Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd gällande Mac Pro

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-06-18 07:27

Hej alla!

Jag kommer att köpa mac under veckan och behöver lite råd och tips.

Det jag har funderat på är Mac Pro 2.66, då jag jobbar mycket med diverse grafiska produktioner och 3D/video. Jag har några frågor som jag tänkte om någon här kunde hjälp mig med.

1. Är mac pro 2.66 något att rekommendera till det jag gör, eller iMac 24”
2. Hur är ljud nivån på datorn, jämförst med (min skit) pc som jag har idag,, låter som jetmotor
3. Vad för grafikkort ska man ha till Mac pro. (av de som finns som tillval). Jag spelar aldrig spel så jag behöver ingen sådan kort.
4. Skärm till Mac Pro, jag funderar på 23” cinema, vad tycker ni?
5. Minne till Mac Pro, är det lätt att installera och vart kan man köp minne till bra pris?
6. Och om det finns någon som jobbar som jag gör (diverse grafisk jobb). Vad rekommenderar ni och vad är intrycket av Mac Pro för er under produktion.

Jag är tack sam för all svar snarast.. Då jag ska SWITCHA and become new member to the family

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-18 07:44

Ser att du postat i Powerbook/Macbook Pro forumet.
1. Har en 2.66 själv och jobbar mycket i Photoshop samt musikproduktion. Känns som det finns hur mycket kraft som helst i burken.
2. Tystaste dator jag haft. Bytte dock ut fläkten till grafikkortet (X1900) mot en tystare variant.
3. Är nöjd med ATI X1900. Har ingen erfarenhet av de andra.
4. Kör med en enklare LG i väntan på att Apple skall släppa nya modeller...
5. Grymt lätt att installera. Köpte mina på Inwarehouse (Kingston, samma som sitter i från fabrik). Köp INTE minnet från Applestore, svindyrt.
6. Som sagt, datorn är enormt kraftfull. Du kommer inte bli besviken.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-18 09:40

Menar du MacPro eller MacBook Pro? Det är ju en viss skillnad

Men MacPro då..

1. Ja, det är den klart mest prisvärda modellen i mitt tycke.
2. MacPro är en tyyyyst dator. Dessutom har OS X ett grymt bra viloläge, inte alls som windows hibernations-tjofräs
3. Själv har jag det enklaste, dvs GeForce 7300 och är nöjd.. Det funkar, men så spelar jag ju inte spel heller. ETt X1900 för mer väsen då det, till skillnad mot 7300-kortet har aktiv kylning.
4. Finns bättre skärmar för de pengarna, även om Apple har prissänkt sina skärmar.
5. Minnena är lättare att installera än i en vanlig PC-burk, tack vare riser-korten som man drar ut. Minnena hittar man t.ex. på inwarehouse och dustin. Använd Kingstons minneskonfigurator.
6. Löjligt mycket kraft i maskinen. Ös på med RAM och HD, men inte från Applestore.

En iMac 24" räcker väldigt långt för dom flesta och den är ju "smidigare" med skärmen inbyggd för endast 15.196kr exkl moms. Uppgradera den till 3GB RAM så tror jag den kommer rulla på fin-fint.

En Mac Pro är utan tvekan snabbare (nästan dubbelt så snabb i Geekbench) men också nästan dubbelt så dyr. Mac Pro vänder sig främst till den som behöver extra PCI platser, mer än 3GB RAM, mer än en intern disk och den som vill köra skärmar större än 24".

Du får ju i princip MacBook Pro för mellanskillnaden iMac 24" <-> Mac Pro + 23" ...

Tycker dock jfm010 sammanfattat det bra ovan i övrigt!

Kan tipsa om det här testet som kanske inte är så jätteskoj för alla Mac Pro användare:
http://www.macworld.com/2006/09/firstlooks/imac233bench/index.php

With a Speedmark score of 259, the beefed up iMac (with 8 percent faster processing cores) was 6 percent faster than the standard configuration 24-inch iMac. More impressive, it was about 2 percent faster than the quad-core 2GHz Mac Pro in Macworld’s overall system performance benchmark. Granted, the clock speed of the optional Core 2 Duo is considerably faster than the Xeon, but doing the math: the iMac’s 4.6GHz of processing power versus the 8GHz of processing power on the Mac Pro, gives the Mac Pro with a 74-percent theoretical speed advantage. The tests do not indicate that the higher-end desktop is always exploiting that advantage.

Jag har faktiskt samma erfarenhet. Hade en Mac Pro 2.66GHz med X1900 kort och feta diskar men den känns inte supersnabb jämfört med min MacBook Pro 15" 2.16GHz. Konstigt men sant. Sålde Mac Pro och ångrar det inte.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-18 14:51

En MacPro blir ju inte snabbare förens processoranvändandet går över 200% och det är inte så ofta det gör det vid normal användning. Fast man är ju inte så normal när man köper en MacPro

/Jeppe - onormal

Trådskaparen vill jobba med 3D/video. I min bok låter det som Mac Pro alla gånger. Apples FCP, Motion etc suger väl åt sig så många processorer/kärnor dom bara kan så att man får valuta för pengarna?

Sen gäller det att kolla upp vilka program som verkligen drar nytta av ett bra grafikkort. Vad gäller vanlig videoredigering spelar det ju inte så stor roll vilket kort man har. Likaså Photoshop. Men när det gäller 3D är det förstås en annan femma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-18 20:44
Ursprungligen av odaj:

Hej alla!

Jag kommer att köpa mac under veckan och behöver lite råd och tips.

Det jag har funderat på är Mac Pro 2.66, då jag jobbar mycket med diverse grafiska produktioner och 3D/video. Jag har några frågor som jag tänkte om någon här kunde hjälp mig med.

1. Är mac pro 2.66 något att rekommendera till det jag gör, eller iMac 24”
2. Hur är ljud nivån på datorn, jämförst med (min skit) pc som jag har idag,, låter som jetmotor
3. Vad för grafikkort ska man ha till Mac pro. (av de som finns som tillval). Jag spelar aldrig spel så jag behöver ingen sådan kort.
4. Skärm till Mac Pro, jag funderar på 23” cinema, vad tycker ni?
5. Minne till Mac Pro, är det lätt att installera och vart kan man köp minne till bra pris?
6. Och om det finns någon som jobbar som jag gör (diverse grafisk jobb). Vad rekommenderar ni och vad är intrycket av Mac Pro för er under produktion.

Jag är tack sam för all svar snarast.. Då jag ska SWITCHA and become new member to the family

  1. Ja, jag tycker Mac Pro 2,66 är att rekommendera om du vill ha en stationär med bra uppgraderingsmöjligheter. Speciellt minne, som man inte kan ha för lite av. Fyra hårddiskplatser är inte fy skam det heller.

  2. Ljudnivån är inte alls farligt. Normal nivå, tycker jag. Man tänker inte på ljudnivån efter några gånger. Jag kör fyra diskar och de stör mig inte. Finns ju några hårddiskar som är extra tysta.

  3. Kör ett ATI X1900, 512Mb grafikkort (dubbla DVI-kontakter). Bra kort med möjlighet för 30-tums Cinema Display, ifall det blir aktuellt någon gång.

  4. 23-tums Cinema Display är tillräckligt. Men har du råd så kan du ju dra till med 30-tummaren. Men tänk då på att ta grafikkort med dubbla DVI-anslutning.

  5. Angående minnen till Mac Pro, så rekommenderar jag Kingston, Cruicial eller Samsung. Komplett.se har bra priser på minnesmoduler till MP. Apple Store och Macoteket.se är rätt dyra. En 99:are här har ett eget företag som kan ordna Samsung-minnesmoduler till billigare pris. Se trådlänk:http://www.99.se/mac-saeljes/215825-nya-minnen-till-macpro.html. Jag har köpt de samsung-minnena han kan ordna. Funkar bra och är av bra kvalité. Snabb och god service.

  6. Jag använder photoshop cs3, illustrator cs3, indesign cs3 och dreamweaver cs3. Och oftast har igång dem alla samtidigt. Pysslar med grafisk produktion för webb mest, men även lite trycksaker. Dock inte någon musik eller videoproduktion. Med gott om minne och bra hårddiskuppsättning, så blir det jättebra.

Ursprungligen av Reisan:

En 99:are här har ett eget företag som kan ordna Samsung-minnesmoduler till billigare pris. Se trådlänk: http://www.99.se/mac-saeljes/215825-nya-minnen-till-macpro.html. Jag har köpt de samsung-minnena han kan ordna. Funkar bra och är av bra kvalité. Snabb och god service.

Tack för tipset!

Punkt 11 i våra forumvillkor:
Det är inte tillåtet att marknadsföra egen eller andras näringsverksamhet genom forumet utan tillstånd ifrån forumledningen. Som privatperson kan du radannonsera i dedicerade forum för detta. http://www.99.se/view.php?pg=villkor

Han har fått ett mail från www.annonsavdelningen.se nu

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-19 12:01
Ursprungligen av Björnström:

Tack för tipset!

Punkt 11 i våra forumvillkor:
Det är inte tillåtet att marknadsföra egen eller andras näringsverksamhet genom forumet utan tillstånd ifrån forumledningen. Som privatperson kan du radannonsera i dedicerade forum för detta. http://www.99.se/view.php?pg=villkor

Han har fått ett mail från www.annonsavdelningen.se nu

Ojdå, där ser man. Jag tror jag får kolla närmare på forumets villkor, så att man följer "linjen".

1
Bevaka tråden