Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

20 minuters guide om iPhones gränsnitt

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har lagt upp en 20 minuter (!) lång film som går igenom allt man behöver veta om iPhones funktioner, och hur man använder den.

Går även att ladda ner. Så poppa lite popcorn och sätter och njut!

http://www.apple.com/iphone/usingiphone/guidedtour.html

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

Wow, tack för tipset!!! Ska bli riktigt kul att titta på.

Ser lovande ut...

  • Medlem
  • 2007-06-22 21:20

Hm, en del gränssnittslösningar kanske kunde ha varit lite smidigare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-23 16:51
Ursprungligen av Baron:

Hm, en del gränssnittslösningar kanske kunde ha varit lite smidigare.

Exempel?

  • Medlem
  • 2007-06-23 23:47
Ursprungligen av Adzam 1:

Exempel?

efter att ha sett filmen en gång kan jag bara komma ihåg att man bara kan ersätta knappar, inte lägga till nya. Och i en del fall kanske man vill bekräfta ett val istf att bara exekvera.

Det var några grejer till, men de minns jag inte just nu. Jo, musik som ringsigna, gick det?

Ursprungligen av Baron:

Och i en del fall kanske man vill bekräfta ett val istf att bara exekvera.

Fast tror du inte dom tänkt rätt hårt på länge på det? Det finns ju en del val man måste bekräfta, som när man ska radera ett sms eller en kontakt. Medan andra val inte har bekräftelse. Jag tror nog att dom noggrant gjort en bedömning från fall till fall vad som är viktigt att bekräfta och vad som bara skulle bli en stor smärta där bak att varje gång behöva bekräfta.

Jag tänker mig att Apple verkligen har bra folk med expertkunskaper på gränssnitt och just för en sådan unik produkt där gränssnittet är allting så har de verkligen ansträngt sig för att göra det rätt.

Ursprungligen av Baron:

Jo, musik som ringsigna, gick det?

Inte vad jag kunde se, men jag tror det är en rättighetsfråga pga av skivbolagen. Det var något om att Apples koperingsskyddsfria låtar från iTunes inte fick användas som ringsignaler, t.ex. Kanske för mycket pengar i den marknaden just nu (även om det känns lite udda eftersom massor av mobiler idag kan använda mp3:er som ringsignal).

  • Medlem
  • 2007-06-24 10:24
Ursprungligen av Adrian B:

Fast tror du inte dom tänkt rätt hårt på länge på det? Det finns ju en del val man måste bekräfta, som när man ska radera ett sms eller en kontakt. Medan andra val inte har bekräftelse. Jag tror nog att dom noggrant gjort en bedömning från fall till fall vad som är viktigt att bekräfta och vad som bara skulle bli en stor smärta där bak att varje gång behöva bekräfta.

Jag tänker mig att Apple verkligen har bra folk med expertkunskaper på gränssnitt och just för en sådan unik produkt där gränssnittet är allting så har de verkligen ansträngt sig för att göra det rätt.

Jo, det är klart att de har lagt krut på gränssnittet. Men jag föreställer mig att de har en del begränsningar i själva fysiken. En del önskade beteenden kanske inte är möjliga att få fram, plus att man säkert vill ha en viss konsekvens i hur telefonen beter sig så att man inte måste dubbelklicka i några sammanhang och enkelklicka i andra. Tar man sådana hänsyn är det oundvikligt att något man får göra avkall på något annat.

Jag kan tänka mig att gränsnittet ligger nära det bästa som går att få fram, men att det för en användare ändå lämnar lite att önska. (Små små saker...:) )

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-06-22 21:27

Tack för tipset, håller på att ladda ner Large (175MB) just nu.

Riktigt surt att Apple inte släpper in tredjepartsmjukvara. Tittar man på videon ser man att standardprogrammen är riktigt trevliga, men jag undrar hur användbara de egentligen är. Får en känsla av att de är begränsade på något sätt, aningen för "enkla" för min smak... skulle vilja ha mer funktioner. Men som sagt, det är bara en känsla jag har just nu, kanske ändrar jag åsikt när jag har luren i handen.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Riktigt surt att Apple inte släpper in tredjepartsmjukvara. Tittar man på videon ser man att standardprogrammen är riktigt trevliga, men jag undrar hur användbara de egentligen är. Får en känsla av att de är begränsade på något sätt, aningen för "enkla" för min smak... skulle vilja ha mer funktioner. Men som sagt, det är bara en känsla jag har just nu, kanske ändrar jag åsikt när jag har luren i handen.

/M

Jag tror att Apple kommer att släppa in tredjepartsutvecklare på sikt. Men först får folk verkligen vänja sig vid det nya gränssnittet. Skulle de ha haft en SDK redan innan 29 juni tror jag att programmen inte hade följt gränssnittet lika bra.

Ursprungligen av Martin Belak:

Riktigt surt att Apple inte släpper in tredjepartsmjukvara. Tittar man på videon ser man att standardprogrammen är riktigt trevliga, men jag undrar hur användbara de egentligen är. Får en känsla av att de är begränsade på något sätt, aningen för "enkla" för min smak... skulle vilja ha mer funktioner. Men som sagt, det är bara en känsla jag har just nu, kanske ändrar jag åsikt när jag har luren i handen.

/M

Jag hoppas att man kan radera program o lägga till i huvudmenyn. Youtube, Stocks etc är hästdynga. Onödigt att spamma ner luren med det.
Luren värkar smutt men lite stor. Vägrar att ha något som är större än *** i mina byxor.
Guit verkar jävligt lyckat så man undrar vad de tabbat sig på när första revisionen kommer ut.
O slutligen, kommer den att konkurrera ut min w880i?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-24 12:32
Ursprungligen av Code Red:

Luren värkar smutt men lite stor. Vägrar att ha något som är större än *** i mina byxor.

Haft väldigt lite o göra på jobbet de senaste dagarna så jag drog hem den där skala 1:1 - klippihopochvik - iphonen som någon postade på forumet. Och jag blev faktiskt väldigt förvånad. Telefonen är rätt liten. Den är som en Ipod video 30gb (Minns aldrig hur stor ipod jag har) - den minsta G5 ipoden. Ta bort dryga 5-7mm på bredden så har du storleken på en iPhone (om klippihopochvik iphonen är skalenlig)
Vikten är inga problem heller.

Tyckte telefonen såg jättestor ut när dom visade upp första produkt bilderna på den. En hand som håller i telefonen mot svart bakgrund. Den killen har små händer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-24 21:29
Ursprungligen av Martin Belak:

Riktigt surt att Apple inte släpper in tredjepartsmjukvara. Tittar man på videon ser man att standardprogrammen är riktigt trevliga, men jag undrar hur användbara de egentligen är. Får en känsla av att de är begränsade på något sätt, aningen för "enkla" för min smak... skulle vilja ha mer funktioner. Men som sagt, det är bara en känsla jag har just nu, kanske ändrar jag åsikt när jag har luren i handen.

/M

Nyfiken, vad är det för program som man vill ha extra? Ifrågasätter inte utan undrar då jag använder min telefon till samtal, sms och lite kalender.

Ursprungligen av boris91:

...Bara att hoppas på en mindre och billigare version lagom till releasen i Europa då? En 2.5"-2.7" iPhone i lite olika färger kanske, som dagens iPod Nanos ungefär borde ju fungera.

Naturlig utveckling och antagligen först då som iPhone-försäljningen kommer att ta fart på allvar.

  • Medlem
  • 2007-06-24 21:51
Ursprungligen av acke:

Nyfiken, vad är det för program som man vill ha extra? Ifrågasätter inte utan undrar då jag använder min telefon till samtal, sms och lite kalender.

Jag skulle vilja ha InDesign...

Ursprungligen av acke:

Nyfiken, vad är det för program som man vill ha extra? Ifrågasätter inte utan undrar då jag använder min telefon till samtal, sms och lite kalender.

Det kan vara vad som helst, tänker främst på spel (sudoku, poker etc), navigationsprogram (som anänvder Bluetooth-GPSer), IM-program, Salling Clicker, synkronisernigsprogram, röstanteckningar, program för att hålla koll på pinkoder, valutakurser etc.

Jag säger inte att jag personligen använder allt detta, men jag är rädd för att marknaden förväntar sig att man kan köra annat än sms, telefon och kalender i en telefon av den här kalibern.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-26 22:35
Ursprungligen av Martin Belak:

Det kan vara vad som helst, tänker främst på spel (sudoku, poker etc), navigationsprogram (som anänvder Bluetooth-GPSer), IM-program, Salling Clicker, synkronisernigsprogram, röstanteckningar, program för att hålla koll på pinkoder, valutakurser etc.

Jag säger inte att jag personligen använder allt detta, men jag är rädd för att marknaden förväntar sig att man kan köra annat än sms, telefon och kalender i en telefon av den här kalibern.

/M

Spel kommer nog med största säkerhet. Kom det till iPod kommer det till iPhone. Synkprogram är väl inbyggt?
Såklart att man ska förvänta sig att iPhone levererar mer än SMS, telefon och kalender. Men det kommer den ju också att göra.
Tror både tillbehör och programmarknaden kommer att ha exploderat inom 6-12 mån.

Senast redigerat 2007-06-27 09:28

Sweet lord. Kollade just på guiden. Funderade över hur man skulle ha reagerat på det här för tio år sedan.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-06-22 23:23

Problemet är väl bara att hålla sig uppkopplad på nätet när man väl behöver. Funkar säkert bra i San Fran, men inte alltid i lilla Sverige (utanför större städer).
Tänker då på WiFi.
Men "vill-ha-faktorn" är rätt stor på denna magiska tingest.
Kan ju heller inte låta bli att imponeras av Apples marknadsföringsgenialitet: Lansering i jan, produktsläpp i juni. Däremellan spaltmil med mediautrymme - for free.

Första gången jag kan tänka mig köpa en dyr telefon, när den väl släpps här.

Ursprungligen av Micke F:

Problemet är väl bara att hålla sig uppkopplad på nätet när man väl behöver. Funkar säkert bra i San Fran, men inte alltid i lilla Sverige (utanför större städer).
Tänker då på WiFi..

Vi har betydligt bättre uppkopplingsmöjligheter i Sverige. Både fler hotspots (tex. Telia homerun) och tillgång till 3G för 98% av Sveriges befolkning (3 och Telenor) samt 3G+ som kommer med stormsteg!. Jag tänker snarare, stackars amerikanare! Steve har redan påtalat att 3G version kommer, och de flesta skulle nog bli förvånade om europaversionen skulle komma utan.

Men det där med att nummer alltid blir uppringt (i tex. epost och SMS) utan val hoppas jag att man kan få val på. Det känns störigt.

Spola fram och tillbaka i en låt har de inte visat någon gång. Jag hoppas verkligen att det inte är att hålla inne nästa bak/fram knappen.

Skulle vara kul om keyboarden blev större om man ändrade den till landskap vid sms/email skrivande.

Senast redigerat 2007-06-24 01:20
Ursprungligen av Rytterfalk:

Spola fram och tillbaka i en låt har de inte visat någon gång. Jag hoppas verkligen att det inte är att hålla inne nästa bak/fram knappen.

Antagligen fungerar det som när man spolar fram och tillbaka i ett röstmeddelande, d v s man tar tag i listen och drar. Det visade de i alla fall i videon.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-24 11:38
Ursprungligen av Capeman:

Antagligen fungerar det som när man spolar fram och tillbaka i ett röstmeddelande, d v s man tar tag i listen och drar. Det visade de i alla fall i videon.

Ja, för röstmeddelanden ja, och för video.

Den stora frågan är bara; vart finns denna list någonstans i iPoddelen? Jag är tveksam att det kommer finnas någon (hoppas verkligen att jag har fel!). Kanske att man dubbelklickar på albumsbilden för att få fram extra kontroller? Det låter dumt, men man vet ju aldrig.

En sak till; i CowerFlow, vad gör Info-knappen längst ner till höger?

Ursprungligen av Adzam 1:

Ja, för röstmeddelanden ja, och för video.

Den stora frågan är bara; vart finns denna list någonstans i iPoddelen? Jag är tveksam att det kommer finnas någon (hoppas verkligen att jag har fel!). Kanske att man dubbelklickar på albumsbilden för att få fram extra kontroller? Det låter dumt, men man vet ju aldrig.

En sak till; i CowerFlow, vad gör Info-knappen längst ner till höger?

I vanligt läge finns ju en scroll längst ner, varför skulle man inte kunna använda den?

Och som jag sagt tidigare, i första iterationen av videorna som visar gränsnittet (de som las upp direkt efter Macworld) ser man hur de spolar framåt i en U2-låt med den scrollen.

Edit: Tar tillbaka det; den scrollen kan vara för volym inser jag nu.

Ursprungligen av Rytterfalk:

Vi har betydligt bättre uppkopplingsmöjligheter i Sverige. Både fler hotspots (tex. Telia homerun) och tillgång till 3G för 98% av Sveriges befolkning (3 och Telenor) samt 3G+ som kommer med stormsteg!. Jag tänker snarare, stackars amerikanare! Steve har redan påtalat att 3G version kommer, och de flesta skulle nog bli förvånade om europaversionen skulle komma utan.

Men det där med att nummer alltid blir uppringt (i tex. epost och SMS) utan val hoppas jag att man kan få val på. Det känns störigt.

Spola fram och tillbaka i en låt har de inte visat någon gång. Jag hoppas verkligen att det inte är att hålla inne nästa bak/fram knappen.

Skulle vara kul om keyboarden blev större om man ändrade den till landskap vid sms/email skrivande.

om inte jag har fel så går det INTE att skriva sms & email i landskap .. har för mig iPhone "tvingar" användaren att arbeta i "stående" läge i vissa applicationer ...

  • Medlem
  • 2007-06-26 17:28
Ursprungligen av Rytterfalk:

Spola fram och tillbaka i en låt har de inte visat någon gång. Jag hoppas verkligen att det inte är att hålla inne nästa bak/fram knappen.

Kanske totalt ovidkommande, men ändå: på dagens iPod trycker du ner mittenknappen när låten spelas, sen spolar man med scrollhjulet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-23 00:35

Riktigt bra guide.. Jag har aldrig sett en telefon eller en smartphone som är mera lika logisk, funktionell eller snygg som iPhone. Om den inte blir en dundersuccé kan ingenting annat bli det.

Efter att ha tittat på filmen känns alla andra telefoner plötsligt meningslösa, men priset gör fortfarande mig tveksam till att många yngre människor kommer att köpa den. Bara att hoppas på en mindre och billigare version lagom till releasen i Europa då? En 2.5"-2.7" iPhone i lite olika färger kanske, som dagens iPod Nanos ungefär borde ju fungera.

Jätteintresant. Ja.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-23 02:01

Jobs skulle gjort den guiden men den va bra, det är sällan man får se sånt här om nya produkter, det är nog första gg jag ser en sån här guide före produkten finns till salu. Jag är dock en smula orolig över de negativa saker som garanterat kommer att komma, orolig för apples skull då alltså för "folk e idioter i största allmänhet" och kanske inte tar till sig hur bra den verkligen är i jämförelse, speciellt med bara lite lite övning.

Ungdomar kommer ta till sig den rekordsnabbt och förmodligen dom första att hitta alla "fel" osv... hmm de är väl så utveckling fungerar?! Dom yngre ser till att saker utvecklas. Desto äldre man blir, desto mindre bryr man sig och istället gläds åt att andra fixar, är de inte så?

Ursprungligen av jannol:

Jag är dock en smula orolig över de negativa saker som garanterat kommer att komma, orolig för apples skull då alltså för "folk e idioter i största allmänhet" och kanske inte tar till sig hur bra den verkligen är i jämförelse, speciellt med bara lite lite övning.

Fungerar bara telefonen bra så kommer användarna inte att svika, det är jag övertygad om. iPoden fick ett ljummet mottagande i början av många på nätet, men användarna visade snabbt att de gillade en, eftersom den sålde så bra. Jag tror samma sak gäller iPhone.

Sen är ju hypen enorm, så för vissa kommer den säkert att bli en besvikelse när de upptäcker att man varken kan teleportera sig eller sväva viktlöst med den...

Jag kommenterade videon i en annan tråd, men den handlade om reklamfilmerna egentligen, så jag återpostar det här:

Otroligt bra gjord video, väl värd sina 20 minuter i tid. Förutom att iPhone än mer framstår som en total revolution när det gäller gränsnitt så är själva video väldigt behaglig att se. Snygga övergånger, mycket proffsigt genomförd och får allting att verka så himla smidigt. Många superlativ där...

Några saker om iPhone:
- Suveränt smidigt med hörlurarnas mic som kan pausa, hoppa framåt en låt och förstås svara på samtal (och notera att musiken tonas ut, naturligtivs!).
- Smart att man kan redigera vilka knappar man vill komma åt av de fem i iPoden, t.ex. exemplet där de byter Songs mot Podcasts.
- .com-knappen: Smart!
- Snyggt hur man kan radera ett mejl genom att dra fingret till höger på mejlet i listan. Apple har verkligen sett till att använda skärmen fullt ut.

Det återstår fortfarande att se hur väl iPhone fungerar i vardagen, men det verkar väldigt lovande...

Bevaka tråden