Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga - verktyg för att skapa webbsidor från Niklas Frykholm

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den som varit med länge i macvärlden tror jag inte behöver någon närmare presentation av Niklas Frykholm, han har ett gäng gamla shareware-program för mac på sitt samvete.

I slutet av maj släppte han ett nytt program för att enkelt skapa enklare webbsidor: Bygga

Bygga is a tool for building and updating small to medium web sites, such as:

  • A presentation of yourself or your company

  • A personal blog

  • A slideshow or image gallery

Några av programmets finesser:

  • Template system lets layout and style be easily reused on many different pages.

  • Changing the template automatically updates all pages.

  • Full access to raw HTML when needed.

  • Markdown can be used for simple page editing

  • Completed pages can be uploaded to the web server directly from within Bygga.

Jag har inte själv testat det ännu så jag har ingen aning om det suger är en fullträff, men ville ändå tipsa om det. Den som vill läsa mer och jämföra med andra typer av sätt att göra hemsidor bör titta närmare på dokumentationen.

Jag har provat det lite kort nu och det är ett bra program. Inte fullkomligt men bra. Jag gillar stödet för Markdown, att det är ganska enkelt att arbeta med mallar. Det jag skulle vilja se är bättre möjligheter att arbeta med kod, import-funktioner samt möjlighet att även använda bild- och CSS-filer inifrån Bygga vilket inte går nu.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-06-23 15:40

Verkar vara ett trevligt och enkelt program, kan säkert bli toppen om man bygger vidare på det. Trevligt med lite svenska uppfinningar!

1
Bevaka tråden