skärmen ljusstyrka minskas efter 2 min, men det är ju bara om jag har den funktionen aktiverad, kan inte säga att jag ens hört någon annan ha liknande de problem som du har

Ursprungligen av ntity:

Enda som jag upplevt är att skärmen ljusstyrka minskas efter 2 min, men det är ju bara om jag har den funktionen aktiverad, kan inte säga att jag ens hört någon annan ha liknande de problem som du har

Ok, men det innebär mao att inställningen för denna funktion fungerar på din MBP? På min spelar det ingen roll om jag kryssar i funktionen eller ej, funktionen är alltid på. Frågan är ju då om man kan konstatera hårdvarufel eller om det är något i systemet som blivit fel?

Det finns ju fler kryssrutor i systeminställningar som ignoreras av vissa program, tex har du Mail som startobjekt och kryssar i att programmet ska gömmas vid uppstart så ignorerar Mail det helt. Alla andra program jag har som startobjekt tar dock kommandot som de ska.

1
Bevaka tråden