Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Idé: WAP-läsare för iPhone

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-20 01:03

När Steve pratade om hur bra det var att iPhone skulle ha det riktiga internet och inget "baby internet", tänkte jag bara en sak: Men det kostar ju jättemycket pengar då.

Det finns en anledning till att få telefoner har en riktig webbläsare. När man är t.ex. ute på stan och ska kolla lite snabbt på reseplaneraren, vill man inte ha en hel webbplats med massa bilder och skit, som kostar en hel lunch att ladda ner och som tar så lång tid på sig att man hinner missa bussen man skulle kolla upp.
Man vill hellre ha en liten simpel WAP-sida.

Så min idé till er med lite programmeringskunskaper är: Gör en riktigt bra WAP-läsare till iPhone!

Ursprungligen av Rajje:

När Steve pratade om hur bra det var att iPhone skulle ha det riktiga internet och inget "baby internet", tänkte jag bara en sak: Men det kostar ju jättemycket pengar då.

Internet på iPhone kommer inte kosta mycket pengar eftersom de flesta kommer surfa med den på (ofta gratis) trådlösa nätverk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-20 01:54

Nja, men det finns faktiskt inte alls speciellt många gratis trådlösa nätverk.
De är oftast väldigt svaga eftersom de är inne i lägenheterna och sedan Sverker hade ett inslag om kryptering, har gemene man numera låst sina nätverk.

Väldigt ofta är man dessutom nere i tunnelbanan eller liknande när man använder sin telefon. Det är ju ett av de få tillfällen då man står still och tar fram sina apparater. Och därnere finns det aldrig trådlösa nätverk. Ja, över huvud taget när man åker, så åker man ju iväg från alla nätverk som eventuellt skulle finnas.

Nej, mobiltelefonnäten är fortfarande mycket mer användbara utomhus och kommer nog tyvärr vara det ganska länge till.
Jag har 3G på min telefon och även när det är bra täckning, går det rätt segt att surfa på WAP-sidor. Tänk hur outhärdligt det kommer bli att behöva surfa på riktiga sidor då.

Ursprungligen av Rajje:

Nja, men det finns faktiskt inte alls speciellt många gratis trådlösa nätverk.
De är oftast väldigt svaga eftersom de är inne i lägenheterna och sedan Sverker hade ett inslag om kryptering, har gemene man numera låst sina nätverk.

Väldigt ofta är man dessutom nere i tunnelbanan eller liknande när man använder sin telefon. Det är ju ett av de få tillfällen då man står still och tar fram sina apparater. Och därnere finns det aldrig trådlösa nätverk. Ja, över huvud taget när man åker, så åker man ju iväg från alla nätverk som eventuellt skulle finnas.

Nej, mobiltelefonnäten är fortfarande mycket mer användbara utomhus och kommer nog tyvärr vara det ganska länge till.
Jag har 3G på min telefon och även när det är bra täckning, går det rätt segt att surfa på WAP-sidor. Tänk hur outhärdligt det kommer bli att behöva surfa på riktiga sidor då.

Trådlösa gratis eller väldigt billiga nätverk kommer starkt iaf i större städer Glocalnet och FON t.e.x.
Jag får in ett 10 tal öppna trådlösa nätverk bara runt där jag jobbar.
Inne i stockholm

Dyrt att surfa med telefonen - lever ni på 90-talet?

Har Tele2; 169 kronor i månaden för 1 gigabyte dataöverföring på två SIM-kort (ett i 3G-telefonen och ett i USB 3G-modemet).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-20 03:36
Ursprungligen av Kristofer:

Dyrt att surfa med telefonen - lever ni på 90-talet?

Har Tele2; 169 kronor i månaden för 1 gigabyte dataöverföring på två SIM-kort (ett i 3G-telefonen och ett i USB 3G-modemet).

Troligen kommer vi att få Telenor som operatör i Sverige. När jag tittar där, verkar det som att det kostar 15 kr/MB oavsett vilket abonnemang man väljer. Samma sak var det med Tele2:s abonnemang och även Comviq.

Vad har du för lösning?
För mig kostar det hursomhelst 15 kr/MB.
Och som sagt så går det ganska långsamt även med 3G.

Men hursomhelst: Jag tror ändå att en WAP-läsare kommer att vara användbar. I bland vill man inte ha så mycket information och grafik, utan bara ett simpelt upplägg. Ungefär som att RSS kan vara användbart även om det inte är några problem att ladda fullversionen sidan.

Ursprungligen av Rajje:

Vad har du för lösning?
För mig kostar det hursomhelst 15 kr/MB.
Och som sagt så går det ganska långsamt även med 3G.

Tele 2 Mobilt Bredband, har som sagt 1 gigabytes fri dataöverföring i mobil och 3G-modem varje månad, och betalar 169 kronor för kalaset. Upplever verkligen inte att det skulle vara slött, glor på video och vanliga webbsidor i telefonen (P990) dagligen.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-06-20 07:14

Hastigheten ser jag inte som något problem. Jag surfar på "riktiga" webbsidor dagligen med telefonen (ej 3G) via GPRS/EDGE med bra fart!

Men det är klart att det är en bra idé. Det jag funderar på är dock vad som skiljer en wapläsare från en webbläsare med bilder avstängt? (Att det finns speciella wap-siter är ju en sak, men dem kan man nå med en vanlig läsare också.)

KÄre gud låt mig slippa wap-sidor.
Jag ser fram emot rss-stödet i iPhone jag. Först där kommer rss bli snuskigt användbart.

Ursprungligen av Rajje:

När Steve pratade om hur bra det var att iPhone skulle ha det riktiga internet och inget "baby internet", tänkte jag bara en sak: Men det kostar ju jättemycket pengar då.

Det finns en anledning till att få telefoner har en riktig webbläsare. När man är t.ex. ute på stan och ska kolla lite snabbt på reseplaneraren, vill man inte ha en hel webbplats med massa bilder och skit, som kostar en hel lunch att ladda ner och som tar så lång tid på sig att man hinner missa bussen man skulle kolla upp.
Man vill hellre ha en liten simpel WAP-sida.

Så min idé till er med lite programmeringskunskaper är: Gör en riktigt bra WAP-läsare till iPhone!

Hej Rajje! ... Ok en sak i taget .. för det första så är min övertygelse att du fattat det hela grejen med iphone FEL FEL FEL ...

så för att "förenkla det hela" iphone är igentligen en bärbar Mac typ Macbook .. fast utan kontakter, mus, cd-läsare och med en mindre skärm och med tryckkänslig skärm istället för styrplatta ....

kort och gott . iphone är en dator med OS X .. fast nerbantat ... ok ? du är med mig så långt ...

då fortsätter vi ...

sedan till skilnad mot en vanlig mac med os x ... så går det INTE utveckla program till iPhone .... det som går är att utveckla "hemsidor" till iphones inbyggda webläsare Safari. Dessa hemsidor går sedan programmera så att dom ser ut som ett program .. med det är fortfarande hemsidor och det är fortfarande internet ...

så du föreslår en WAP läsare ... enda möjligheten är i så fall att utveckla en hemsida som ser ut som en wapläsare som kan visa wap sidor ... men då och andra sidan behöver du fortfarande ha internet ...

så för att klargöra det hela ... glöm allt vad du lärt dig om mobiler och se iPhone som en bärbar dator med GPRS/GSM och som det INTE går att utveckla några program till ...

... men din tanke var fin

Ursprungligen av Tussen69:

med det är fortfarande hemsidor och det är fortfarande internet

Det är det väl inte? Kan inte tänka mig att de körs annat än lokalt på telefonen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-20 13:39
Ursprungligen av Kristofer:

Det är det väl inte? Kan inte tänka mig att de körs annat än lokalt på telefonen.

JavaScript exekveras i och för sig lokalt, men i en virituell maskin som inte kan komma åt telefonens resurser. Då blir det svårt att bygga den där jättetuffa scratchpad:en med multiouch så man kan koppla telefonen till stereon och leka hiphop-dj. Eller vad det nu är för tuffa applikationer man söker.

Något jag hade väntat mig skulle komma var något remote management-program så man kan styra maskinerna hemma med telefonen. Eller i varje fall en terminal. Men icke.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-20 14:20
Ursprungligen av Tussen69:

Hej Rajje! ... Ok en sak i taget .. för det första så är min övertygelse att du fattat det hela grejen med iphone FEL FEL FEL ...

Nejdå. Allt det där vet jag.
(Jag skulle dock välja att jämföra iPhone med en handdator i stil med Palm Treo.)

Min idé är alltså att det borde finnas ett AJAX-program som man kan surfa till och sedan kan det i sin tur ge mig WAP-funktionalitet. Det är ju en liten omväg som är ganska dum jfrt med att bara ha en knapp i programmappen, men om man har en bokmärkesmapp för alla tredjeparts iPhone-program, är det ju ganska snabbåtkomligt ändå.

Ursprungligen av memark:

Det jag funderar på är dock vad som skiljer en wapläsare från en webbläsare med bilder avstängt? (Att det finns speciella wap-siter är ju en sak, men dem kan man nå med en vanlig läsare också.)

Även om man tar bort bilderna från en vanlig webbsida, är det fortfarande kvar massor av text och förklaringar och funktioner. Dessutom kanske vissa nödvändiga funktioner försvinner om man stänger av bilder, eftersom de på fullversionen av sidan är uppbyggda av bilder (vissa knappar, etc).

På en WAP-sida är innehållet väldigt enformigt och simpelt och rakt upp och ner. Inga onödiga långa texter, ingen onödig grafik, inga funktioner eller sidor utöver de absolut nödvändigaste. Gå själva in på wap.sl.se, så får ni se vad jag menar. När jag är ute på stan och har bråttom som satan, skulle den sidan vara smidigare än www.sl.se. På wap.sl.se får jag snabbt och direkt information om störningar, reseplanerare och massa annat. På www.sl.se måste jag klicka mig runt bland massa bilder på glada barn och reklam för diverse kort ...

Jag säger inte att en webbläsare är dålig – tvärtom är den oftast mycket mer praktisk än en WAP-läsare. Jag säger bara att även en WAP-läsare har sina användningsområden och det borde därför finnas en till iPhone.

Ursprungligen av Kristofer:

Tele 2 Mobilt Bredband, har som sagt 1 gigabytes fri dataöverföring i mobil och 3G-modem varje månad, och betalar 169 kronor för kalaset. Upplever verkligen inte att det skulle vara slött, glor på video och vanliga webbsidor i telefonen (P990) dagligen.

Det verkar ju faktiskt riktigt trevligt. Men tror du att det är något sådant avtal vi kommer att ha för iPhones abonnemang?
Hur ser priserna ut för AT&T som medföljer? Jag förvånas över att jag inte har hört något om dessa, då det är mycket mer intressant än vad själva telefonen kostar.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-06-20 18:38
Ursprungligen av Rajje:

Även om man tar bort bilderna från en vanlig webbsida, är det fortfarande kvar massor av text och förklaringar och funktioner. Dessutom kanske vissa nödvändiga funktioner försvinner om man stänger av bilder, eftersom de på fullversionen av sidan är uppbyggda av bilder (vissa knappar, etc).

På en WAP-sida är innehållet väldigt enformigt och simpelt och rakt upp och ner. Inga onödiga långa texter, ingen onödig grafik, inga funktioner eller sidor utöver de absolut nödvändigaste. Gå själva in på wap.sl.se, så får ni se vad jag menar.

Du har helt rätt i skillnaderna mellan en vanlig site och en WAP-anpassad. Men kan du inte likaväl gå in med Safari på wap-siten och få det spartanska utseende du eftersträvar? En wap-läsare har väl inga funktioner som saknas i en webbläsare?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-06-20 12:34

Går det inte att skriva program till iPhone? Är plattformen helt låst? (Urbota korkat av Apple isf ihmo.)

Den är helt låst - ja.
Du kan alltså inte utveckla program som ska fungera på den.
Det är bara webbsidor med AJAX som kommer fungera.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-06-20 13:47

Kommer inte telefonen att hackas då tror ni? Det tog ju t ex inte så lång tid innan man kunde köra Linux på iPodarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-20 15:08

Gissningsvis kommer det att komma en massa portaler som säljer abonnemang på sina 'applikationer'. Man loggar in med sitt konto och får en samlad plats för sina applikationer. För min del är jag ute efter något som liknar putty (om jag inte kan få en unixprompt direkt i telefonens os).

WAP på iPhone? Kanske dags för en flaskpostklient när vi ändå håller på. För ibland så vill man faktiskt bara kasta en flaska i närmaste vattendrag för att se om någon läser och bryr sig om tio år eller så.

Som sagt, WAP är bara en nedskalad och mobilanpassad-variant av en vanlig hemsida. Om man gillar spartanskt utseende så kan man köra http://mobil.sl.se på dator också (eller i Safari på iPhone)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-21 03:38

Hah, jag hade ingen aning om att man kunde gå in på WAP-sidor med en vanlig webbläsare. Jag vill minnas att när jag testade det för några år sedan, omdirigerades man alltid till fullversionen av sidan.

Jamen då är det ju inga problem. Då har vi ju i praktiken redan en WAP-läsare till iPhone.

Nu känner jag mig dum.

1
Bevaka tråden