Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Safari - 3.0.2b

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-23 01:03

• Latest security updates
• Improved stability
• Improved WebKit support for Mail, iChat and Dashboard

www.apple.com

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-23 01:25

Min nya Safari 3.0.2 for Windows fungerar riktigt bra numera! Alla sidor visas och renderas korrekt, Aftonbladet visas perfekt och annonserna blockas, hela sidor laddas in riktigt snabbt. Allt text, litet och stort och konstigt visas, alla bilder visas också. Nu finns det inte längre några skäl för mig att använda Firefox 2...

Kolla in några screenshots som jag har postat här!

Senast redigerat 2007-06-23 02:29
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-23 02:30

Har nyss kollat in betan med Acid2 Browser Test. Perfekt resultat, utklassar Firefox 2.x totalt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-23 09:17

Oj... det var rejäl skillnad från 3.0.1. Helt plötsligt har Safari för Windows gått från katastrof till rejält bra. För första gången verkar Safari (eller om det är WebKit-motorn) klara av en funktion som jag stört mig på väldigt länge. För en dag sedan hakade funktionen upp hela webbläsaren (Version 2 klarade helt enkelt bara inte av den).

Tack för screenshots, Boris91!

Såg det här igår när jag skulle använda Ebay. Uppdaterade nu med viss förhoppning men det verkar fortfarande som 3-betan identifieras som Safari 1.0. Gäller det överallt eller är det bara Ebay som inte fattar vad Safari 3 är för något?

Den här uppdateringen påverkade inte problemet. Nu funkar förvisso Ebay ändå men jag blev intresserad av var problemet ligger.

Lite fräck rekommendation av Ebay dessutom som på annan plats säger att Safari 2.0 är rekommenderad.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-23 22:02
Ursprungligen av Anders Täpp:

Såg det här igår när jag skulle använda Ebay. Uppdaterade nu med viss förhoppning men det verkar fortfarande som 3-betan identifieras som Safari 1.0. Gäller det överallt eller är det bara Ebay som inte fattar vad Safari 3 är för något?

Den här uppdateringen påverkade inte problemet. Nu funkar förvisso Ebay ändå men jag blev intresserad av var problemet ligger.

Lite fräck rekommendation av Ebay dessutom som på annan plats säger att Safari 2.0 är rekommenderad.

Det är inte bara ebay. Även Paypal och i synnerhet SEB rekommenderar senaste versionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-24 07:59

Känns lite irriterande när Safari inte kan hindra pop-ups på Aftonbladets hemsida. Ngn mer som upplevt detta problem?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Såg det här igår när jag skulle använda Ebay. Uppdaterade nu med viss förhoppning men det verkar fortfarande som 3-betan identifieras som Safari 1.0. Gäller det överallt eller är det bara Ebay som inte fattar vad Safari 3 är för något?

Den här uppdateringen påverkade inte problemet. Nu funkar förvisso Ebay ändå men jag blev intresserad av var problemet ligger.

Lite fräck rekommendation av Ebay dessutom som på annan plats säger att Safari 2.0 är rekommenderad.

Så här identifierar Safari 3.0.2b sig:
Mozilla/5.0 (Macintosh; U; PPC Mac OS X; en) AppleWebKit/522.11 (KHTML, like Gecko) Version/3.0.2 Safari/522.12

Så det är helt enkelt webbplatserna som inte vet vad Safari 3 är för något.

Är det någon som märkt om Lexins widget fungerar med den nya betan? Det var anledningen till att jag avinstallerade Safari 3.

Ursprungligen av Capeman:

Är det någon som märkt om Lexins widget fungerar med den nya betan? Det var anledningen till att jag avinstallerade Safari 3.

Japp, uppdateringen fixade det, den fungerar nu.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Japp, uppdateringen fixade det, den fungerar nu.

/M

Underbart! Det var det enda som hindrade mig från Safari 3. Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-24 10:16

Yes.

Yes!!

jag kör safari på windows xp och varje gång jag försöker att gå in på favoriter kommer det upp en felmelding där det står att safari måste avslutas.:confused:
Vad beror detta på/ hur kan jag fixa det?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2007-06-24 11:38
Ursprungligen av tketobbe:

jag kör safari på windows xp och varje gång jag försöker att gå in på favoriter kommer det upp en felmelding där det står att safari måste avslutas.:confused:
Vad beror detta på/ hur kan jag fixa det?

uppdatera till 3.0.2b?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-24 19:44
Ursprungligen av tketobbe:

jag kör safari på windows xp och varje gång jag försöker att gå in på favoriter kommer det upp en felmelding där det står att safari måste avslutas.:confused:
Vad beror detta på/ hur kan jag fixa det?

http://www.99.se/1294036-post91.html

Tillägg: Eller prova att uppdatera till senaste betan då Apple skriver att denna sak ska vara fixad i Safari beta 3.0.2

Senast redigerat 2007-06-24 21:17
Ursprungligen av acke:

http://www.99.se/1294036-post91.html

Tillägg: Eller prova att uppdatera till senaste betan då Apple skriver att denna sak ska vara fixad i Safari beta 3.0.2

Kunde inte ens starta första betan i XP under Parallels, det kraschade i samma sekund som jag körde det i startmenyn, men 3.0.2b funkar hur bra som helst. Det lilla jag nu testat ska väl tilläggas. Har endast installerat XP för att kunna kolla om det det lilla jag gör i hemsidesväg funkar under Windows.

Ursprungligen av tketobbe:

jag kör safari på windows xp och varje gång jag försöker att gå in på favoriter kommer det upp en felmelding där det står att safari måste avslutas.:confused:
Vad beror detta på/ hur kan jag fixa det?

gjorde det presis efter jag skrev inlegget och nu funkar det bra.

Jag måste tipsa om RoughlyDrafted's artikelserie om Safari:

Safari on Windows? Apple and the Origins of the Web
Apple in the Web Browser Wars: Netscape vs Internet Explorer
The Web Browser Renaissance: Firefox and Safari
Cuckoo for Cocoa: Is Safari on Windows the next iTunes?

Frågan är om någon skriver mer underhållande och insatt om Apple just nu än Daniel Eran.

Några tips?

Senast redigerat 2007-06-24 18:27
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag måste tipsa om RoughlyDrafted's artikelserie om Safari:

Frågan är om någon skriver med underhållande och insatt om Apple just nu än Daniel Eran.

Några tips?

BRA tips, underbara artiklar. Jag får nog lägga till RoughlyDrafted i min RSS-mapp. Har läst hans skriverier innan, men detta var extra kul läsning.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-24 22:36

Mitt senaste S3 är segt som sirap.. Den laddar toklänge, så det blir till att köra FF ett tag..

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-25 11:05
Ursprungligen av koze:

Mitt senaste S3 är segt som sirap.. Den laddar toklänge, så det blir till att köra FF ett tag..

Nu funkar det bra. Strange.

Älskar allt med Safari tre, förutom just då att varken Betssons eller partypokers pokerklient laddas, det bara står still efter att fönstret öppnats. Kan det ha något att göra med att dessa sidor väljer att bara stödja vissa läsare som är "säkra" för dem? Hur som helst lite irriterande att dra igång firefox varje gång man ska lira...

Ursprungligen av Anders Båth:

Älskar allt med Safari tre, förutom just då att varken Betssons eller partypokers pokerklient laddas, det bara står still efter att fönstret öppnats. Kan det ha något att göra med att dessa sidor väljer att bara stödja vissa läsare som är "säkra" för dem? Hur som helst lite irriterande att dra igång firefox varje gång man ska lira...

Är det java? Har varit med om, på andra sidor, att java-klienter laddas otroligt segt, men efter ett (bra) tag hoppar de igång.

Ursprungligen av Leftrustle:

Är det java? Har varit med om, på andra sidor, att java-klienter laddas otroligt segt, men efter ett (bra) tag hoppar de igång.

Yep Java... testar nu, snart kommer svaret

Ursprungligen av Leftrustle:

Är det java? Har varit med om, på andra sidor, att java-klienter laddas otroligt segt, men efter ett (bra) tag hoppar de igång.

Har testat vänta i 10 min, men det händer inget... Jaja, det kommer väl lösa sig i framtiden. Får spela i firefox så länge

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-06-26 19:24

Nu kraschar Safari inte längre när jag öppnar en PDF-fil i programmet. Efterlängtat!

  • Medlem
  • Kil
  • 2007-06-26 23:01

Fortfarande samma med PDF här, sudden death ..

Tyvärr så fungerar inte heller senaste betan med MapGuide, en open source platform för webkartor mapguide.osgeo.org, baserade sidor på senaste betan. De fungerar utan problem i nuvarande safari och i FF och IE så det är rätt surt. Antar att det är något med javascriptsbiten eller nått som går fel.
La in en rapport i bugzillan om det här, men det verkar som att det inte är någon som har sett den än.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-06-25 08:58

aftonbladet.se laddar fint med safarii 3.0.2b under win xp men min cpu går på högvarv, upp till 55% på min T2500 2,00Ghz 1,5 ram. Efter ett tag hänger sig Safari och jag måste avsluta aktiviteten. Andra sidor verkar rulla på bra.

Bevaka tråden