Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systemadministratör - vem får kalla sig det?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar med att administrera ett företags datorsystem och användare.
Det är en blandad miljö med Win och OS X samt en och annan Linux/BSD maskin.
Jag löser nätverksproblem, skriptar, sätter upp allt möjligt och allt annat som tillhör vardagen för en it-kille.

Frågan är vad som krävs för att kalla sig Systemadministratör?
Finns det någon utbildning som gör att jag kan åta mig denna titel?

Jag har aldrig konfigurerar sendmail så någon unix admin kan jag aldrig kalla mig.
Kom på detta när jag såg listan för vilken lön man ska ha i CS idag.

Senast redigerat 2007-06-20 11:52

Sysadmin är ingen reglerad titel så det kan vem som helst kalla sig. Det finns systemadministratörer som håller på med allt möjligt, så det går egentligen inte att ställa några särskilda krav på kunskaper i specifika programvaror. Samma sak gäller utbildning; det finns allt från glorifierade vaktmästare till civilingenjörer i den yrkeskåren, så kompetenskraven beror helt på hur komplexa och affärskritiska system det handlar om. Vissa mer meriterade brukar däremot svänga sig med långa och löjliga engelska titlar.

(så kort sagt: du kan utan att skämmas börja kalla dig systemadministratör redan idag)

Det är intressant eftersom i CS lista fanns Systemadministratör med.
Det var då jag fick för mig att det fanns några regler för vem som får kalla sig det. Att det inte var som läkare, advokat, psykolog förstod jag men ändå.
Därav min fråga.

Vad är det då för skillnad på Systemadministratör och "Datatekniker" ?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-06-20 14:17

I mina ögon är teknikern "adidas-dödaren", dvs. den som springer runt och servar de enskilda datorerna. En systemadministratör har mera hand om servrar och nätverk.

Men om man gör båda delarna?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-20 17:11

Mattias, du är givetvis Sysadmin. Du har rättigheterna för cisco-produkterna och servrarna.

ROTFL!
Ahhhh deadtroll!
Det var länge sedan... han har gjort en klassiker till:
Internet Help Desk

1
Bevaka tråden