Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kylning av liten NAS-låda!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-20 19:11

Jag har i ny lägenhet med mycket omak dragit upp en kabel till vindsförrådet, där jag stoppat min något väsnande ReadyNAS (www.infrant.com). Tyvärr är där varmt. Vid 61 grader stänger diskarna ner, vilket ju är bra. Men oanvändbart.

Har någon något tips på vad man kan göra? Jag tänkte lite utanför boxen: köpa ett kylskåp och ställa den i - men en effektivare kyllösning borde finnas...?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-20 21:28

jag tror ju att du har större chanser i din egen lägenhet att hålla mycket mindre än 61 grader inom något skåp (kanske i köket med ventilation genom ytterväggen?). Inga vindsförråd som jag har kollat upp under sommarhalvåret har hållit några lägre temperaturer...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-20 22:09
Ursprungligen av frazze:

jag tror ju att du har större chanser i din egen lägenhet...yada yada yada

Tack för infon. Fast nu ville jag då behålla det på vinden. Skåpslösningen har jag redan prövat. Och förkastat. Så fortsättningsvis i denna tråd: utgå från att jag verkligen VILL ha NASen i en lite varmare miljö. Hur gör jag då? (Se det som en utmaning!)

(Förtydligande: omgivningen är inte 61 grader. Det är diskarna som stänger ner vid 61 grader...)

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-21 09:54
Ursprungligen av William N:

Tack för infon. Fast nu ville jag då behålla det på vinden. Skåpslösningen har jag redan prövat. Och förkastat. Så fortsättningsvis i denna tråd: utgå från att jag verkligen VILL ha NASen i en lite varmare miljö. Hur gör jag då? (Se det som en utmaning!)

(Förtydligande: omgivningen är inte 61 grader. Det är diskarna som stänger ner vid 61 grader...)

Köp en air-kondition. Finns nog inte mycket att välja om du inte kan leda ut värmen.
Diskarna mår nog inte bra av den värmen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-20 22:26

Någon form av ventilation ut är nog nödvändig. Dags att åka till byggvaruhuset alltså.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-20 22:31
Ursprungligen av lobStar:

Någon form av ventilation ut är nog nödvändig. Dags att åka till byggvaruhuset alltså.

Jag funderade mer på sån där vätskekylning etc. Något smart system snarare än stora fläktar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-20 22:44
Ursprungligen av William N:

Jag funderade mer på sån där vätskekylning etc. Något smart system snarare än stora fläktar...

Jag antar att det är rätt varmt däruppe såhär på sommaren. Det hjälpter ju inte med vätskekylning om det inte finns något svalt ställe att kyla mot. Inte så stor mening att pumpa runt värmen ut i rummet som kanske är 45 grader det.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-20 23:19
Ursprungligen av lobStar:

Jag antar att det är rätt varmt däruppe såhär på sommaren. Det hjälpter ju inte med vätskekylning om det inte finns något svalt ställe att kyla mot. Inte så stor mening att pumpa runt värmen ut i rummet som kanske är 45 grader det.

Tja - kanske 35 grader när solen ligger på? 55 grader är max för diskarna (61 stänger de ner...) Borde vara tillräcklig skillnad för att kyla enligt min skolboksfysik.

Är tacksam för om någon som har praktisk erfarenhet ger ett råd...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-21 08:48

I såfall är nog mitt förslag: cirkulation. För, som din skolboksfysik säger, så ska du se till det effekttillskottet som din NAS ger och möjligheten att blanda ut den i omgivande utrymme. Som oftast ändå har någon ytterligare ventilation.
Så du behöver nog bara flytta bort överskottsvärmen hela tiden från din NAS, även om den kanske är varm i sig. Du har säkert många m3 luft i vindförrådet.

Vad händer om du kör lådan nerkabbat och ställer en bordsfläkt att blåsa på den?

Köp en eller några feta kylflänsar hos Classe O. JULA eller tom Biltema, ta av kåpan, lägg på en klick kylpasta och tryck/spänn fast flänsarna.
Ovanpå flänsarna sätter du dit en chassifläkt som suger in ny luft över flänsarna och blåser iväg värmen. (Fläkten ska inte blåsa in i flänsarna.
Ju mindre tempskillnad det är, dest större kylarea behövs helt enkelt.

Snyggt blir det ju inte, men du har ju ändå gömt den på vinden, dessutom bättre och billigare än att slösa bort pengar på en AC.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-21 10:05

Tack. Finns det någon färdig lite större "låda" som man kan ställa in NASen och en extra disk i? Den är väl 25 cm bred, 35 cm djup och 25 cm hög. Plus en extra USB-kopplad hårddisk eller två... En låda med antingen luftcirkulation, eller aircondition, alltså...

Kanske skulle funka med ett litet kylskåp a la "minibar", eller?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-21 13:49
Ursprungligen av William N:

Tack. Finns det någon färdig lite större "låda" som man kan ställa in NASen och en extra disk i? Den är väl 25 cm bred, 35 cm djup och 25 cm hög. Plus en extra USB-kopplad hårddisk eller två... En låda med antingen luftcirkulation, eller aircondition, alltså...

Kanske skulle funka med ett litet kylskåp a la "minibar", eller?

Klart en minibar fungerar men... När NASen värmer upp skåpet kommer minibarens kompressor gå och baren kyla hela tiden för att hålla tempen.
Räkna då ut vad din el kommer att kosta.

Sorry, men jag måste:
Tycker det verkar helt vansinning med en minbar eller AC.:tveksam:
(Tror dessutom att ni överskattar kapaciteten på en minibarkyl.)

Stor kylfäns med direktkopplad fläkt som jag redan skrev. Är det 40 grader och du lyckas hålla diskarna på 50-55 så är problemet ju löst.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-21 15:30
Ursprungligen av Svante S:

Sorry, men jag måste:
Tycker det verkar helt vansinning med en minbar eller AC.:tveksam:
(Tror dessutom att ni överskattar kapaciteten på en minibarkyl.)

Stor kylfäns med direktkopplad fläkt som jag redan skrev. Är det 40 grader och du lyckas hålla diskarna på 50-55 så är problemet ju löst.

Tack. Precis sådan info jag efterlyste. Det finns sannolikt många olika kylflänsar att välja på... Skall flänsen sitta direkt på diskarna, eller kan man sätta den på chassit? Vad tror ni? Det blir sannolikt rätt svårt att komma åt på insidan...

Här kanske? (Googlade på hårddiskkylare)
http://www.microstore.se/Category?categoryId=34701320

Du kanske får lossa disken/diskarna från nuvarande för att kunna trycka in dem i i dessa

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-22 16:03

Jag är ingen hejare på det här, men tänkte dela med mig lite funderingar.

Som fler nämner så gäller det ju att leda bort värmen som alstras. Och om man tar bort väggar och tak i chassit, meckar på hårddiskfläktar, sätter NAS-lådan i en större box av lämpligt material, den större boxen har ett runt stort hål i taket där man har monterat sånt där flexibelt rör av lämpligt material och som sedan monteras mot en av huset väggar där man har en ventilation.

Värme går ju uppåt. Och kan man då leda ut värmen ur detta ventilationsröret, så gör det ju inget att det är väldigt varmt på vinden.

Mycket meck och material, kanske finns färdiga lösningar att köpa. Finns ju andra elektroniska apparater som behöver ventileras...

Hur gick det? Sommarvärmen är på ingång i slutet av veckan.:D

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-07-11 11:08
Ursprungligen av Svante S:

Hur gick det? Sommarvärmen är på ingång i slutet av veckan.:D

Den är avstängd i avvaktan på vintern. Har köpt en liten fläktlåda, men inte installerat ännu...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2007-07-11 17:47

Bara jag som fattar fel, eller haltar inte logiken här nu?
ReadyNAS:en har ju redan en hyffsat stor fläkt (92 mm) i chassit, och att sätta ner den i en annan låda med en annan fläkt lär knappast sänka tempraturen - snarare tvärt om.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-07-11 18:06

har köpt en liten fläktlåda till en extern HD kopplad till ReadyNASen. Och beställer snart en http://www.lime-technology.com/ och säljer ReadyNASen... Ytterst kompetent produkt. Men maxar på de fyra 1TB-diskar jag satt in. Det räcker inte. För mig. Hörde jag ett bud på en ReadyNAS med 4x1TB?

1
Bevaka tråden