Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples marknadsandel 7,6% i amerikanska hem

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

USA Today skriver om iPhone och dess potentiella effekter för Apple och dess börskurs.

June 29 is the day many gear-heads have marked on their calendars as iDay, the release of what independent analyst Richard Doherty calls "the most eagerly awaited consumer technology device of the last 20 years."

Följande Apple siffror nämns i artikeln varav marknadsandelen i amerikanska hem är minst sagt förbluffande:

Omsättning 2006: 24 miljarder USD

Marknadsandelar:
Maj 2004: 3.2%
Maj 2007: 7.6%
Avser hemdatormarknaden i USA.

Levererade iPods 2006 (miljoner)
Kvartal1 8.5
Kvartal2 8.1
Kvartal3 8.7
Kvartal4 21.1

Sålda låtar på iTunes:
2.5 miljarder

Totala antalet sålda iPods:
100 miljoner

http://www.usatoday.com/tech/wireless/phones/2007-06-19-iphone-mania_N.htm

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

Jag har aldrig riktigt förstått vilka det är som verkligen bryr sig/är intresserade av försäljningssiffrorna, förutom apple själva då?

Vore intressant att ha en omröstning om det

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-21 11:52
Ursprungligen av RockyMontana:

Jag har aldrig riktigt förstått vilka det är som verkligen bryr sig/är intresserade av försäljningssiffrorna, förutom apple själva då?

Vore intressant att ha en omröstning om det

Jag är ett riktigt statistik-freak, så jag tycker att det är väldigt roligt med siffrorna.

Ursprungligen av Timber:

Jag är ett riktigt statistik-freak, så jag tycker att det är väldigt roligt med siffrorna.

Håller med det är alldeles för lite siffror:cool:

Jag tycker att det kan vara intressant på den här nivån. Dock är det väl aldrig kul att på en två-timmars KeyNote ägna dom först 25 minutrarna åt antalet sålda iPods... (iofs hatar jag ännu mer när Steve går igenom *alla* nya 35 teman i iDVD - amazing)

Det är jätteviktigt om Apple krymper eller ökar för många företag som står i valet och kvalet om dom skall porta sin PC-produkt till Mac eller om dom redan har båda Mac/PC så blir frågeställningen om dom skall lägga ner Mac-produkten, eller inte.

Om Apples marknadsandelar växer så ökar sannolikheten att det är rätt att satsa på Mac för massa företag. Därför bryr sig massa företag, och indirekt berör det därför oss alla som gillar Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-21 14:16

Är det någon som känner till marknadsandelar i världen?

Ursprungligen av Fred!:

Är det någon som känner till marknadsandelar i världen?

hittade en sammanställning från Net Applications över ledande OS' marknadsandelar i världen.

Mac OS har ökat från 3.92 % till 3.95% senaste året! (med en topp på 4.34% i januari 2007):

http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=5

Senast redigerat 2007-06-21 22:57
Ursprungligen av RockyMontana:

Jag har aldrig riktigt förstått vilka det är som verkligen bryr sig/är intresserade av försäljningssiffrorna, förutom apple själva då?

Programtillverkare är nog intresserade. Många som för bara ett par år sedan inte tyckte det var lönt att utveckla macversioner av sina program kommer nog att tänka om i och med att marknadsandelen ökar. Att inte ha en fot i segmentet innebär utebliven försäljning, och det kanske man har råd att strunta i om det är få procent av användarna man inte når, eller i vissa fall inte har råd att nå eftersom den extra utvecklingskostnaden inte kan hämtas hem på merförsäljningen.

Edit: Ace han visst före med samma resonemang. Nackdelen med att ta en paus i skrivandet för att göra annat.

Vad har t.ex. Dell eller HP för marknadsandel i hemmen tro?

Ursprungligen av Ciryon:

Vad har t.ex. Dell eller HP för marknadsandel i hemmen tro?

En annan intressant, näraliggande fråga är hur stor marknadsandel Windows XP/Vista har på Intelmacar i hemmen?

Sanning sanning.
Jag förstår intresset för företagen, skrev det först, men suddade ut det sen av någon anledning... tänkte kanske att det var självklart... eller nåt...
Jag menade mer för folk på ett forum som det här. Fast det finns kanske många utvecklare här?

Sen visst, är man statistik-intresserad så är det ju tillräckligt...

Jaja, jag fick ju igång tråden lite iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-21 16:33
Ursprungligen av RockyMontana:

Sanning sanning.
Jag förstår intresset för företagen, skrev det först, men suddade ut det sen av någon anledning... tänkte kanske att det var självklart... eller nåt...
Jag menade mer för folk på ett forum som det här. Fast det finns kanske många utvecklare här?

Sen visst, är man statistik-intresserad så är det ju tillräckligt...

Jaja, jag fick ju igång tråden lite iaf

Det är väl intressant att mac marknaden växer, förhoppningsvis kanske windows dominansen kan brytas nån dag.

Det är intessant om man har apple aktier.

Det borde tyda på att windows förlorar marknads andelar till förmån för mac, vilket alltid är roligt.:D

Ursprungligen av Fred!:

Det borde tyda på att windows förlorar marknads andelar till förmån för mac, vilket alltid är roligt.:D

Sett ur Apples perspektiv måste Vista vara det bästa släppet från Microsoft någonsing.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-06-21 20:12
Ursprungligen av ohennig:

Sett ur Apples perspektiv måste Vista vara det bästa släppet från Microsoft någonsing.

Eller?

15 Maj: ""As of last week, we've had nearly 40 million copies sold, and so that's twice as fast as the adoption of Windows XP, the last major release that we've had," Gates said."

http://www.microsoft-watch.com/content/vista/vista_40_million_sold.html

Ursprungligen av zulee:

Eller?

15 Maj: ""As of last week, we've had nearly 40 million copies sold, and so that's twice as fast as the adoption of Windows XP, the last major release that we've had," Gates said."

http://www.microsoft-watch.com/content/vista/vista_40_million_sold.html

Med tanke på att antalet datoranvändare säkerligen mer än dubblats är det inte lika imponerande. Jag skulle tro att det relativt sett är färre som bytt från XP till Vista än de som bytte från 2000 till XP. Och det var definitivt inte lika stor flykt från Windows till MacOS X som det är idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-21 20:44
Ursprungligen av zulee:

Eller?

15 Maj: ""As of last week, we've had nearly 40 million copies sold, and so that's twice as fast as the adoption of Windows XP, the last major release that we've had," Gates said."

http://www.microsoft-watch.com/content/vista/vista_40_million_sold.html

Det behöver ju inte betyda att de som använder det är nöjda, det går ju knappt att köpa en pc idag utan att skiten är installerat.:p

Ursprungligen av ohennig:

Med tanke på att antalet datoranvändare säkerligen mer än dubblats är det inte lika imponerande. Jag skulle tro att det relativt sett är färre som bytt från XP till Vista än de som bytte från 2000 till XP. Och det var definitivt inte lika stor flykt från Windows till MacOS X som det är idag.

Exakt

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-06-21 21:03

Saken är den att Apple kommer se sitt OS på Max 10% de närmaste 5-10åren om de inte släpper det för "PC". Inte för att jag skulle bry mig så mycket men jag är rätt övertygad om att detta är problemet..

Ser man till OSX 10.5 så är det rätt mycket VIstastylat ögongodis, så medelsvensson lär inte bry sig om OSX så nämnvärt mycket då det i pricip nu ser ut som Vista. Man går då efter det som låter bekant.

Ursprungligen av ohennig:

Med tanke på att antalet datoranvändare säkerligen mer än dubblats är det inte lika imponerande. Jag skulle tro att det relativt sett är färre som bytt från XP till Vista än de som bytte från 2000 till XP. Och det var definitivt inte lika stor flykt från Windows till MacOS X som det är idag.

Knappast, då OSX-andelen nu sjunker rätt stadigt. Vissa spekulerar i att det är Leopard som har orsakat detta medan vissa tror att det har med Vista att göra.

Senast redigerat 2007-06-21 21:14
Ursprungligen av zulee:

Saken är den att Apple kommer se sitt OS på Max 10% de närmaste 5-10åren om de inte släpper det för "PC". Inte för att jag skulle bry mig så mycket men jag är rätt övertygad om att detta är problemet..

Ser man till OSX 10.5 så är det rätt mycket VIstastylat ögongodis, så medelsvensson lär inte bry sig om OSX så nämnvärt mycket då det i pricip nu ser ut som Vista. Man går då efter det som låter bekant.

Knappast, då OSX-andelen nu sjunker rätt stadigt. Vissa spekulerar i att det är Leopard som har orsakat detta medan vissa tror att det har med Vista att göra.

Jag tror knappast Apple ser tio procent som ett problem. Visst, om du jämför det med Windows andel så är det ganska litet, men då Apple i första hand lever på hårdvaran så är det en stor andel. Det är inte många tillverkare som kommer upp i de nivåerna. Och tio procent av alla datorer som säljs är ändå grymt mycket, vilket ger de flesta programmakare anledning att porta sina program till mac.

Men på vad baserar du ditt påstående att OSX-andelen sjunker stadigt? Det har ju aldrig någonsin varit lika många som bytt från Windows till mac som det är idag. Fråga i vilken Apple-butik som helst och du kommer att få höra att det dagligen kommer in flera kunder som säger att de är trötta på Windows och vill byta till macen i stället. För några år sedan hade de sagt att det kanske händer någon gång i månaden.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-06-22 18:25
Ursprungligen av ohennig:

Men på vad baserar du ditt påstående att OSX-andelen sjunker stadigt? Det har ju aldrig någonsin varit lika många som bytt från Windows till mac som det är idag. Fråga i vilken Apple-butik som helst och du kommer att få höra att det dagligen kommer in flera kunder som säger att de är trötta på Windows och vill byta till macen i stället. För några år sedan hade de sagt att det kanske händer någon gång i månaden.

Jag syftar på perioden från Januari 2007 (som nämns även i tråden som 2007års topp) och att det sjunker stadigt sedan dess. Dvs.
då Vista började komma ut på marknaden, sedan kan det också vara att Macanvändare avvaktar tills 10.5 kommer ut.

Ursprungligen av zulee:

Jag syftar på perioden från Januari 2007 (som nämns även i tråden som 2007års topp) och att det sjunker stadigt sedan dess. Dvs.
då Vista började komma ut på marknaden, sedan kan det också vara att Macanvändare avvaktar tills 10.5 kommer ut.

Minskning i absoluta tal eller relativa tal? Du ger nästan intrycket att folk skulle tänka "aldrig att jag någonsin slår på den där Macen igen, borde sitta med VHP istället."

Det finns så många som jonglerar med statistik nuförtiden.

Ursprungligen av zulee:

Saken är den att Apple kommer se sitt OS på Max 10% de närmaste 5-10åren om de inte släpper det för "PC". Inte för att jag skulle bry mig så mycket men jag är rätt övertygad om att detta är problemet..

Ser man till OSX 10.5 så är det rätt mycket VIstastylat ögongodis, så medelsvensson lär inte bry sig om OSX så nämnvärt mycket då det i pricip nu ser ut som Vista. Man går då efter det som låter bekant.

Knappast, då OSX-andelen nu sjunker rätt stadigt. Vissa spekulerar i att det är Leopard som har orsakat detta medan vissa tror att det har med Vista att göra.

Så, det du menar är "Move along people, nothing to see here."

Jag tycker att resonemangen kring marknadsandelar ofta är korkade. Dels så säger det ingenting om vilken produkt som är bäst och vilken produkt som är mest lönsam för tillverkaren. Mao är företagens egentliga styrka fortfarande i det fördolda i mediernas rapportering.

Apple hade högre marknadsandel i början av 90-talet jämfört med nu. Men var Apple starkare då än nu? Nu sitter MS med sitt eget Copland och dillar om sitt kommande Gershwin. Förr eller senare kommer det bli smärtsamt uppenbart att kejsaren inte har några kläder.

1
Bevaka tråden