Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rails eller Django

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu kanske man kommer starta en oändlig för/emot diskution. Men jag har funderat lite på att kika på ett av dessa ramverk, Ruby on Rails eller Django. Det finns för och nackdelar bland båda som jag förstått det, men hur ser ni på det?

Om jag ska vara ärlig har jag faktiskt hittat mest motargument mot Rails än så länge och jag skulle tippa på att det finns fler Rails-anhängare här på forumet, så ni kanske kan komma med lite nackdelar med Python och Django?

Eller än bättre, kan någon som jobbat med båda språken/ramverken komma med lite intressanta för-/nackdelar?

Vore intressant att veta vilka motargument på rails du har hittat?

  • Att Ruby är långsammare jfr andra liknande scriptspråk

  • För mycket "magi" (fråga mig inte exakt vad som menas)

  • Sämre dokumentation

  • Inget unicode stöd "out of the box"

  • Templatesystemet (fel att blanda markup och Ruby jfr Djangos templatesystem)

Det var det jag kom på just nu att jag läst, finns mer. Med ett par enkla googlingar hittar man ganska mycket. Sen om det stämmer eller inte har jag ingen aning om, det är därför jag frågar här. Vill gärna veta vad folk på 99.se tycker som jobbat med antingen eller.

Jag antar att det kanske finns mer artiklar skrivna om fördelarna med Python/Django vs nackdelarna med Ruby/Rails på samma sätt som det skrivs mer om hur bra OS X är jfr Windows. Den lille slår väl kanske alltid på den som är lite större.

Har du jobbat med något av dessa ramverk möjligen?

Just nu har jag börjat grotta ner mig lite i Python och Django men än är det inte försent! Dock lär jag gå över till C# och asp.net nu då de kör det på en byrå jag jobbar deltid på medan jag pluggar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-31 16:08

Mitt tips till dig är att sluta läsa "argument" för och mot, och installera och börja känna på de respektive miljöerna. Det skadar inte att ha doppat fossingarna i båda; tvärtom, har du inte det så kan du ju omöjligt förstå de respektive fördelarna och nackdelarna med dem.

Personligen föredrar jag Ruby on Rails, och även om det beror till viss del på features som jag tycker är sjukt bra, så beror det även på "känslan" att jobba med det. Jag är mer en Ruby-person än en Python-person, liksom. Jag får lite "fulhack"-vibbar av Python, men jag vet att detta är olika från person till person.

Så stirra dig inte blind på vad motståndare till Ruby/Rails anser vara dess svagheter, eller vad motståndare till Python/Django anser att det har för nackdelar. Självklart så anser man att det-alternativ-som-man-inte-valde är sämre än det man själv valde.

Till sist, om du skulle välja att prova Rails, så har jag ett hett tips som kommer att bespara dig en massa förvirring och istället styra in dig på rätt spår: använd scaffolding en gång, och sedan aldrig mer (under din inlärningsfas, åtminstonde).

Jag gjorde precis som Jogin säger och testade bägge. RoR föll mig mer i smaken, mest för att jag tycker att Ruby är trevligare som språk än Python.

1
Bevaka tråden