Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples växande marknadsandelar - utgör det någon virusrisk i framtiden?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-15 19:20

Apples marknadsandelar växer ständigt och i ett högt tempo. Än så länge är ju OSX-användarna en minoritet, jämfört med Windows-användarna. Men om ett par år har det säkert vänt och passerat. Kanske ser dessa människor som skapar och sprider virus en ny marknad att härja på!

Är Apples OS för komplex och säker, för att virus-skapare/spridare ska kunna göra illdåd? Utvecklarna på Apple kanske redan nu förebygger framtidens säkerhet?

Svårt att spå framtiden, men kul att spekulera. Vad tycker du som läser denna tråd?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-06-23 15:34

Då fler använder Windows är chanserna större att hitta luckor i systemet, vilket bidrar till att virus blir enklare att producera för Windows. Mac OS X är byggt på UNIX vilket "skall" vara säkrare, men om vi byter alla Windows-användare till Mac OS X-användare tror jag vi får se lika mycket virus till Mac med. - Då pratar jag om att switcha alla direkt, inte under ett par år.

Jag tror dock inte att det kommer bli ett virus-partaj för oss Linux- eller Mac OS X-användare. Microsoft hade självklart både fördelar och nackdelar med att först få ut sitt system, stort och lyckat blev det också.

Det Microsoft "vann" på, i min mening är det stora antalet människor dom fick med sig. Det fanns ju inte precis några lika bra alternativ, så självklart valde man Microsofts alternativ.

Nu fick dom med sig allt folk, men dom fick även med sig alla virus och spyware och allt det där som vi inte vill ha. Windows fick allt över sig, och med tanke på det stora användarantalet tycker jag Microsoft hanterat problemet bra.

Lyckliga vi må vara, vi kommer troligen inte få samma problem. Låt oss dock säga, att alla Windows-användare plötsligt bytte till Mac OS X, tror jag inte Apple hade klarat av problemet bättre än Microsoft gjorde.

Att Microsoft och Windows finns, tror jag bara gynnar andra system. Att fler användare byter till Mac OS X, tror jag bara bidrar till att systemet fortsätter att hålla sin starka position som säkert, men även sakta och säkert bygga på denna säkerhet.

På så vis, har jag mycket svårt att se något virus-partaj för oss Mac OS X-användare. Självklart, kommer vi få se virus, men inte i den skala som Microsoft tråkigt nog fått hantera.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-06-23 15:58

Om det så dyker upp 1000 virus så väljer jag hellre en plattform med 1000 virus, än en med 200.000 virus. Om man nu bara ska se till virus träsket (vilket inte är min primära anledning till Mac-användande).

1
Bevaka tråden