Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det var dåligt. Då får jag hitta nåt annat billigt program som kan lira midi tight, för Logic kan det inte...

Är du säker på att det är programmet? Ett dåligt midiinterface kan göra att det tappar/sackar vid hård belastning. Många förbiser ofta det och antar automatiskt att det är sequencern.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-23 17:43

Logic har förmodligen en av sequencervärldens bästa midi-implementationer någonsin och att påstå att det inte "lirar tajt" är som att påstå att betong är mjukt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-23 18:30

Betong ær mjukt .... innan det stelnat

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-23 22:17

Logic är inte tajt.

WT

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-23 22:17

Korrektion,

Logic´s Midi är inte tajt.............

WT

Jag är nyfiken - på vilket sätt är inte Logic tajt?

Jag tror mer på midiinterface (jitter i USB osv) och den allmänna uselheten i MIDI som protokoll som orsak om det som spelas från Logic är otajt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-23 22:33

Ja du.......du kan väl börja med att skicka ut Midiklocka som inte har jitter.

WT

Beror det på Logic eller midiinterfacet då?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-23 23:22

Logic.

WT

Hur har du testat det? Vilken version av Logic?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-24 00:04

Nu var det ett år sedan vi testade sist......

Vi använde oss av två varianter.

1. Dell Inspiron 8500 m. Logic 5 någonting genom RME Digiface.

2. MAC Macbook 13" m. något M-audio interface. Firewire måste det ha varit. Logic 6.?

Öppnade ett nytt projekt. Inga pluggar eller softisar laddade.

Aktiverade Midiclock till lämplig Midi-Out.

Kopplar på ett gäng med olika slavar ( Tr-909, Atari, Linndrum / DMX, KMS-30 > TR-606 mfl. ).

Resultat ? Mycket sväng. Lite väl mycket sväng för att vara användbart. Tempodisplayer svajade mellan 117 och 125 Bpm när tempot skulle vara 120 Bpm.

WT

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-24 00:56

Då skulle jag i så fall rekommendera ett intel-optimerat Logic 7.2 och den där Macbook'en, programmera ett trumbeat som lirar på någon midimodul som är snabb, spela in resultatet som audio och skicka upp ljudinspelningen så man får ta en titt. Att gamla midiprylar visar tempot lite rörigt behöver inte betyda något rent musikaliskt.

Men en sak funderar jag förvisso över och det är vad Apple har för plan med Logic och Midi för att AMT8, Unitor II osv tillverkas väl inte längre?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-24 01:13

Mjo iofs men nu var det ju inte det som var problemet. Problemet var ju att Logic inte klarar att skicka en stabil klocka under de mest ickeresurskrävande situationer.

Att de visar fel tempo betyder iofs ingenting men.......när man t.o.m hör det så måste det ju vara fel. eller ?

Testet hade ju givetvis en fortsättning. Logic kopplades loss från slavarna och ersattes med en mängd olika nya masterklockor. Då var det minsann inget jitter.

Slavarnas tempodisplayer var rock solid, men framförallt så lät allting bra.

WT

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-24 12:08

Jag tror förvisso att Logic är rock solid, men det beror på vad man har för lager av distraktion mellan programvaran och enheten du ska fram till. Om det var en MacBook och Logic 6 så kördes Logic under Rosetta, eftersom MacBook har Intel-processor. Dell-datorn kanske hade andra störningselement. Och om axeman har problem så är det förmodligen någonting där också som har sin förklaring.

skumt.

jag har börjat tveka på logics tighthet på sistonde. t.ex. är dess sample accurate automation är allt annat än accurate..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-24 14:45

Förslag till nästa tråd: "Jag skriver så dåliga texter i Word. Dumma Word."

Logic är tight och Logic är sample accurate.

PF: Slappna av lite på dogmerna.
"Jag är så duktig och alla andras problem beror på deras egen inkompetens" - mentaliteten är så otroligt störande.

Ge de förslag och funderingar på andra felkällor som du är bra på istället. Det är mycket trevligare och lärorikt.

Kram
/Rob

@PF:
logic säger att det är sample accurate, men i verkligheten så stämmer det inte.

det är inte min personliga åsikt som du konstigt nog verkar insinuera, det är ett faktum. jag hör vad jag hör, och ser vad jag ser vid bouncning. automationspunkterna måste ligga aningen framför den punkt där de egentligen ska hugga in (ett problem som jag inte upplevt i cubase när jag provade samma sak där för ett tag sen).

Logic har tidigare haft extremt bra rykte för vara just tight över midi. Hur det blivit på senare år, när audio blivit mer och mer viktigt vågar jag inte säga... Men om midiklockan driver flera bpm så låter det som något allvarligt fel nånstans.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-24 16:46

Det är så banalt att hugga ner på mjukvaran i just detta fall* eftersom den enbart kan rotera som tänkt om alla andra involverade parametrar är uppfyllda enligt tillverkarens rekommendationer.

Mjukvara -> Användarkompetens -> Datorprestanda -> Minnesanvändning -> Bakgrundsapplikationer -> Hårdvarugränssnitt -> Drivrutiner -> Operativsystem -> Rekommenderade uppgraderingar alternativt uppgraderingar som gjorts utan att kolla tillverkarens rekommendationer -> Störningselement (midi alternativt annan data som flödar in som inte ska flöda in, även pekdon och annat som kan generera belastning) -> Annat som är lätt att förbise -> Slutresultat

*) Logic har utvecklats sedan mitten av 80-talet och framåt och är inte direkt någon instabil beta-programvara, snarare ett av de mest använda verktygen inom riktigt tung och seriös musikproduktion.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-24 18:11

Hahaha.....här trampar man visst på tårna !

PeterH : Logic har tidigare haft extremt bra rykte för vara just tight över midi

Visst är det så. Logic är tight men i mitt tycke inte tight nog. Har inte testat 7.2 och kommer troligtvis inte göra det.

@PF

Du menar säkert väl men du kan inte övertyga mig. Faktum kvarstår att midiklockan inte var stabil och då går det fetbort. Att du insinuerar att det skulle bero på kompetensen alt. setupen/installationen, DET är banalt.

En korrigering till setup:en. Det var inte en MacBook. Vad hette serien före Macbook ?

Trevlig sommar

WT

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-24 18:51

Ok. Äh, jag vet inte. Jag var tidigare tight över midi men numera är jag totalt sample accurate.

På grund av att jag skrotade midi och allt vad sådana typer av problem heter.

Men vad jag minns så var Logic smack on time. Bang on target. Down with it.

PF här är det otvivelaktiga beviset på att logic sample accurate automation är kass.

bilden visar tydligt att volymen ska hugga precis innan ettan i nästa takt. 240 är sista värdet.

jag bouncar ner för visuellt bevis:

dethär hände inte i cubase på samma dator. men vad tror du är felet? har jag missat något uppenbart som kan påverka automationen i logic?

Inte sett logic på länge, så minns inte hur ser ut i menyerna.

Några idéer eller spekulationer
Det brukar ju finnas nånting som heter automation thinning
sen brukar man kunna snappa enveloperna mot en grid som kan vara för grovt ställd. Sen kan väl skärmupplösning och förstoringsgraden göra att det ser konstigt ut.
Det ser ju knepigt ut ibland i grafiska program. Där objekt som ska ligga på
samma linje inte alls ser ut att stämma, men när man skriver ut stämmer det.

monkeystrike: Låter det konstigt då när du bouncat?

EDIT:
Fast Automation thinning funkar nog inte som så...jag tror att det är en upplösnings eller gridgrej.

finns det nån logisc förklaring?

@reverbsvansen:
nejnej det har inget med det grafiska att göra. och nej det har inte att göra med griden. du ser ju på bilden att den sista automationspunkten ligger på sista värdet (240) innan första slaget i nästa takt. alltså borde det vara omöjligt för tonen att höras (och bouncas), men "spillet" hörs tydligt.

inte bra isåfall, då är det ju nåt fuffens.

Hoppas du får rätt på det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-24 20:19

Det där har förmodligen att göra med hur man har valt att "mjuka till" kurvorna. Det finns kanske någon inställning för det, har inte kört senaste Logic. Att kurvorna "fadear" för att undvika klippningar i ljudet s a s. Kanske om man väljer mellan linjära kurvor, konvexa kurvor etc. Men det finns långa artiklar om folk som talar sig varma för logics automation i musiktidningar. Exempelvis BT som i detalj berättade hur han remixade en låt och hade tusentals klippningar gjorda med Logic. Jag köpte låten på singel för att höra sedan, och det var fräckt som tusan.

Ursprungligen av PF:

Det där har förmodligen att göra med hur man har valt att "mjuka till" kurvorna. Det finns kanske någon inställning för det, har inte kört senaste Logic. Att kurvorna "fadear" för att undvika klippningar i ljudet s a s. Kanske om man väljer mellan linjära kurvor, konvexa kurvor etc. Men det finns långa artiklar om folk som talar sig varma för logics automation i musiktidningar. Exempelvis BT som i detalj berättade hur han remixade en låt och hade tusentals klippningar gjorda med Logic. Jag köpte låten på singel för att höra sedan, och det var fräckt som tusan.

ja du.... det kanske ligger något i vad du säger. kanske är det så, att min bug i själva verket faktiskt är en förbättring, om jag har tytt följande korrekt.....:

7.2.1 Enhancements: "Sample accurate automation in the Arrange has been improved with a 10 ms smoothing curve." källa

vad tror folket? PF?

måste upp om 4 timmar. don't u just love mondays! godnatt..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-24 20:32

Googlade lite snabbt på "logic stutter editing", "logic automation" och sådär, hittade en del bra grejer. Här är en artikel från SoS som beskriver hur man kan utföra olika typer av automagik.

http://www.soundonsound.com/sos/sep05/articles/logictech.htm

Bevaka tråden