Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köp av Airport Extreme..

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2007-04-29 00:03

Ska snart inhandla en ny router och kom att tänka på Airport Extreme ..
Jag är dock väldigt dåligt insatt i om denna router är bra eller om det är mycket problem med den?
Vilka problem förekommer med den?
Hur är handhavandet av den?
I och med att det är Apple som gjort den så antar jag att den är lättanvänd, vilket för mig inte spelar så stor roll. Går det göra några avancerade inställning?
Går det kolla på webinterfacet nånstans på Internet?
Fungerar 802.11n bra?

Hur fungerar utdelningen av hårddisk via USB? Får hårddisken en egen IP-adress eller hur fungerar det? Kan man koppla till en USB-hub till USB-uttaget på routern och på så sätt koppla till fler enheter?

Många frågor, men väldigt tacksam för svar!=)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-29 10:43
Ursprungligen av widde:

Ska snart inhandla en ny router och kom att tänka på Airport Extreme ..
Jag är dock väldigt dåligt insatt i om denna router är bra eller om det är mycket problem med den?
Vilka problem förekommer med den?

Jag har haft min nu ca 1,5 månad, och den har varit mycket stabil från dag 1. Har aldrig hängt sig eller strulat på annat sätt.

Ursprungligen av widde:

Hur är handhavandet av den?
I och med att det är Apple som gjort den så antar jag att den är lättanvänd, vilket för mig inte spelar så stor roll. Går det göra några avancerade inställning?

Helt rätt. Eftersom Apple gjort den är den mycket lätt att konfigurera. Jag vet inte vad du syftar på med avancerade inställningar, men den är mycket flexibel i inställningarna som för övrigt är mycket lätta att ställa in. Hade lite problem i början att få port forwarding för FTP att funka, men det har löst sig.

Ursprungligen av widde:

Går det kolla på webinterfacet nånstans på Internet?

Den har inget webinterface, utan en utility man måste installera. Den är förvisso mycket lätt att använda, men detta är den enda minuspunkten, tycker jag. På Apples hemsidag kan du ladda ner en användarmanual för routern. I den finner du screen-shots från användargränsnittet.

Ursprungligen av widde:

Fungerar 802.11n bra?

Har tyvärr ingen Mac med 'n' kort ännu så den frågan kan jag inte besvara, men vad jag läst på olika forums på Internet lär det funka väldigt bra.

Ursprungligen av widde:

Hur fungerar utdelningen av hårddisk via USB? Får hårddisken en egen IP-adress eller hur fungerar det? Kan man koppla till en USB-hub till USB-uttaget på routern och på så sätt koppla till fler enheter?

Så vitt jag förstått delas hårddisken ut via Bonjour. I vilket fall som helst; efter att du anslutit HDn visas den helt enkelt som en disk. Du kan även dela disken via WAN porten och således se den om du sitter någon annanstans i världen och är ansluten via Internet. Extremen har bara 1 USB-port, men du kan ansluta en hub och koppla flera enheter till den!

Ursprungligen av widde:

Många frågor, men väldigt tacksam för svar!=)

Jag kan helt klart rekommendera denna router. Har aldrig haft en så stabil och flexibel router förr.

Lycka till med köpet!

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-04-29 12:53
Ursprungligen av Jafu:

Jag har haft min nu ca 1,5 månad, och den har varit mycket stabil från dag 1. Har aldrig hängt sig eller strulat på annat sätt.

Helt rätt. Eftersom Apple gjort den är den mycket lätt att konfigurera. Jag vet inte vad du syftar på med avancerade inställningar, men den är mycket flexibel i inställningarna som för övrigt är mycket lätta att ställa in. Hade lite problem i början att få port forwarding för FTP att funka, men det har löst sig.

Den har inget webinterface, utan en utility man måste installera. Den är förvisso mycket lätt att använda, men detta är den enda minuspunkten, tycker jag. På Apples hemsidag kan du ladda ner en användarmanual för routern. I den finner du screen-shots från användargränsnittet.

Har tyvärr ingen Mac med 'n' kort ännu så den frågan kan jag inte besvara, men vad jag läst på olika forums på Internet lär det funka väldigt bra.

Så vitt jag förstått delas hårddisken ut via Bonjour. I vilket fall som helst; efter att du anslutit HDn visas den helt enkelt som en disk. Du kan även dela disken via WAN porten och således se den om du sitter någon annanstans i världen och är ansluten via Internet. Extremen har bara 1 USB-port, men du kan ansluta en hub och koppla flera enheter till den!

Jag kan helt klart rekommendera denna router. Har aldrig haft en så stabil och flexibel router förr.

Lycka till med köpet!

Tack så mycket för utförliga svar! Mycket tacksam för det!
Man kan alltså välja att dela ut hårddisken enbart till det interna nätet, men man kan alltså också dela ut den till omvärlden så att säga? Det är ju smidigt faktiskt.
Likaså att man kan koppla in en USB-hub är ju bra, så man kan koppla fler enheter.
Att den inte har något webinterface var ju lite annorlunda, men det finns pc-mjukvara (läs: Windows) för att konfigurera den?
Jag har nämligen ingen Macintosh för tillfället, men ska väl inhandla en när nästa uppdatering kommer.

Någon som känner till om man kommer kunna uppdatera denna router till "riktiga" 802.11n, alltså inte draft när den standarden kommer i skarp version? Eller det kanske inte är något man vet i nuläget. Lite trist att sitta på draft-n när det finns en skarp version ute.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-06-23 20:59
Ursprungligen av Jafu:

J
Så vitt jag förstått delas hårddisken ut via Bonjour. I vilket fall som helst; efter att du anslutit HDn visas den helt enkelt som en disk. Du kan även dela disken via WAN porten och således se den om du sitter någon annanstans i världen och är ansluten via Internet. Extremen har bara 1 USB-port, men du kan ansluta en hub och koppla flera enheter till den!

Nån som vet hur man får detta att fungerar.

Värdnamn:
Domän:
Namn:
Lösenord:

Vad ska man skriva så att hårddisken även fungerar när man är ute på resa?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-29 13:35

AirPort utility finns såväl till OSX som Windows.

Den sista frågan vet jag inte, men jag antar att det inte kommer vara nå't problem eftersom denna routern är baserad på den senaste draften som lär vara mycket nära den slutliga versionen. Detta i motsats till t.ex. Netgear.

1
Bevaka tråden