Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook – Rosa och gröna ränder över skärmen.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har just renoverat min Powerbook G4 för 6000 kr. Nytt batteri, maxat minne och ny hårddisk samt nyinstallation utav osx. Macoteket gjorde allt.

Datorn funkar kanon i två dagar sen började det komma missljud ifrån den och idag är det bara gröna och rosa streck över hela skärmen och datorn hänger sig! Ibland kan datorn vara på 10 minuter innan strecken dyker upp och ibland kommer dem redan vid uppstart. Kopplar jag in mitt ljudkort i wirewire porten kommer strecken och datorn hänger sig direkt.

Känns jäkligt trist att man nyss har fixat till den för 6000 kr och sen kommer detta!

Vad är det nu som är fel?

Moderkortet?

  • Medlem
  • 2007-06-24 17:28

Antingen moderkortet eller grafikkortet. Misstänker att det kan vara ett glapp nånstans.

Kolla gärna med att koppla in en extern skärm - om inga streck så är det kablaget till skärmen/konvertern som strular.

Antar att du går tillbaka till Macoteket och kollar med dem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-03 20:53

samma problem?

Ser att det är en gammal tråd... men om det är någon som läser:
min son har fått ta över en PB15" billigt. För en tid sedan började skärmen bete sig liknande det du beskriver : rosa och blå streck som följer vad som händer på skärmen. Kom du fram till vad det var för fel???
/Lars

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-03 23:20

Hade samma problem för några år sen med min PB 15" 1GHz och det var grafikkortet. För mig räckte det med att trycka till på skärmsladden men det kan vara betydligt svårare att fixa om man har otur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-05 13:22

"trycka till på skärmsladden.." låter bra, men hur gör man för att komma åt? Finns det någon guide till att skruva isär PB? Två insex ovanför tgb hittar jag och sedan en mindre armé av stjärn-skruvar runt omkring och under chassiet. Var skall jag öppna? (Jag har liksom aldrig öppnat en sån här manick förut..) No guts, no glory?
/Lars

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/PowerBook-G4-Al-15-Inch-1-5-1-67-BT-2-0-LR/Display/64/15/

Där har du en guide hur du meckar med bildskärmen. Har jag valt fel version av PB åt dig så kan du välja den rätta här: http://www.ifixit.com/Guide/Mac/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 00:19

Tusen tack! Det ser lite komplicerat ut, men som sagt, bättre lyss...

1
Bevaka tråden