Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dykförening

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, törs man... jo det gör jag.
VI har en idéell dykförening på jobbet och jag skapade snabbt denna sida i iWeb:
http://web.comhem.se/pharmadivers

Såsom varande idiot webmässigt är jag glad att iWeb finns. Jag saknar / hittar inte en funktion att kunna lägga sidor i fler nivåer. På sid 2 "Om oss" gjorde jag en läng till en sida om en resa, men den blev fel vid överföringen till servern.

Tar gärna emot synpunkter, hellre ärligt än inlindat negativt.

/Svante

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-21 13:35

Jag ber om ursäkt för att jag kanske är lite hård - Snabbt och iWeb känns som ledmotivet. Jag hade väntat mig lite mer havsinspirerat och kanske mer fokus på dykning. Men en svart bakgrund och text känns lite mer gothrockigt. Bara något så enkelt som en mörkblå eller nästan-så-nära-svart-man-kan-komma-blå bakgrund hade lyft sidan lite. Själva upplägget och naviagtionen funkar ju, man ser vart man kan gå och man klickar sig dit snabbt - så det är ju inget att klaga på. Men en liten piffigare färgskala och mer bilder efterlyser jag!

Vore roligt med lite förklarande bildtexter samt dykdagböcker (finns det?)! (men det kanske kommer?).

Det är lugnt, det gick fort och jag lät iWeb styra så du har helt rätt med "iWebaktigt"!
Dykdagböcker, typ loggboken då? Jag det skulle man kunna lägga in efterhand.
Tack för tipsen, du var inte alls för hård.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-21 13:48

Toppen! Jag vet inte vad det kallas, men lite dykhistorier. På mytsidan så står det att det är roligt att dyka i våra kalla vatten - och då vore det toppen med en eller två berättelser (gärna med bilder) om era senaste dyk.

Håller med ztee ang. "ledmotivet".

Sen däremot verkar det som att zthee vill ha förklaring till precis allting (samma önskemål på min sida) men ibland räcker det med en bild och det ska beskriva sig självt.
Beror på sidans innehåll och vad skaparen är ute efter. I mitt fall så vill jag skapa schyssta bilder, försöker iaf. om det inte blir det är en annan femma

Åter till din sida.
Plus: Lättläst och lättnavigerat

Minus: Tråkiga färger och ingen större design. Tycker inte sidan speglar innehållet. lite mer korall- och havsfärger. Bilderna ser ok ut, men vilka är det och vart är dom tagna? Här tycker jag det skulle passa med lite info. Inte så mycket dock

Hoppas jag inte var för hård nu bara
jag bryr mig mer om design än innehåll, därutav den fattiga bristen på info på min sida

Man ska nog inte vara trött när man sysslar med sånt här. Jag gjorde vissa förändringar.
Bättre eller sämre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-21 18:53
Ursprungligen av Emanuel L:

Sen däremot verkar det som att zthee vill ha förklaring till precis allting

Ja, om jag hittar något på internet så undrar jag oftast - jaha, vad är det här och varför är det här här? Ser jag en bild på en hummer så ser jag så klart att det är en hummer, men varför är den där? En hemsida ska oftast informera besökaren om något. Har man fina bilder som ska vara fina bilder så är det ju helt OK, men en kort beskrivande text som säger: Hej, de här fina bilderna har jag ritat/fotat/fixat så förstår besökaren om han ska uppskatta det han se eller bara passera. Äh, jag bara svammlar på.

Svante S, Väldigt mycket bättre! Nu ser det hemtrevligt ut. Så då är det bara bildtexter (Det ser inte så snyggt ut när bilderna heter DSC02153.JPG ).. Men i övrigt tummen upp.

Man bugar!
Det ska bli betydlig mer bilder och filnamnen ska bytas mot beskrivande text. men det tar jag efter midsommar.

Jag pillade lite till ändå, kunde inte låta bli.

Mycket bättre.. good work svante boy

När nu andra varit inne och kommenterat layouten så kan väl jag ge lite kommentarer på text och textlayout.

Det kan tyckas märkligt att man kan skriva så mycket om så få och korta texter - men jag kan!

Det är lättare att se texten och lyfta fram innehållet medkorta stycken.

Startsidan: Testa med att lägga in en blankrad före "Medlemskap kostar 100 ... "
Jag tror att det kommer att underlätta läsningen och visa vilket erbjudande ni har att komma med

Tecken istället för ord kan ibland bli förvirrande.

Startsidan: Vad kostar det att vara med? Vad är 100.-?
Euro brukar väl skrivas 100,- och kronor 100:-

"Ursäktande" av saker som inte behöver ursäktas

Startsidan: "... kan ordna utflykter och resor (hittills bara inom Sverige) till mycket förmånliga ..." På mig ger "hittills bara" ett intryck av att det inte är så bra.

1. Är det viktigt att få in att ni bara har arrangerat resor i Sverige så kanske "... kan ordna utflykter och resor i Sverige till mycket förmånliga ...

B om det inte är så viktigt så stryk parentesen.

Konsekventa förkortningar

Språkrådet (fd språknämnden ) säger att det är valfritt att ha punkt eller mellanslag - men rekommenderar sedan punkter. Hur som helst gäller det att vara konsekvent - antingen punkt vid alla förkortningar eller inga.

Startsida: "... per år (2007) och ger dig t.ex: ..."
Konsekvens kräver alltså "t.ex.:" Om man tycker att detta är fult - liksom att en mening avsluta med etc.. (Om oss, Mindre aktiviteter) så kan man köra alla förkortningar utan punkt.

Tid - temporal disposition

Som läsare är jag oftast mest intresserad av vad som är aktuellt nu. Som organisationsföreträdare vill jag gärna berätta "från början". Usch, detta missar jag så ofta själv

T ex under Om oss, Aktiviteter 2007 tror jag att man skulle vinna på att vända på ordningen så att "Västkusten 20-23/9 kommer först och lägga till att sista anmälningsdag är 1/8. Som läsare är det kul att se vad ni har gjort - men först sedan jag sett vad jag kan får göra.

Alternativt:
- Båtutflykt till ytterskärgården: ...
- Västkusten 20-23/9 ...
---
- Pharma Divers Day: ...
- Cosmonova Deep Sea ...

--- markerar då att aktiviteten har varit

Krävs akivitet, eller?

Undrade om du hade kopierat en gammal sida jag gjort för där fanns också att vi skulle skicka info till medlemmar följt av att de skulle kolla webbsidan regelbundet. Under "Mindre aktiviteter" har du samma inkonsekvens.

Aktiv-passiv form

Det gäller t ex "bidrag ges" eller "ger bidrag".

Utifrån flera av de saker jag tagit upp har jag skrivit om huvudtexen under "Om oss". Nej, inte för att den är bättre utan för att låta dig få syn på några andra sätt att tackla texten.

Pharma Divers bildades 2007 då vi bytte namn från ”Dyksektionen PBOFF”.

Pharmacia hade i många år en fritidsförening med flera sektioner som fick bidrag för att främja de anställdas fritid och möjlighet att lära känna varandra. 2001 - 2003 splittrades bolaget upp och det var en turbulent tid. Fritidsföreningen splittrades inte utan fortsatte att vara gemensam, därav förkortningen ”PBOFF” som står för Pfizer-Biovitrum-Octapharma FritidsFörening. (Hopplöst att uttala - ”pe-båff”!)

Bolagen ger fortfarande fritidsföreningen bidrag för att främja fritidsaktiviteter vilket gör att vi kan erbjuda våra medlemmar subventionerade dykaktivteter. Vi vet inte hur det kommer att se ut 2008 när Pfizer lägger ner men vi hoppas att Biovitrum & Octapharma kommer överens om att fortsätta samarbetet. Hur det än går med det så är vi rustade att fortsätta vår verksamhet även i framtiden som Pharma Divers.

Oh, my god!
Det var en detaljerad genomgång det.
Jag ska sätta mig ner och gå igenom det rad för rad så får vi se var jag hamnar.

Sidan lever!

Tänkte att jag skulle bonka upp tråden igen och se om jag kan får lite feedback på nytt. Jag har uppdaterat ett antal gånger nu och känner att det är risk att den börjar bli för plottrigt om jag inte passar mig.

Kritisera gärna: http://web.comhem.se/pharmadivers

GRATTIS!!

Vilken skillnad! Jag minns inte den gamla i detalj men denna känns verkligen trevlig att komma till.

Nu ska jag väl bevisa att jag har sett sidorna och du bad om kritik.

Språkligt - har skumma texterna och de är direkta och trevliga. Det kan hända att jag missat något men det är i vart fall inget som mitt öga störts av. En mer "typografisk sak" är radmatning efter komma (,) - se bilden. Det är lite störande tycker jag. Som du ser det var inte mycket jag kunde komma med här

Stilbrott - ja, sidan "Bilder" var ett brott mot den trevliga layouten på övriga sidor. Jag trodde först det blivit fel i laddningen och "reloaded" men det verkar som den ska vara i stort sett helsvart. Kanske kan en bildbakgrund hjälpa till

Men som sagt i övrigt tror jag att du inte ska "pilla mer nu.

Än en gång grattis till ett bra jobb!

Tack för det!
Sidan "Bilder" ska jag titta lite på. Den är lite "kall" det medges.

macwitty - du gör verkligen skäl för ditt namn:) Fast jag är så impad av din genomgång att jag snart måste be dig kolla igenom en av mina sidor! Återkommer med detta:) Ps - jobbar du mycket med korrektur eller språk?

(ursäkta, Svante, att jag kidnappade din tråd för ett ögonblick, nu till dig:)

Svante - Jag skulle kunna börja gaffla med tekniska grejer, men i ärlighetes namn är iWeb-koden inte alls så hemsk. Det jag först reagerade mot var att all text var rastrerad som bilder - men sen såg jag att iWeb hade lagt in all text som alt-text (så att själva texten faktiskt finns i koden) så min främsta invändning blir ganska mild - gillar inte riktigt detta med rastrerad text, men med tanke på målgrupp och fokus på hemsidan ifråga så känns det trubbigt av mig att vara särskilt allvarlig med den kritiken - så det är jag inte. Dock kan man bli lite trött på textskuggorna efter ett tag.

Huvudsaken är att ni själva trivs med sidan och tycker den är kul.

Så det enda jag egentligen har att ta upp är: När du namnger dokumenten och bildfilerna - tänk på att inte ta med mellanslag, åäö eller andra "udda tecken". Det tecken som funkar i filnamn på nätet är a-Z0-9_- (dvs litet a till stort Z, noll till nio, understreck och minustecken eller bindestreck, dock ej talstreck, (,)komma eller flera punkter efter varann). OBS - glöm inte att ändra i länkarna inne på sidorna och inte bara i dokumenten (fast jag vet inte, kanske fixar iWeb detta automatiskt - konstigt föresten att inte iWeb hindrat/varnat för sådana filnamn).

Till grafiken:

Startsidan - helt ok
Infosidan - helt ok
Styrelse - bakgrundsbildens repetition blir inte så lyckad i min mening - då tycker jag lösningen du använd på Myter funkar bättre.
Bilder - visst, oftast vill man ta det lugnt med bakgrunder på fotosidor, men just i den här fallet (eftersom bläddringen öppnas i eget fönster) skulle det kunna funka med en återhållen bakgrundsbild. Se även kommentarer om Bilder-sidan i nästa stycke.
Myter - bakgrundsbilden funkar bra.
Marinbiologi - kul sida! Saknar dock topmenyn.
Utbildningar - stilmässigt känns den lite som en annan webbplats - kanske bättre om topmenyn fick synas här också.

Navigation:
Bilder:
Tycker du har valt en lite omständig lösning. Vore det inte bättre att varje album länkades en gång från Bilder-sidan istället för att varje enskild bild replikeras?
Du kan ju använda varje albums första-bild och bildtext för att skapa en album-länk per album direkt ifrån Bilder.html - på så sätt slipper du ju både ha en sida med alla album, en sida med alla bilder från ett album samt en popup där man faktist bläddrar igenom samma bilder som visas på sidan under. Jag hoppas du förstår hur jag menar, fråga annars igen så kan jag göra en liten dummy.

Stackars Svante!
Här har du jobbat som bara den och när du i stort sett var klar så dyker ninjamac upp
Men det går väl inte att säga annat än att han har rätt!

(psssst Svante, ta ninjamac på orden om albumet han verkar kunna sin sak. Jag har sett exempel på hans förslag i andra inlägg. Förstår du inte till 100 % så be om en dummy så får vi andra också se!)

ninjamac - kom igen med någon av dina webbplatser så ska jag kavla upp ärmarna!
Korrektur är jag ursel på - det är kommunikation jag kan

Ursprungligen av macwitty:

Stackars Svante!
Här har du jobbat som bara den och när du i stort sett var klar så dyker ninjamac upp
Men det går väl inte att säga annat än att han har rätt!

(psssst Svante, ta ninjamac på orden om albumet han verkar kunna sin sak. Jag har sett exempel på hans förslag i andra inlägg. Förstår du inte till 100 % så be om en dummy så får vi andra också se!)

ninjamac - kom igen med någon av dina webbplatser så ska jag kavla upp ärmarna!
Korrektur är jag ursel på - det är kommunikation jag kan

Nejdå, jag är bara tacksam för konstruktiv kritik!:)
Det är lite snärjigt nu men det är hög tid att uppdatera sidan och då tar jag synpunkterna med mig.
Allt är ju gjort i iWeb och jag har inte nya versionen. Därav den något knökiga bildsidan som jag gjorde själv - och snabbt.

startar en annan tråd, macwitty

1
Bevaka tråden