Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur svårt kan det va? Sätta upp och administrera?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur svårt kan det vara att sätta upp och administera ett MacOS servernätverk?
Antagligen lättare än att bevara frågan, men jag ska försöka beskriva lite förutsättningar;
 Mac OSX server på , 10 klienter iMacar. Skapa och administera konton, skapa grupper mm.
Jag är en hyfsat kunnig normalbegåvad macig Hur stort skuanvändare, men har inte mycket kunskap om nätverk i sig.
Hur stor investering i tid och arbete kan man räkna med för att ta steget till servernivån?
Förstår att det är omöjligt att ge ett exakt svar, men jag vill få en ungefärlig uppfattning.
20 timmar eller 200?
Som ett alternativ; att bara administera en färdiguppsatt server?

Det beror på hur den ska användas. jag har själv satt upp OSX server för ett nätverk med 13 användare men vi använder bara fildelningsfunktionen och kör dessutom backup med Retrospect.
Att sätta upp OSX server för detta ändamål var enkelt. Tänk bara till på hur du vill ha struktur och behörigheter innan du börjar.

Jag har varit ansluten som användare till nätverket tills nu men funderar på om jag skulle våga ta steget att administrera själv. Just frågor kring behörighet har varit det jag varit missnöjd med förut. Går det att utvecka ett svar kring vilka fällor där finns att gå i utan att det blir att skriva en kurs?

Med Acess Control List kan man göra det hur enkelt och hur komplicerat som helst. är det få användare där man har förtroende för användarna så gör det enkelt så blir det enkelt.
Men verktyget workgroup manager är oerhört kraftfullt och jag har inte koll på allt som går att göra i det.
Med det finns säker flera här på forumet som kan xserver utan och innan.

Vilka tjänster har du tänkt att serva?
Skall det vara näteverkshemkataloger? Mobila användare? Eller enbart vanlig fildelning? FTP? ...

Nåtverkshemkataloger och fildelning ja. Mobila användare knappast.

ACL ska du akta dig för.
Det kan extremt lätt bli oöverskådligt avancerat. Sedan är de få som behöver denna kontroll det vanliga rättigheterna räcker mycket långt.

Fildelning är inte speciellt svårt att sätta upp.

Nätverkshemkataloger = mobila användare. Bara det att mobila användare är smartare gjort. Med mobila användare kan klienterna fortsätta jobba även om servern går ner.
Samt att du inte belastar nätverket lika mycket.

För du börjar ge dig ut på rätt djupt vatten när du ska blanda in nätverkshemkataloger.
Då krävs fungerande DNS och DHCP. Open Directory ska vara igång det med.
Det finns många delar där som kan ställa till rätt avancerade problem.

Bara fildelning kan praktiskt taget vem som helst sätta upp.

Jag säger så här:
RTFM.

Där står allt.

1
Bevaka tråden