Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa sätt att koppla ljud och bild till Plasma från IMac C2D?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-23 14:03

Hej allesammans!

Jag är lite av en nybörjare på området med mini-DVI, DVI, HDMI etc etc och kopplandet av iMac till Plasma-TV.
Jag kommer att köpa en Panasonic 42PX70 inom kort och vill se på film från iMacen på denna. Självklart vill jag ju ha både ljud och bild överfört... Jag har inte något hemmabiosystem utan tänker ha ljudet utgående direkt ur TV:n.

Nu till min fråga:
Vad är bäst ur kvalitets och ekonomisk synpunkt? Är det att investera i ett gäng dyra kablar och koppla direkt till TV:n? Vilka kablar är aktuella? Måste jag koppla ljudet för sig eller kan jag få ut det genom mini-DVI?
ELLER
Ska jag investera i någon form av trådlös bild och ljudöverföring? Isf vad? Tips för detta? Hur blir kvaliteten då?

Jag är inte någon Hifi-snubbe direkt så jag är mest ute efter ordinär DVD kvalitet - HD-DVD etc lämnar jag till framtiden...

Tacksam för så mycket hjälp ni kan ge mig! Jag vet att det finns massor med folk som kan massor om detta...

/ Adrien

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-23 16:42

Tv

HDMI eller DVI är bäst.Kör du DVI får du kopppla ljudet separat.
B.D

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-23 16:46

Men du har väl inga HDMI-portar på en iMac?

Yes!!

  • Oregistrerad
  • 2007-06-25 16:01

Kör via DVI och använd en adapter för dvi->HDMI och koppla ljudet separat via ljudingången på tv'n. Vet inte om PX70 har ljudingång men kika även på LG PC55 som har fått lite bättre testresultat än Panasonic. Dessutom är LG billigare så att du kan lägga mer pengar på bra kablar, för kablar är dyrt.

Jag är lite nybörjare på det här med TV-apparater och ljud och hoppas att det är ok att fortsätta fråga i denna tråd.

Jag skall köra på en Mac Mini som mediacenter, och funderar på vilka krav man skall ställa på TV:n? Jag har inte heller något hemmabiosystem utan tänker ha ljudet utgående direkt ur TV:n. Eftersom Mini:n som sagt har DVI-utgång så får det för de flesta moderna TV-modeller bli en DVI-HDMI-kabel. Men då får man väl inte med ljudet såvitt jag förstått. Kör man ljudet via hörlursutgången på Mini:n via en optisk kabel till TV:ns ljudingång? Vad är det för typ av ljudingång man skall kontrollera att TV:n har? Tittar man på ljudingång på olika modeller brukar det stå benämningar som t.ex. "Stereo RCA ingång", "PC-Audio ingång" eller bara "Hörlur". Vad innebär detta och vad skall man leta efter? Jag antar att det inte räcker med en modell som endast har "Hörlur"?

1
Bevaka tråden