Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP med LED - flimmer?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-06-25 07:37

Är det någon mer än jag som märkt av lite flimmer på sin nya macbook pro?

När man sänker ljusstyrkan lite (<75%) så kommer det fram lite flimmer på mörka områden, tex i aperture eller lightrooms mörka gränsnitt. Mörkare grå färger verkar vara väldigt känsligt och nästan allt som är lite mörkare grå flimmrar lite. Känns inte helt stabilt.

Hej, har en led 15". Märker nada.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-06-26 22:43

Ok, var inne och kollade på en på macforum idag, inget flimmer där heller. Ringde apple store och de skickar en ny till mig, så nu får jag hålla tummarna att den nya funkar bättre.

Lite surt å behöva vara utan dator en vecka men det får man väl överleva

kan det vara dithering-effekten som spökar?
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/217244-apple-staemt-macbook-macbook-pro-visar-foer-fa-faerger.html?highlight=dither

apple borde verkligen tänka ut en smidig lösning för de som stör sig mer på flimmer än färgbandning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-27 14:19

Jag har ansträngt mig för att hitta flimmer, men min verkar vara helt stabil

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-06-28 09:50

Nope, det tror jag inte, kalibrerade skärmen med en spyder och provade och byta antal färger. Är inte grafikkortet som spökar, ser bra ut på min cinema display. Det är knutet till backlightningen på dioderna.
Den flimmrar ganska mkt och det märks tydligt när man sänker backlighten 2-3 pluppar ifrån max.

Min powerbook flimmrar lite och det kan ha med dithering-effekten å göra, men detta är mycket värre, det flimmrar mer än om man kör en CRT på 50hz.

/Anders

vissa är mer känsliga än andra, men det kan naturligtvis även handla om något fel på maskinen.
för att se om det är dithering som stör kan man köra på 16-bitars färg ('tusentals') ett tag och se om flimrandet försvinner.

jag skall strax slå igång min nya mbp å se om jag har samma bekymmer...

jo. jag tycker att jag brukar vara ganska känslig mot dither-flimmer i övrigt, och på min maskin ser jag inget alls, så det är nog något annat fel som är trasigt...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-06-28 10:16

jo det är det ju uppenbarligen eftersom apple byter ut den
Och det känns ju bra att ingen annan verkar sett det, då är chansen att jag får en fungerande denna gången ganska hög

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-06-29 12:29

Samma problem med min 2.4Ghz

Apple skickar en ny MBP samt att jag får ha kvar denna i 5 dagar efter jag fått den nya så jag kan föra över allt.

Irriterande med ett sådant flimmer, jag klarar inte köra skärmen på full ljusstyrka hela tiden utan måste ha den runt 75% för att kunna arbeta behagligt och då flimrar det hela tiden.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-06-29 13:20

Då var det fler än jag då

Hoppas att min nya ersättare är felfri, är bara flimmret som är felet på den jag har nu.

När jag köpte min powerbook bytte jag skärm 5 gånger (vita fläckar, trasig belysning, döda pixlar etc,,,) , hoppas verkligen apple är bättre nu men har svårt att tro det, lär väl bli 5-6 gånger här oxå

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-06-29 17:34

Men jäävla skit!
Macbooken har ju precis samma jävla flimmerproblem!
Kan inte Apple åtgärda detta enormt irriterande problem någon gång?
Inte ens när de byter till LED-skärmar så åtgärdas problemet.
Jag fick två Macbookar som hade flimrande skärm, så de fick åka tillbaka till Apple så nu sitter jag utan laptop. Var nästan beredd att pynta ut mellansumman för att få en Macbook Pro, men kommer nog inte göra det om problemen även finns i de nya Pro:arna..

Har ett liknande problem med min MBP med led.
Ibland känns det som att ljusstyrkan sänks några sekunder å sen kommer den tillbaks. Har inget å göra med nån energispar för det händer även när jag jobbar med den.
Nån annan som märkt nåt liknande?

ljusstyrkan varieras med omgivningsljuset.
håll för gallret på höger/vänster sida ett tag å se...

detta kan man ställa av i bildskärmsinställningarna om man vill.

Ursprungligen av gabriela:

ljusstyrkan varieras med omgivningsljuset.
håll för gallret på höger/vänster sida ett tag å se...

detta kan man ställa av i bildskärmsinställningarna om man vill.

Tänk va, att nåt som man trodde va ett fel egentligen va en bra feature, vad dom kan mac ändå.

Tack Gabriela

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-30 16:04

Jag hade också en MBP med en skärm (LG) som flimrade. De skickade en ersättningsdator, som hade samma skärm, och det flimrade fortfarande (väldigt tydligt). Efter att jag installerade alla mjukvaruuppdateringar försvann det dock! Tyvärr har jag nu andra problem med den istället.

Sony hade tydligen något liknande problem när de bytte till LED-skärmar, som även det åtgärdades med mjukvara (BIOS-uppdatering).

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-07-02 04:33
Ursprungligen av Herman Söderström:

Tänk va, att nåt som man trodde va ett fel egentligen va en bra feature, vad dom kan mac ändå.

Tack Gabriela

Sensorerna för det sitter i vänstra högtalaren eller var det är och är väl lite väl känsliga och reagerar väl ibland på händer o annat som de kanske inte riktigt borde reagera på...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-07-01 22:33

Sedan uppdateringen som släpptes för någon dag sedan för MacBook Pro så har mitt flimmer upphört.

Tydligen bara mjukvaruproblem då som tur är.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-07-03 09:34
Ursprungligen av eznug:

Sedan uppdateringen som släpptes för någon dag sedan för MacBook Pro så har mitt flimmer upphört.

Tydligen bara mjukvaruproblem då som tur är.

Jo flimmret har upphört med de nya grafikkortsdrivrutinerna hos mig med, men nu har jag istället långsamma band som åker upp för skärmen, inte fullt lika irriterande men ändå inte bra.

/Anders

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-07-03 22:30
Ursprungligen av thid:

Jo flimmret har upphört med de nya grafikkortsdrivrutinerna hos mig med, men nu har jag istället långsamma band som åker upp för skärmen, inte fullt lika irriterande men ändå inte bra.

/Anders

Jo det har jag också märkt, dock tänker jag inte chansa när det gäller apple.

Senast jag handlade av dem och fick använda supporten hade jag 3 datorer hemma med trasiga minnesslottar samt ljudproblem.

jag märker inte de banden om jag inte verkligen stirrar in i datorn dock.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-07-05 07:56

Nej chansa ska man inte med apple, har haft skärmproblem, minneslottproblem och trasiga nätagg med mina tidigare datorer. Min erfarenhet är att ju mer problem du har i början desto värre blir det med tiden, så det är bara å gnälla å begära nytt.

Det gjorde jag denna gången och nu sitter jag men en utbytt macbook pro utan flimmer eller band

1
Bevaka tråden