Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kostnad för uppgradering till Leopard?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-19 18:22

Tja.

Jag ska i dagarna köpa en macbook och ev. en macbook pro men iom. att leopard kommer ut i oktober så undrar man ju lite grann vad det kommer att kosta uppgradera? Jag orkar inte vänta med att köpa böckerna då utan vill ha dem nu....:mad:;)

Tror ni det blir samma kostnad som för tiger idag?

Tack på förhand,
Fredrik

129 dollares är vad stevan själv sa, och det är väl vad tiger kostar nu?

Apple säljer inte uppgraderingar så du får köpa en full licens.

Ursprungligen av Björnström:

Apple säljer inte uppgraderingar så du får köpa en full licens.

Eller rättare sagt, alla Mac OS X-kopior i butik är uppgraderingar. För att kunna installera det så måste du ju ha en Mac och då har du ju redan en X-licens som du uppgraderar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-19 21:36

Fredrik,

Apple har tidigare, vid stora uppgraderingar av MacOSX (Jaguar/Panther/Tiger) erbjudit nya kunder ett s.k. "Apple Up-to-date"-program/erbjudande.

Detta erbjudande har erbjudits till de som, efter det att Apple gått ut med releasedatum för kommande version, inhandlat en ny Mac.

Såvida Apple fortfarande har denna "policy" bör du (om du köper nya(a) maskiner i dagarna) vara berättigad till en kraftigt rabatterad uppgradering till Leopard när den nu väl kommer i oktober.

Dock har jag ännu inte på Apple's hemsida funnit ett likande erbjudande, varför jag antingen föreslår att du väntar, eller att du åtminstone hör efter med din återförsäljare om vad som gäller...

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-21 11:13

Många windows pc erbjöds fri uppdatering till vista i samband datorköpet, om jag minns rätt. Så här säger en försäljare på apple store.

"...Nja, det är inget sagt om att det blir en fri uppdatering. Vista kan man ju förstå att man får gratis, det är ju inget att ha ändå

Skämt åsido, jag tror inte att det blir en fri uppdatering. Det är för långt ifrån.
Om man har en äldre Mac och vill uppdatera till Tiger som vi har nu, kostar det omkring tusenlappen. Skulle tippa på att Leopard kommer ligga i samma prisklass.
Dessutom kan man ju avvakta lite till efter de första uppdateringarna för att slippa eventuella buggar...."

Jag har ju äntligen fått mitt mecenatkort, så nu suger det i apple-tarmen... Kommer förmodligen inte att orka vänta till oktober, vill ha ny dator nu.:p

Uppgraderingarna är fria för den som köper datorn efter ett lanseringsdatum presenterats, alltså när Jobs säger "vi börjar skeppa den xx oktober". Vet att någon i en annan tråd undrade om det inte gällde från och med nu, då Jobs sa oktober på WWDC, men då kom det ju inget datum.

Och med fri menas att man betalar för media, porto och hanteringskostnad, vilket brukar landa på ca 200 kronor. Det är alltså inget man kan hämta i butiken tyvärr.

Vi ska väl lägga till att det är så här det varit de senaste gångerna uppdateringar av X kommit ut på marknaden. Man kan väl utgå från att det blir så den här gången också, men inte säga något säkert.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-21 12:43

När släpptes Tiger? Hur ofta kommer det uppdateringar av magnituden Leopard?

Tiger släpptes i slutet av våren 2005. Tidigare kom de med ungefär ett års mellanrum, men Panther till Tiger tog 1,5 år och Tiger till Leopard tar 2,5 år. När nästa version kommer är inte officiellt uttalat.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-21 13:38

Mycket intressant det med fri uppgradering i samband med nyköp efter release datumet.
Hur brukar man gått tillväga i tidigare fallen?
Handlar man skivan på webben och Apple känner av när jag köpte dator senast och rabatterar automatiskt eller hur funkar det isf?

Ursprungligen av Tjarven:

Mycket intressant det med fri uppgradering i samband med nyköp efter release datumet.
Hur brukar man gått tillväga i tidigare fallen?
Handlar man skivan på webben och Apple känner av när jag köpte dator senast och rabatterar automatiskt eller hur funkar det isf?

Du får fylla i en blankett och skicka in till Apple, där du bifogar kopia på kvitto och uppgifter om datorn. Så var det för mig för ett antal år sedan då jag utnyttjade möjligheten att använda mig av Apples Up to date program.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-21 13:45
Ursprungligen av Mikael E:

Du får fylla i en blankett och skicka in till Apple, där du bifogar kopia på kvitto och uppgifter om datorn. Så var det för mig för ett antal år sedan då jag utnyttjade möjligheten att använda mig av Apples Up to date program.

Tack! Ska lägga detta på minnet sen.

1
Bevaka tråden