Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur förstå minneshanteringen i OS X ?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-22 22:06

Som switcher så finns det en hel del frågor om dyker upp. T.ex. det här med minneshantering i macen. Jag kör en macPro med 5GB minne, eftersom jag håller på med foto så investerade jag i extra, har kört 4GB i XP64 innan. Vad jag funderar över, är hur OS X slukar upp allt minne.. Jag uppdaterade just till 10.4.10 och när jag startade om så hade jag naturligtvis allt minnet tillgängligt. Efter 10 minuter (och inte gjort något, mer än bränt en skiva) så har OS X slörpat i sig alla 5GB, utan at det syns något i Aktivitetskontrollen...(se skärmdump). Till sist så blir det ju pageouts, vilket tydligen ska vara ett tecken på att man har för lite RAM i maskinen. Jag har förstått att OS X plockar av det inaktiva minnet? när det behöver, men varför blir det i så fall pageouts om det finns ledigt inaktivt minne?

Någon som har en bra länk till lite fördjupning i ämnet, eller en bra förklaring?

Oj. Vad konstigt!

Själv vet jag inte vad det kan bero på men Amit Singh har skrivit en bok om hur OS X fungerar och en hel del av den finns här: http://www.osxbook.com/ Kanske finns någon artikel om minneshantering där.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-22 22:28

Jag är inte så insatt, men pageout förstår jag ju.
Ju mindre den är så är dina hardware minne fullt tillräcklig.

Men det är intressanta noteringar du kollat upp.
Så mycket som 5 GB minne du har är ju jätte bra.
Jag tror att du ska inte bekymra om det.

Förr kunde man påverka minnes-tilldelning under system 9.
Men nu är det OSX med ständig virtuella minne aktiv.
Det är annat läget idag .....

4 gig inaktivt minne på min dator hade gjort mig själaglad. Om du inte har några bekymmer för övrigt är det bara att köra vidare.

Inaktivt minne kan väl användas av andra program va?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-23 02:44

Inaktivt minne är minne som inte används/behövs för tillfället och kan således användas av andra processer, precis.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-23 16:45
Ursprungligen av boris91:

Inaktivt minne är minne som inte används/behövs för tillfället och kan således användas av andra processer, precis.

Japp..och därav min undran varför det blir pageouts, eftersom jag har gott om ledigt minne. Men efter att ha läst på lite så inser jag att det inte är ett problem. bara att strunta i siffrorna.

Lite detaljer om minneshanteringen i OS X: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010613140025184

Du kan titta på alla processer för att se om någon systemprocess låser minne.

Hmm har en liten fråga hur min dator hanterar sitt minne. När jag startar min dator med Leopard 10.5.2 så har jag virtuellt minne på ca 35 GB. Varje program tar upp ca 500-1500 MB i virtuellt minne. Mig veterligen har det virtuella minnet legat på ca 7-8 GB tidigare.

Ursprungligen av Hugeman:

Hmm har en liten fråga hur min dator hanterar sitt minne. När jag startar min dator med Leopard 10.5.2 så har jag virtuellt minne på ca 35 GB. Varje program tar upp ca 500-1500 MB i virtuellt minne. Mig veterligen har det virtuella minnet legat på ca 7-8 GB tidigare.

Det virtuella minnet är en adresserbar minnesrymd. Det är ett mått på hur mycket minne dina program tror att de kan använda sig av, och är inget mått på vad de faktiskt använder.

1
Bevaka tråden