Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X på CD?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 17:20

Med risk för att någon redan ställt frågan (forumsökfunktionen ville inte fungera):

Köpte en beggad eMac till min mor och far. Till min stora skräck upptäckte jag vid uppstart att den körde OS 9.2! Försökte starta om i OS X, men då kom det nåt felmeddelande av typen "no such volume or directory".

Företaget jag köpte av hade inga installationsskivor kvar.

Eftersom jag har ett OS X Tiger till min G5 prövade jag med den dvd:n. Men det visade sig vara cd enbart på eMacen.

Hur får jag OSX på eMacen nu? Kan jag starta den i hårddiskläge mot min G5 och installera Tigern på eMacen som målenhet? Eller finns någon annan lösning? Finns OSX att köpa på CD?

Har eMacen Firewire? Har ingen eMac själv, så jag vet inte.

Har den det så kan du starta den i Firewireläge och koppla ihop den med G5an. Stoppa i skivan i G5an och starta upp den med skivan. När du är inne i installeraren så ska du kunna välja eMacen som målenhet för installationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 17:59

Annars byter Apple ut din DVD mot CD-skivor för ca 200:-. De gjorde det när Tiger kom i alla fall. Har du inget operativ utan måste köpa nytt, köp begagnat Panther (som kom på CD-skivor). Dumt att köpa Tiger nu när Leopard kommer i höst.

Ursprungligen av Glaader:

Hur får jag OSX på eMacen nu? Kan jag starta den i hårddiskläge mot min G5 och installera Tigern på eMacen som målenhet?

Ja.

Annars kan du även kopiera installationssskivans innehåll till en FireWire-hårddisk, koppla in i eMacen och starta från den. Håll inne Alt vid start och välj FireWire-hårddisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 19:02
Ursprungligen av Marcus K:

Ja.

Annars kan du även kopiera installationssskivans innehåll till en FireWire-hårddisk, koppla in i eMacen och starta från den. Håll inne Alt vid start och välj FireWire-hårddisken.

Aha! Mycket kultiverat! Det vore ju det allra bästa. Hur ska man kopiera innehållet då? Som en skivavbild eller bara filerna rakt av? Hittar den installationsfilerna själv då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-23 17:34
Ursprungligen av Marcus K:

Ja.

Annars kan du även kopiera installationssskivans innehåll till en FireWire-hårddisk, koppla in i eMacen och starta från den. Håll inne Alt vid start och välj FireWire-hårddisken.

Sitter just nu och kopierar, men det stod något om filer som hade "speciella behörigheter". Dessa kunde inte kopieras, enligt datorn. Kommer det att funka ändå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-23 18:12

Det funkar inte…

Ursprungligen av Glaader:

Sitter just nu och kopierar, men det stod något om filer som hade "speciella behörigheter". Dessa kunde inte kopieras, enligt datorn. Kommer det att funka ändå?

Om jag startar eMacen med alt nedtryckt så kommer jag bara till nån jäkla bild med en pil som "snurrar" och en som pekar till höger. Ingen hårddisk i sikte, trots att jag anslutit min OS X-formaterade Maxtor via Firewire. Har testat att starta om två gånger, men icke…

Så det här med att kopiera OS X-installationsskivan till hårddisk verkar inte funka alls…

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-23 22:38
Ursprungligen av Glaader:

Om jag startar eMacen med alt nedtryckt så kommer jag bara till nån jäkla bild med en pil som "snurrar" och en som pekar till höger. Ingen hårddisk i sikte, trots att jag anslutit min OS X-formaterade Maxtor via Firewire. Har testat att starta om två gånger, men icke…

Så det här med att kopiera OS X-installationsskivan till hårddisk verkar inte funka alls…

Det är inte bra att kopiera systemskivor manuellt. Det finns alltid osynliga filer som inte kan kopieras. Om man inte gör en exakt kopia kan skivkopians Finder bli inaktiv också och då kan man inte starta från den. Så var det med OS 9. Testa med att göra en skivavbild istället. Samma princip gäller (oftast) om man vill slippa att ha sina spelskivor i datorn. Man gör en skivavbild och lägger den på skrivbordet när man vill spela.

Ursprungligen av Homy:

Det är inte bra att kopiera systemskivor manuellt. Det finns alltid osynliga filer som inte kan kopieras. Om man inte gör en exakt kopia kan skivkopians Finder bli inaktiv också och då kan man inte starta från den. Så var det med OS 9. Testa med att göra en skivavbild istället. Samma princip gäller (oftast) om man vill slippa att ha sina spelskivor i datorn. Man gör en skivavbild och lägger den på skrivbordet när man vill spela.

Inte Finder, däremot System. Finder var inte ett krav för att gamla Mac OS skulle starta, däremot krävdes att systemväskan vad blessed. Motsvarande kan du göra med kommandot bless i Mac OS X. Gamla Mac OS var betydligt flexiblare än Mac OS X vad gäller att flytta filer, du kunde t ex flytta systemmappen någon annanstans under tiden operativsystemet kördes.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-23 22:57
Ursprungligen av Marcus K:

Inte Finder, däremot System.

Ja, det var nog systemväskan. Att jag skrev finder kan bero på att den aktiva systemväskan hade också som Finder en leende gubbe som symbol, eller? Det var en blå symbol i alla fall.

Ursprungligen av Glaader:

Sitter just nu och kopierar, men det stod något om filer som hade "speciella behörigheter". Dessa kunde inte kopieras, enligt datorn. Kommer det att funka ändå?

De gånger jag gjort det har jag kört restore genom Disk Utility från installationsskivan till en volym och då har det fungerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-18 16:45

...eller så bootar du från en extern dvd-spelare, givet att du har eller kan få tag på en sådan.

Ursprungligen av Glaader:

Köpte en beggad eMac till min mor och far. Till min stora skräck upptäckte jag vid uppstart att den körde OS 9.2!

Lättskrämd? Jag trodde inte ens att eMacarna startade i OS9.

Citat:

Försökte starta om i OS X, men då kom det nåt felmeddelande av typen "no such volume or directory".

Hur får jag OSX på eMacen nu? Kan jag starta den i hårddiskläge mot min G5 och installera Tigern på eMacen som målenhet? Eller finns någon annan lösning? Finns OSX att köpa på CD?

Skaffa Panther-skivor, det är inte så dyrt och duger bra. De är på CD vill jag minnas. Har du sett efter hur mycket minne den har? Är det mindre än en gig vill du ha Panther i alla fall.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Lättskrämd? Jag trodde inte ens att eMacarna startade i OS9.

Första eMac från 2002 och eMac (ATI Graphics) kan starta OS 9.2.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Skaffa Panther-skivor, det är inte så dyrt och duger bra. De är på CD vill jag minnas. Har du sett efter hur mycket minne den har? Är det mindre än en gig vill du ha Panther i alla fall.

Tiger fungerar utmärkt med 768 MB minne och jag räknar kallt med att även Leopard kommer att göra det.

Ursprungligen av Marcus K:

Tiger fungerar utmärkt med 768 MB minne och jag räknar kallt med att även Leopard kommer att göra det.

Det tycker jag är lite optimistiskt. 786 funkar, det är sant (i alla fall om man fimpar Dashboard), men jag väntar mig att Leopard kräver mer. 512 är egentligen för lite redan på Panther.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det tycker jag är lite optimistiskt. 786 funkar, det är sant (i alla fall om man fimpar Dashboard), men jag väntar mig att Leopard kräver mer. 512 är egentligen för lite redan på Panther.

Jag tycker att du är lite väl pessimistisk istället. Min syster kör Panther på 400 MHz G3 och 192 MB minne. Den skulle må bra av mer minne, men den är fullt användbar. Åtminstone Leopard innan de införde det uppdaterade utseendet ska fungera alldeles utmärkt med 768 MB minne, hur det är nu vet jag inte, men någon större skillnad borde det inte vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-19 18:52

Kan man fortfarande köpa Panther i butik? Annars skulle jag vilja veta hur man gör för att installera Tigern från en annan Mac? Om man kör eMacen i "slavläge" och väljer den som målenhet, så skrivs väl inget över på Macen man har OS-skivan i. va? Även om man väljer att radera målskivan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-19 20:46

Nejnej. Det man väljer att radera raderas. Inget annat.

Jag förstår inte varför Panther skulle vara bättre än Tiger bara för att Leopard kommer snart. Tiger är inte långsammare eller speciellt mycket mer utrymmeskrävande än Panther. Kör Tiger!
Endast det senaste går att köpa i butik - så är det alltid.

1 Koppla en FireWire-kabel mellan de båda datorerna.
2 Starta om eMacen samtidigt som du håller nere T-tangenten.
3 eMacen dyker upp som en FW-hårddisk på den andra datorn.
4 Starta om den andra datorn från installationsskivan.
5 Installera Mac OS X och välj eMacens hårddisk som målskiva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-24 17:04

Har nu försökt med detta…

Ursprungligen av Rajje:

Nejnej. Det man väljer att radera raderas. Inget annat.

1 Koppla en FireWire-kabel mellan de båda datorerna.
2 Starta om eMacen samtidigt som du håller nere T-tangenten.
3 eMacen dyker upp som en FW-hårddisk på den andra datorn.
4 Starta om den andra datorn från installationsskivan.
5 Installera Mac OS X och välj eMacens hårddisk som målskiva.

Men när jag startar om eMacen efter installationen står den bara och snurrar med äpplet i uppstartsbilden. Verkar inte vara något OS X på den inte…
Går det här att göra överhuvudtaget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-24 17:13

Har nu även försökt med ett Panther på CD som jag hittade i mina gamla gömmor. Men eMacen vägrar starta från cd. Samma sydrom som ovan… Äpple med snurr...
Det här börjar ju likna skit.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-24 17:42

Var Panther till en annan Mac? Jag vet att man oftast inte kan använda en Macs systemskiva som startskiva till en annan Mac. Om det är en ospecifik systemskiva är det då konstigt. Jag tänkte att du kanske behöver uppdatera firmware till eMacen men enl. den här listan behövs det inte.

Sen är det egentligen inte helt bra att installera systemet från en G5 (iMac? Power Mac?) på en eMac G4. Som sagt finns det datorspecifika filer som kanske inte fungerar på eMacen och det finns säkert filer som eMacen behöver men fattas på den skivan (t.ex drivrutiner till grafikkortet). Du kanske kan börja med att köpa en Tiger-skiva och se om det fungerar. Såg en annons för en skiva för 200 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-24 18:01

Nya problem

Hittade en gammal Jaguar på CD som jag nu lyckats installera (alltid en början), så att datorn åtminstone kommer igång.

Men nu vägrar den visa bildskärmen i högre upplösning än 640 x 480 samt säger "Okänd bildskärm" när jag går in i systeminformationen.

Finns det någon lösning på detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-25 11:31

Har efter gedigna efterforskningar nu kommit fram till att man tydligen MÅSTE ha systemskivor på CD för iMac/eMac specifikt. Hur sjutton hittar man sådana? Har dammsugit nätet utan framgång. Verkar som att eMacen är - tja, obrukbar, helt enkelt… DEPP!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-26 01:33
Ursprungligen av Glaader:

Har efter gedigna efterforskningar nu kommit fram till att man tydligen MÅSTE ha systemskivor på CD för iMac/eMac specifikt.

OS 10.2 Jaguar och 10.3 Panther på CD SKA fungera men jag tror det kan också bero på vilket OS din eMac ursprungligen levererades med. Ladda ner Mactracker eller kolla på apple-history.com eller lowendmac.com vilken modell du har. eMac har sålts med allt från 9.2 till 10.1, 10.2, 10.3 och 10.4. Du kan förmodligen bara installera nyare OS än det datorn levererades med. Det kan bero på datorns firmware. Om den haft 10.3 från fabrik kan du inte installera 10.2 på den. Din eMac hade redan OS 9 och du har lyckats att installera 10.2 så det måste vara en äldre eMac 700, 800 eller 1000 MHz. Andra eMacar kan inte starta från OS 9. Därför borde dina systemskivor med Jaguar och Panther ha fungerat så länge de inte tillhörde någon annan Mac. Sen att din skärm inte fungerade korrekt kan bero på fel på skärmen eller hade du bra upplösning i OS 9? Här ser du vilka eMacar kan starta i OS 9.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-26 14:58
Ursprungligen av Homy:

Därför borde dina systemskivor med Jaguar och Panther ha fungerat så länge de inte tillhörde någon annan Mac. Sen att din skärm inte fungerade korrekt kan bero på fel på skärmen eller hade du bra upplösning i OS 9? Här ser du vilka eMacar kan starta i OS 9.

Upplösningen var rätt i OS9. Jaguaren jag installerade var till en gammal Powermac däremot. Så jag tror att det kan saknas drivrutin för ATI Radeon 7500.
Maskinen är en 800 Mhz eMac.
Problemet är att det verkar stört omöjligt att hitta en beggad retailversion av Panther, som ju är det sista som kom på cd överhuvudtaget. Jag har väl mer eller mindre givit upp. La ut annons här, men noll respons.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-26 17:05
Ursprungligen av Glaader:

Upplösningen var rätt i OS9. Jaguaren jag installerade var till en gammal Powermac däremot. Så jag tror att det kan saknas drivrutin för ATI Radeon 7500.
Maskinen är en 800 Mhz eMac.
Problemet är att det verkar stört omöjligt att hitta en beggad retailversion av Panther, som ju är det sista som kom på cd överhuvudtaget. Jag har väl mer eller mindre givit upp. La ut annons här, men noll respons.

Jag får 5 träffar på Panther i Säljes-avdelningen. Det är gamla annonser, senaste från juni 2006, men det kan vara värt att kontakta köparna. Det är mindre chans att bli kontaktad av säljarna.

Panther var inte sist på CD. Även Tiger finns på CD, men är inte lika vanlig som på DVD. För omkring 200 kronor extra fick man byta sin Tiger-DVD mot Tiger-CD-skivor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-26 16:40
Ursprungligen av Marcus K:

Panther var inte sist på CD. Även Tiger finns på CD, men är inte lika vanlig som på DVD. För omkring 200 kronor extra fick man byta sin Tiger-DVD mot Tiger-CD-skivor.

Oh fan. Det kände jag inte till. Det kanske kan vara något.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-26 17:16
Ursprungligen av Glaader:

Oh fan. Det kände jag inte till. Det kanske kan vara något.

Köp annars en riktig Tiger-DVD och installera med Firewire Target Mode som du gjorde förut genom att hålla nere T.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-30 17:03

Nytt skumt problem…

Ursprungligen av Homy:

Köp annars en riktig Tiger-DVD och installera med Firewire Target Mode som du gjorde förut genom att hålla nere T.

Till att börja med: YES! Det funkade! Jag har nu Tiger på eMacen. Och skärmen ser ut som den ska. Testade lite program och allt såg bra ut…

MEN…

…efter att ha installerat uppdateringarna till OSX Tiger och startat om "låser sig" datorn när den kommer in till dekstopen. Bara skrivbordsbilden syns, och så Spotlightikonen uppe i högra hörnet. Ingen dock, inga menyer. No nothing.
Har startat om i felsäkert läge, men får samma resultat då.
Muspekaren svarar som den ska, liksom tangentbordskontroller som eject och volym. När man för pekaren till spotlightikonen kommer dock badbollen. Vad sjutton har hänt nu då?

Bevaka tråden