Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man återfinna raderade filer?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borlänge
  • 2007-06-10 23:21

Hej!
Min dator fungerade inte som den skulle. Jag hade problem med att öppna pro tools så jag bestämde mig för att installera om mac os x tiger. För att kunna göra detta så gav den mig alternativet att radera den gamla programvaran. Jag förstod inte då att det betydde att den skulle radera hela min hårddisk. Jag hade väldigt mycket viktig information på min dator. Finns det någon möjlighet att hitta alla filerna? Jag är väldigt tacksam för svar.
/Hanna

Hej Hanna och välkommen till forumet!

Om du har valt att radera / ominstallera hela programvaran, dvs operativsystemet, så har du med större sannolikhet förlorat den viktiga informationen.
Vad jag vet, så känner jag inte till att man kan gå tillbaka i ett omformaterat system och återställa förlorad information?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-11 01:11

om det är sjukt viktigt finns det ett bolag som heter ibas eller nåt som kan rädda det som räddas kan på HD -men pilla INGENTING med datorn, använd en annan - jag har för mig att dom heter IBAS sök här på forumet på dataräddning eller likanande, jag LIDER med dig

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2007-06-11 01:38

Jag befarade att det var så illa. Det känns bara så tråkigt. Alla bilder från resor man gjort över åren, texter och massvis med musik på itunes. Jaja, det är väl någon mening med allt. Det känns bättre om jag försöker tänka positivt. Det är ju faktiskt bara en dator. Tack för hjälpen!

Moralkakan här är alltså som vanligt att man måste se till att säkerhetskopiera.

Surt när det händer dock.

"There are two kinds of people: those who do regular backups and those who never had a hard drive failure."

  • Medlem
  • 2007-06-11 02:30

Det är inte alls omöjligt att du kan återställa delar av datan.

Försök med ett sånt här program: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24747

Och undvik att använda datorn innan du har återskapat filerna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-11 06:16

OK, testa en grej då - ladda hem programmet data rescue II från http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php installera det på en annan dator (OBS använd inte din "trasiga" dator, starta upp din "trasiga" i FW-Mode, så att den blir som extern disk. Dra igång Data rescue, välj FW disken, be till gud och hoppas.

/Tangen

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2007-06-18 18:18

Tack föra alla svar. Jag lyckades återställa större delen av min hårddisk med hjälp av filesalvage. Nu måste jag gå igenom tusentals filer och organisera lite, känns jobbigt men jag har iallafall hittat allt som var viktigt. Tack för hjälpen alla!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-18 19:44

Finns väl väldigt många liknande trådar vid detta laget men några nämner Diskwarrior som nått bra.
http://www.alsoft.com/DiskWarrior/

IBAS kostar 10000 tals kronor så prova diskW först.

EDIT* Nice du fick ordning på det missade sista posten.

1
Bevaka tråden