Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Borde jag vänta med köpa en MacBook?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sparat mina pengar i flera år nu i väntan på att jag skulle få nog till att köpa en mac. Hösten 2006 såg jag Steve's Keynote där han berättade om Leopard. Jag beslöt att vänta till våren och köpa en macbook med det nya operativsystemet. Till min förtvivlan blev utgivningen av Leopard (som ni säkert vet) utsatt till hösten. Jag undrar om jag borde köpa en macbook nu (som jag gärna vill ) Eller kommer det troligen uppdateringer inom den här produktlinjen så jag borde vänta?

Jag skulle personligen aldrig kunna vänta till hösten för att köpa min första mac.

Nej, men allvarligt, Macbooken har nylgen uppdaterats, så du kan vara ganska säker på att det kommer att ta ett litet tag innan det kommer något nytt. Och är du student så kostar det inte så mycket att köpa 10.5 löst. Är du inte student så kostar det lite mer, men det är fortfarande inte dyrt.

Jag skulle köpa nu, iallafall.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-22 17:49

Håller med. Vill du ha datorn nu så köp den nu. Vill du spara några hundralappar (som student) borde du ju vänta på Leopard, men..

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-22 18:04

Hmm Man får väl köpa Leopard till ett förmånligt pris, nu när Steve har angett datum för lanseringen... Ser ingen anledning till att vänta heller, om du är behov av en dator.

Något bestämt lanseringsdatum är väl ännu inte fastslaget? Visst, de har sagt att den kommer att komma i oktober, men det är inte fastslaget, och kan mycket väl ändras.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-06-22 18:21

Jag väntade drygt tio år och slog till för några veckor sedan. Kunde inte vänta på Leoparden. Behoven styr ju som bekant.
Med 2GB RAM och Parallells Desktop tycker jag inte att jag saknar något annat än ett Intelanpassat MS Office.
Ångrar möjligen att jag inte tog en större hårddisk än 120 GB men det går ju att åtgärda i efterhand.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-22 18:39
Ursprungligen av ztaafen:

Något bestämt lanseringsdatum är väl ännu inte fastslaget? Visst, de har sagt att den kommer att komma i oktober, men det är inte fastslaget, och kan mycket väl ändras.

Steve förändrar knappast mycket efter att redan ha gjort massor med människor besvikna. Apple fungerar inte så, trovärdigheten måste alltid vara kvar. Utvecklarna får helt enkelt jobba artontimmarsdagar sex dagar i veckan om det blir ytterligare problem men Steve måste utannonsera Leopard i höst.

Jag skrev om det tidigare, att det är troligt att nästa uppdatering kommer nån gång i november kanske.

En del har argumenterat att den senaste uppdateringen var så klen att den inte räknas och därmed borde det komma en ny snart igen, men jag tror inte på den linjen. Den senaste uppdateringen var klen, men det var nog en äkta uppdatering ändå och därmed nollställdes produktcykeln på 6 månader.

Jag kan förstå att du är rastlös och köpsugen, det hade jag också varit om jag sparat i flera år för att kunna köpa min första Mac..

Men!, och det är ett fläskigt men..

Om jag hade sparat så pass länge hade jag aldrig köpt en dator som faktiskt inte lever upp till konkurrenterna, HP, Lenovo (IBM) Asus m.fl har faktiskt datorer med Intels Santa Rosa arkitektur (därmed något snabbare processor men framför allt ett riktigt bra integrerat grafikkort, till skillnad från MacBookens) till samma pris (HP DV2500T serien ex.vis).
T.ex om 3-5 år, när LCD-TV kommer vara historia och man andvänder SED-TV's med en upplösning på 2560 X nånting och din MacBook inte kommer att funka, eftersom den inte har stöd för dubbellänkad DVI.. Hur kul vore det?

Jag skulle antingen vänta tills nästa uppdatering eller spara lite extra och köpa en MacBook Pro.. But hey, that's just me!

hur dårlig är igentiligen grafiken på macbookerna?

Ursprungligen av MacRazy:

T.ex om 3-5 år, när LCD-TV kommer vara historia och man andvänder SED-TV's med en upplösning på 2560 X nånting och din MacBook inte kommer att funka, eftersom den inte har stöd för dubbellänkad DVI.. Hur kul vore det?

Några tankar runt det.
1) Om 3-5 år kommer man ha köpt en ny dator ändå. Även en med Santa Rosa kommer att vara gammal och inte så rolig om 3-5 år.
2) Finns inte ens någon fabrik byggd för SED ännu, samt att Canon har lagt ned den delen av forskningen som skulle gjort SED riktigt billigt. Så att SED skulle ha fått bort LCD (och Plasma) från marknaden om 3-5 år är nog bara önsketänkande. Om man läser runt lite om det verkar det knappt troligt att det finns tillgängligt på en kommersiellt bred marknad om 3-5 år.
3) Köper man en macbook (ens en pro) för att pumpa ut riktigt högupplöst (2560 är sjukt hög upplösning) till en TV? Om man primärt är intresserad av att pumpa så högupplöst signal till en TV skall man i dagsläget inte köpa en bärbar, då får man mer för pengarna med en stationär (antagligen en PC som man kan bygga för ändamålet dessutom).

Just my two cents.

Så om man bryr sig om dessa tre (konsiga) punkterna; Nej, köp inte en macbook nu!
Om man dock är ute efter en bärbar för att arbeta lite på, surfa lite på, kolla på lite film i mer "normala" upplösningar (min pumar glatt ut vanlig HD) så kan man nog gott köpa en macbook nu.

Okej, kanske överdrev lite..
Men jag tycker fortfarande att MacBookens grafikkort är alldeles för dåligt med tanke på vad datorn kostar.. Jag själv har fastnat för Apples iMovie, men känner redan efter att ha redigerat två filmer att det vore gött med lite mer innehåll, alltså är jag då intresserad av att prova Final Cut Express HD, men MacBookens grafikkort klarar inte detta, programmet startar tydligen inte ens..

Ursprungligen av MacRazy:

Okej, kanske överdrev lite..
Men jag tycker fortfarande att MacBookens grafikkort är alldeles för dåligt med tanke på vad datorn kostar.. Jag själv har fastnat för Apples iMovie, men känner redan efter att ha redigerat två filmer att det vore gött med lite mer innehåll, alltså är jag då intresserad av att prova Final Cut Express HD, men MacBookens grafikkort klarar inte detta, programmet startar tydligen inte ens..

Lögn och skitsnack. Jag har installerat och prövat final cut express HD på min MB C2D.
Dock ska jag erkänna att jag inte hunnit arbeta så mycket med det, så det kanske inte funkar bra, men det startar och det funkar.

Därmetd säger jag inte att jag tycker att grafikkortet inte behöver uppdateras. Tycker gott att de kan slänga in Santa Rosa. Men jag har själv inte känt mig hindrad av grafikkortet och har kört bildbehandlingsprogram, 3D-program (dock i Win XP via boot camp och Parallells) samt då final cut express HD. Så jag kan rekommendera MB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-24 19:42

till trådskaparen så tycker jag personligen inte att du ska vänta, utan köp den modell som passar dig sen kan du ju köpa till leopard, du kommer inte ångra dig tro mig! köpte min för cirka 5 månaders och jag är super nöjd!

som det sagt tidigare så har dom ju precis uppdaterat osv så det är bara o köpa på!

tveka inte!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-06-25 12:10

Var i samma situation som du var tills för någon vecka sedan då jag fick min första Macbook, blev såld vid första ögonkastet. Har dock inte sparat lika länge som du men jag lovar dig att du kommer inte att bli besviken. Som tidigare sagt så kan du ju köpa till Leopard efteråt.

Jag köpte nyligen min första Macbook, och switchade då från Windows. Är helt klart nöjd. Fördelen med att köpa nu är att Macbook:en varit i produktion länge och de flesta buggarna lösta. Nästa uppdatering kan bli en helt omgjord Macbook och då är det igen risk för barnsjukdomar till en början.

Så köp nu och om du behöver kan du köpa till Leopard i oktober. Personligen så klarar Tiger allt som jag behöver datorn till....

Pelle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-26 15:57

Om du är så pass sugen är det bara att slå till.

personligen tror jag dock att det under hösten eller Q4 kommer nya macbooks med Santa Rosa och (jag hoppas) någon tunn rackare med SSD disk... då kommer jag köpa en till.

Men själv orkade jag inte vänta ens på senaste uppdateringen utan köpte i mars och är skitnöjd... om ändå inte sambon vore lika nöjd så jag kunde få ha kvar macen hemma när hon drar ut och reser. *hmpf*

1
Bevaka tråden