Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om rätt minnen till MacBook Pro (juni 2007)

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då det ofta förekommer frågor om vilka minnen som är rätt startar jag en tråd här där ni kan posta länkar till rätt sorts minnen för de nya MacBook Pro-modellerna som släpptes nu i juni 2007.

Med tanke på Apples överpriser för att uppgradera minne vid beställning tror jag många kommer att vilja köpa minnen på annat håll och då kan vi alltid hänvisa till denna tråd när frågan dyker upp igen.

Posta gärna länkar direkt till minnen hos försäljningsställen, som Dustin, Komplett, Macoteket osv, så det inte är någon tvekan om att det är rätt minne man köper.

(Och för att hålla tråden "ren" så raderas inlägg som handlar om annat än minnen eller andra MacBook Pro-modeller.)

Tillägg: Se även FAQ: Hur och vad för minne till x-modell bärbar/stationär

Senast redigerat 2007-07-24 09:20

Den här frågan kanske "förvirrar tråden"...

...men kan någon förklara varför de använder 667 MHz-minnen när datorn har 800 MHz "frontside bus"? Det finns ju 800 MHz-minnen...

För att återgå till ämnet, är det ingen som kan bekräfta eller dementera att dessa minnen är rätt minnen?

Crucial @ Komplett: Crucial DDR2 SO-DIMM 2048MB CL5 Non-ECC, 1.8V, 256Mx64, 200p DDR2 PC2-5300

Kingston @ Dustin: KINGSTON 2GB MODULE APPLE - KTA-MB667/2G

Kingston KVR @ Dustin: KINGSTON VALUERAM SO-DIMM 2GB DDR2 PC2-5300/667MHZ, KVR

Okänt @ Macoteket: DDR2 SO-DIMM PC2 5300 (667 MHz) 2 GB

Nån som har något att tillägga i valet mellan Crucial och Kingston? Båda är väl av rätt hög kvalité så vitt jag vet.

Ursprungligen av Adrian B:

För att återgå till ämnet, är det ingen som kan bekräfta eller dementera att dessa minnen är rätt minnen?

Crucial @ Komplett: Crucial DDR2 SO-DIMM 2048MB CL5 Non-ECC, 1.8V, 256Mx64, 200p DDR2 PC2-5300

Kingston @ Dustin: KINGSTON 2GB MODULE APPLE - KTA-MB667/2G

Kingston KVR @ Dustin: KINGSTON VALUERAM SO-DIMM 2GB DDR2 PC2-5300/667MHZ, KVR

Okänt @ Macoteket: DDR2 SO-DIMM PC2 5300 (667 MHz) 2 GB

Nån som har något att tillägga i valet mellan Crucial och Kingston? Båda är väl av rätt hög kvalité så vitt jag vet.

Har beställt en BTO-maskin via Macoteket, samt köpt till de 2GB-minnen som de säljer. Kan återkomma med rapport när maskinen är leverad och minnena installerade, men jag förutsätter att minnena funkar eftersom Macoteket rekommenderat dem (det blir ju retur på dem om det inte funkar).

--Tage

Ursprungligen av tageborg:

Har beställt en BTO-maskin via Macoteket, samt köpt till de 2GB-minnen som de säljer. Kan återkomma med rapport när maskinen är leverad och minnena installerade, men jag förutsätter att minnena funkar eftersom Macoteket rekommenderat dem (det blir ju retur på dem om det inte funkar).

--Tage

hur mkt fick du betala för minnena med montering av dom?

Ursprungligen av Agazzie:

hur mkt fick du betala för minnena med montering av dom?

Minnena kostade som Adrian skrev ovan. Monteringen sköter jag själv. Det påverkar inte garantin.

--Tage

Ursprungligen av tageborg:

Har beställt en BTO-maskin via Macoteket, samt köpt till de 2GB-minnen som de säljer. Kan återkomma med rapport när maskinen är leverad och minnena installerade, men jag förutsätter att minnena funkar eftersom Macoteket rekommenderat dem (det blir ju retur på dem om det inte funkar).

--Tage

Puuuh, så fick jag äntligen maskinen. Minnena från MAcoteket har klistermärken på sig som anger att märket är "One". De funkar fint efter installation. Sedan får vi väl se hur länge de håller, förstås...

--Tage

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-18 11:33
Ursprungligen av Adrian B:

Nån som har något att tillägga i valet mellan Crucial och Kingston? Båda är väl av rätt hög kvalité så vitt jag vet.

Vi kör Kingston på jobbet till både Mac och PC och jag kan inte minnas att någon modul någonsin gått sönder, så de är iaf helt klart godkända. Crucial har jag ingen erfarenhet av dock.

Jag har för mig att jag läst något om att Santa Rosa bara stödjer minnen på upp till 667 MHz, trots sagda frontside bus. Skulle behöva gräva lite för att hitta var jag läst det.

minneskontrollern stödjer inte snabbare minnen.

men har man matchade stickor (dual channel) blir den 'effektiva' hastigheten det dubbla, dvs 1333 MHz, vilket uppenbart är en bra bit över 800.

Ursprungligen av gabriela:

men har man matchade stickor (dual channel) blir den 'effektiva' hastigheten det dubbla, dvs 1333 MHz, vilket uppenbart är en bra bit över 800.

Så jag får mer prestanda om jag kastar ut 1GB modulen ur min MBP och kör dubbla likadan 2GB? Jag får väl typ 3,3GB RAM också har jag för mig istället för 3GB.

Ursprungligen av Björnström:

Så jag får mer prestanda om jag kastar ut 1GB modulen ur min MBP och kör dubbla likadan 2GB? Jag får väl typ 3,3GB RAM också har jag för mig istället för 3GB.

Ja, men det är en marginell prestandaökning om jag förstått det rätt. Barefeats testade att stoppa 4 GB i en MacBook och den blev lite snabbare, men det var inte riktigt värt pengarna tyckte dom.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-24 12:31
Ursprungligen av gabriela:

minneskontrollern stödjer inte snabbare minnen.

men har man matchade stickor (dual channel) blir den 'effektiva' hastigheten det dubbla, dvs 1333 MHz, vilket uppenbart är en bra bit över 800.

Det fungerar inte så och din logik håller ändå inte då två 800-mhz minnen skulle ge 1600mhz vilket är mer än 1333.

Någon som kan ge en källa på att minneskontrollern inte stödjer snabbare minnen? Låter väldigt konstigt att ett chipset som har 800mhz buss inte skulle ha stöd för det fullt ut.

Ursprungligen av Json_81:

Någon som kan ge en källa på att minneskontrollern inte stödjer snabbare minnen? Låter väldigt konstigt att ett chipset som har 800mhz buss inte skulle ha stöd för det fullt ut.

Santa Rosa stödjer inte 800 MHz-minnen. Jag googlade åt dig och hittade detta:

There has been some confusion about the MacBook Pro's 667-MHz memory speed vs. the 800-MHz frontside bus. Although 800-MHz memory is available in the marketplace, Santa Rosa doesn't support it. 667-MHz memory, we are told, is effectively 33% faster than Santa Rosa can use, so the lack of 800-MHz memory should not handicap this computer. Memory can be expanded to 4 GB (about $250 on the aftermarket, or a $750 option from Apple).

Se även det här:

Couple thing to understand here...

First, DDR2-800 is not running at 800mhz. The bus speed is half that, 400mhz.

Now, let me give you an overview of the FSB, and the relation between that and your ram speed.

These new chips are kinda like the e4x00 desktop series. In actuality, the FSB is 200mhz [not 800mhz], but 'quad-pumped'. Thus, 4x200=800, and you have an 800mhz FSB.

Now, the ram does NOT necessarily run 1:1 with your FSB speed. Instead your ram speed is determined by a ratio. Your ram speed is the product of both the FSB and that ratio.

So, for example in stana rosa systems...

Running on a 1:1 ratio with the 800mhz FSB C2D should result in a ram speed of DDR2-400. Now, clearly that would offer lousy memory bandwidth, so a different ratio is being used. I suspect in this case a 2:3 ratio is used, resulting in DDR2-600. Now, in a perfect world you could add DDR2-800 modules and it should kick the ratio up to 1:2. Its hard to say if that will actually work though.

From my own personal experience with P965 based desktop systems, you kinda see diminishign returns passed a certain point. The optimal configuration is to push the FSB as high as possible and keep the ram 1:1. In laptops this isn't possible, or practical. Anyway, back to the main point.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-24 21:55
Ursprungligen av Adrian B:

Santa Rosa stödjer inte 800 MHz-minnen. Jag googlade åt dig och hittade detta:

There has been some confusion about the MacBook Pro's 667-MHz memory speed vs. the 800-MHz frontside bus. Although 800-MHz memory is available in the marketplace, Santa Rosa doesn't support it. 667-MHz memory, we are told, is effectively 33% faster than Santa Rosa can use, so the lack of 800-MHz memory should not handicap this computer. Memory can be expanded to 4 GB (about $250 on the aftermarket, or a $750 option from Apple).

Se även det här:

Couple thing to understand here...

First, DDR2-800 is not running at 800mhz. The bus speed is half that, 400mhz.

Now, let me give you an overview of the FSB, and the relation between that and your ram speed.

These new chips are kinda like the e4x00 desktop series. In actuality, the FSB is 200mhz [not 800mhz], but 'quad-pumped'. Thus, 4x200=800, and you have an 800mhz FSB.

Now, the ram does NOT necessarily run 1:1 with your FSB speed. Instead your ram speed is determined by a ratio. Your ram speed is the product of both the FSB and that ratio.

So, for example in stana rosa systems...

Running on a 1:1 ratio with the 800mhz FSB C2D should result in a ram speed of DDR2-400. Now, clearly that would offer lousy memory bandwidth, so a different ratio is being used. I suspect in this case a 2:3 ratio is used, resulting in DDR2-600. Now, in a perfect world you could add DDR2-800 modules and it should kick the ratio up to 1:2. Its hard to say if that will actually work though.

From my own personal experience with P965 based desktop systems, you kinda see diminishign returns passed a certain point. The optimal configuration is to push the FSB as high as possible and keep the ram 1:1. In laptops this isn't possible, or practical. Anyway, back to the main point.

Jag googlade själv lite efter jag postat det och hittade en sida som påstod att det bara berodde på bristen på 800mhz so-dimmar. Dock var det fler sidor som påstod att stöd saknades.
Så egentligen skulle man köra med 400mhz-minnen för en 1:1 ratio. (Vilket var vad jag ville komma till med 800mhz-minnena då det iaf förr alltid varit bäst).

Ursprungligen av Json_81:

Så egentligen skulle man köra med 400mhz-minnen för en 1:1 ratio.

Ja, så har jag förstått det och det stämmer ju bra med MacInTouchs uppgifter: "667-MHz memory, we are told, is effectively 33% faster than Santa Rosa can use"

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-25 07:52

Ok, nå då beställer jag 2x2 sådana minnen när det blir dags.

Köpte ett 2gig på Macoteket idag..Smacka i det på 1 minut och nu rullar ps3 bättre 8-)

(OBS har en macbook pro från november 2,33 c2d)

Känns ju ganska prisvärt, strax över 2000kr för 4GB minne

Även detta minne borde vara rätt va?

Dustin: KINGSTON 2GB MODULE APPLE - KTA-MB667/2G

Det är dyrare än det andra Kingston-minnet jag länkade ovan, men det var KVR vilket, om jag fattat det rätt, är Kingstons lågbudgetminnen (Kingston Value Ram).

..och på en MPB borde skillnaden bli ännu mindre, eftersom GPUn har 'eget' grafikminne.

  • Medlem
  • 2007-06-17 22:15

Sist jag köpte minnen körde jag guiden på http://www.crucial.com. Fick rätt minnen och budet knackade på dörren dagen efter. Har bara haft positiva erfarenheter av Crucial.

Ursprungligen av MoS:

Sist jag köpte minnen körde jag guiden på http://www.crucial.com. Fick rätt minnen och budet knackade på dörren dagen efter. Har bara haft positiva erfarenheter av Crucial.

Ah, låter ju bra. Kör man guiden får man fram dessa som verkar vara identiska med de Komplett säljer, men dyrare än Komplett.

Loosar man garantin om man byter minnen själv?

Ursprungligen av Agazzie:

Loosar man garantin om man byter minnen själv?

Nej, det ingår i de åtgärder man får genomföra själv och det följer med instruktioner för hur man gör det.

Ursprungligen av Adrian B:

Nej, det ingår i de åtgärder man får genomföra själv och det följer med instruktioner för hur man gör det.

kanoners! då blir det nog att införskaffa två 2gb minnen då

Är macoteket lämpligast att köpa på då eller?

Kommer man märka skillnad på uppgraderingen från 2 till 4gb tydligt? (sitter på senaste modellen 2,4Ghz osv)

Ursprungligen av Agazzie:

Kommer man märka skillnad på uppgraderingen från 2 till 4gb tydligt? (sitter på senaste modellen 2,4Ghz osv)

Hur mycket minne använder du idag?

Tumregeln är väl att om du har mindre än 10% ledigt minne vid (för dig) normal användning kan du ha nytta av en uppgradering.

--Tage

Ursprungligen av tageborg:

Hur mycket minne använder du idag?

Tumregeln är väl att om du har mindre än 10% ledigt minne vid (för dig) normal användning kan du ha nytta av en uppgradering.

--Tage

Hrm.. ok, det har jag nog inte.
Men det är för sent har redan beställt, vet ju inte hur användandet i framtiden kommer se ut, då är det gott att sitta på bra med ram redan från början

Bevaka tråden