Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur byter man namn på flera filer samtidigt?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-06-18 21:24

I Windows kan man markera flera filer och sen högerklicka på första filen och välja Rename och text döpa filen till bagare. Då kommer alla anda filer på ändelsen 0, 1, 2 osv. Jag fotar en del och tycker det är smidigt att kunna låta alla filerna heta datumet + en siffra för att de ska ligga i rätt ordning.

Men hur gör jag detta på Macen? Dvs ändrar namn på flera filer samtidigt.

Söker på rename här på 99.se kanske?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-19 09:31
Ursprungligen av Taz_1999:

Söker på rename här på 99.se kanske?

Dags att återuppta det gamla insomnade wiki-projektet kanske...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-06-19 09:37

Renamer4Mac.

FileBuddy har fina funktioner för att ändra namn på filer också. Det kanske är overkill i detta sammanhang, men det är verkligen ett utmärkt verktyg för alla möjliga filhanteringsfunktioner (som att leta efter tomma mappar, dubletter mm).

Graphic Converter (www.lemkesoft.com) kan byta namn på alla upptänkliga sätt. Men det är ju begränsat till bilder.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-06-19 18:57

Thanks, jag sökte för noggrant och la till mer än rename.

Men jag ska absolut kolla upp Graphic Converter!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-19 20:37

A better Finder rename är väldigt kraftfullt och bra.

Poängen med att hänvisa till gamla trådar är frågeställaren skall fortsätta i en sådan, inte att man inte skall lämna samma svar i en tråd till. Om man startar nya trådar hela tiden så blir det en massa trådar som har frågor men inga svar, jag som oftast svarar på frågor orkar nämligen helt enkelt inte skriva samma svar om och om igen, därför hänvisar jag till gamla trådar om jag vet att det finns. Så snälla, svara inte på samma frågor om och om igen, hänvisa till gamla trådar istället. Du som ställer frågor och får en hänvisning till en gammal tråd, fortsätt på dem istället.

här kommer ett workflow

öppna filen ta save as plugin... välj for finder

Markera filerna som du vill döpa om (gör det i den ordingen du vill ha dem)

högerklicka, välj sen automator och välj det du precis namgav scriptet till

automator ftw

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-19 22:16

Kellogs.. du verkar grym på automator.. Kan du göra ett som döper om mina bildfiler till <yymmdd>-<4-siffrig sekvensnummer> som dessutom klarar att ge både raw och jpg-filen samma sekvensnummer?

har nämligen stora problem att hitta en lämplig mjukvara (ja, jag har provat BFR)

haha...det är nog inte så svårt som man tror...det där andra gjorde jag på 2 sekunder och jag kan verkligen inte automator...

år månad dag är inga probs dock men att får både jpg or rawfilen att få samma kan nog bli knivigare

1
Bevaka tråden