Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook: Ny hårddisk 5400 eller 7200rpm

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-06-18 14:28

Hej alla macare!
Sitter och lurar på om man ska trycka in en lite vassare hårddisk i sin lilla pb12". Man har ju hört lite positiva grejer om det plus att 60 GB:arn börjar kännas lite trång.
Nu till mina frågor. Vad ska man satsa på? 5400 eller 7200. Jag tänkte köpa det snabbaste som fanns men tycker att det hade varit fint med lite statistik på grejerna. Även vilket fabrikat som är tystast och vilken som utvecklar mest värme. Att 7200 utvecklar mer värme än 5400 är väl ganska givet men det kanske finns vissa skillnader modeller emellan. Räcker det med en 5400 HD?
Funderade också på om man skulle trycka in en DVDbrännare i den men det kan vara lite overkill kanske? Någon som gjort detta? Vilken köper man? kanske kan vara lika bra att göra det på samma gång som man byter disk menar jag.
Tack på förhand för alla svar!!(?)
addam

Nu gäller det iofs MacBook Pro och inte PowerBook, men här finns lite tester på prestanda:
Test av 160 GB 7200 rpm vs. 5400 rpm i MacBook Pro

  • Medlem
  • 2007-06-18 22:17

Såg detta idag men funderade på om det inte är lite annorlunda iaf. Speciellt vad gäller värme och ljud...
Men alltid bra att kolla liknande tester som finns. Hittade ett någonstans som jag inte minns var men de testade seagate mot travelstar och det vart ganska så jämnt. Dock inga tester på den "fysiska" biten...
Tack för svaret!

Hitachis nya 200 GB 7200 rpm-disk (som jag planerar köpa) påstås enligt Hitachi vara lika tyst som en 5400 rpm-disk och knappt dra mer ström, så det låter lovande tycker jag. Man kan nog räkna med att strömförbrukning = värme, så drar den inte mer ström blir den inte varmare.

Jag har en Seagate 160 GB 5400 rpm i min iBook och den låter klart mer än 120 GB-disken i min ny MBP, som också är 5400 rpm. Så det kan skilja en del mellan olika diskar.

  • Medlem
  • 2007-06-19 08:24

200 GB låter inte så dumt. Men är det fortfarande PATA? Har för mig att utbudet är lite annorlunda. Om det är så kan man verkligen titta på det. Kollade in på tomsharware där man kunde jämföra lite diskar. Bra sida. Ska fortsätta titta på detta.

Väcker liv i denna tråden igen, har precis köpt mer minne till min 12" PB (1GB extra) och känner att eftersom jag inte har råd att köpa en MBP så får jag nog ta att uppdatera min PB, så nästa grej på listen (efter minne) är ju en ny hårddisk.

Vilken ska man köpa? Jag kanske inte behöver så mycket som 200GB, jag prioriterar isf hellre att den är tyst och drar lite ström och är någorlunda billig (runt 1000kr)

Hur mycket tar en datareparatör för att sätta in en hårddisk? Känner att jag inte har kunskapen att göra det själv.

  • Medlem
  • 2007-09-01 16:17

Jag köpte en seagate 7200rpm 100GB. Har inte satt i den än men den kommer säker fungera bra. Hittade någon konstig sida med folk som hade bytt och det verkar som att 160 GB 5400 rpm (hitachi) är populärast. Själv ville jag ha snabbhet framför utrymme så jag chansade på seagaten(vet inte hur mkt snabbar den är men jag hoppas på lite). Har laddat ner instruktioner från ifixit.com och hoppas kunna ta tag i det nästa vecka. Meddelar hur det har gått om jag får igång datorn. Min disk kostade ca 850 kr. Antar att de som byter ut den tar ut ungefär lika mkt pengar om inte mer för att stoppa in den. Dock verkar inte ingreppen vara så himla svåra så kolla instruktionerna så kanske du vill ändrar dig.
Sitter också och funderar på om det är något annat man ska passa på att byta när man ändå är inne och gräver i datorn. Någon som vet nåt?
/Addam

Vad skiljer S-ATA från ATA? Har hört att det är ATA som gäller till min powerbook, men på t.ex. prisjakt.se finns inga ATA diskar, bara S-ATA?

btw, har hört att samsung för de tystaste diskarna, sant?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-03 15:55
Ursprungligen av alomolife:

Vad skiljer S-ATA från ATA? Har hört att det är ATA som gäller till min powerbook, men på t.ex. prisjakt.se finns inga ATA diskar, bara S-ATA?

btw, har hört att samsung för de tystaste diskarna, sant?

Kablarna och signalerna (Sata är ju seriellt medans ATA är parallellt)

Samsungs diskar till stationära är väldigt tysta och svala iaf.

Ursprungligen av alomolife:

Nu står det mellan 2st diskar:

Seagate Momentus 7200.1 ST910021A 8MB 100GB
Cachestorlek: 8MB
Gränssnitt: ATA-100
Rotationshastighet: 7200 RPM
Hårddiskstorlek: 100GB
Pris: ca 920kr
Länk: http://prisjakt.se/produkt.php?p=34683

Samsung SpinPoint M80 HM160JC 8MB 160GB
Cachestorlek: 8MB
Gränssnitt: ATA-100
Rotationshastighet: 5400 RPM
Hårddiskstorlek: 160GB
Pris: ca 870kr
Länk: http://prisjakt.se/produkt.php?p=121849

Frågan är, kommer jag märka nån skillnad på 5400rpm & 7200rpm??

Beror ju på ditt användningsområde, jag vill ju hellre ha en snabb dator än mycket lagring eftersom den primärt kommer användas som desktopmaskin ändå och jag därför kan ha lagring via firewire eller nätverk när jag är hemma, men om din användning ser annorlunda ut så kan ju mer lagringsutrymme vara viktigare.

Jag har bara 5400 rpm 120GB nu men den är ju rätt snabb ändå, writedelen av xbench var den lika snabb i som min 7200 rpm 3.5" 200GB Maxtor DiamondMax 10 av någon anledning.

Det är ju svårt att säga något om hastigheten på de där utan att veta hur de är konstruerade, om 5400rpm disken har högre täthet på skivorna så är det ju möjligt att den i MB/s presterar likvärdigt. Nu tvivlar jag på att de får in 160GB på en skiva så det lär ju vara minst 2. Om det då är 2st 80GB-skivor i 5400 rpm disken och 1st 100GB skiva i 7200 rpm disken så kommer ju den senare kunna lagra mer data på ett varv. Å andra sidan så TROR jag att diskarna kan läsa med båda huvudena/från båda skivorna samtidigt och då skulle ju den med två armar kunna bli lite snabbare i vissa situationer då det behövs data från båda skivorna.

Så det är ju svårt att säga något om MB/s utan att ha testat dem / veta hur de är konstruerade. I accesstid kommer däremot 7200 rpm disken alltid att vara snabbare, den roterar ju snabbare så det går ju snabbare att ta sig till vilket ställe som helst på disken.

Jag skulle gissa på att 5400rpm är 2 skivor á 80GB och att 7200 rpm därför har både lägre accesstid och läser och skriver snabbare i MB/s räknat. Ljudnivå tror jag inte är någon som helst fara och möjligen att den drar någon watt mer eller så i energiförbrukning men det lär ju inte vara några enorma skillnader.

Så det är väl bara att bestämma sig för om hastighet eller lagringsutrymme är viktigast.

Men en 160GB 5400 rpm disk kommer ju vara snabbare än den du har pga högre lagringstäthet och mer cacheminne redan ifrån början.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-03 11:57

Varför inte skaffa en extern?

För att jag tycker om att bära min bärbara dator

Jag byter inte hårddisk för att få mer utrymme, jag byter får att fräsha till datorn.

btw, jag har en extern oxå

Nu står det mellan 2st diskar:

Seagate Momentus 7200.1 ST910021A 8MB 100GB
Cachestorlek: 8MB
Gränssnitt: ATA-100
Rotationshastighet: 7200 RPM
Hårddiskstorlek: 100GB
Pris: ca 920kr
Länk: http://prisjakt.se/produkt.php?p=34683

Samsung SpinPoint M80 HM160JC 8MB 160GB
Cachestorlek: 8MB
Gränssnitt: ATA-100
Rotationshastighet: 5400 RPM
Hårddiskstorlek: 160GB
Pris: ca 870kr
Länk: http://prisjakt.se/produkt.php?p=121849

Frågan är, kommer jag märka nån skillnad på 5400rpm & 7200rpm??

Tusen tack! Grymt svar, jättesnällt!

Jag tror jag tar den snabba, 100Gb räcker bra, har en extern 300Gb hemma.

Kollade lite på Tom's Hardware Guide:
http://www.tomshardware.se/lagring/harddisk/interaktiv_jamforelse/25_tum/index.html?model1=426&model2=843&chart=153

Okej, nu kanske jag överdriver, hehe, men jag kollade vem som kom bäst
mellan de diskarna vi kollat på, den som va bäst fick en poäng, båda
fick poäng när det va lika:
Där ser man tydligt att Seagate'a är snabbare på de flesta punkter:

Seagate Samsung
Avarage read transfer Performance
1 1
Avarage write transfer Performance
1 0
Database I/O Benchmark Pattern
1 0
File Writing Performance
0 1
Fileserver I/O Benchmark Pattern
1 0
Idle Power Consumtion
1 1
Interface Performance
0 1
Maximum Power Consumtion
0 1
Maximum read transfer rate
1 1
Maximum write transfer rate
1 1
Minimum Read Transfer Performance
1 0
Minimum Read Transfer Performance
1 0
Random access time
1 0
Webserver I/O Benchmark Pattern
1 0
Windows XP Startup Performance
1 0
Workstation I/O Benchmark Pattern
1 0
Totalt:
13poäng 7poäng

Så, om någon annan hamnar i samma sits så hoppas jag att denna tråden kan ge svar på frågan, brukar inte finns slutgiltliga svar i trådarna man hittar på 99.se, iallafall inte de jag kollat i iallafall

edit: mina tabbar försvann, men jag hoppas den är förstårlig ändå

Senast redigerat 2007-09-04 00:17
  • Medlem
  • 2007-09-04 00:15

Najs jobbat. Då var det som jag hoppades. Har inte kunnat byta disken ännu då jag behövt datorn men det var trevligt att veta att man valde rätt. Kör också extern disk hemma så 100GB räcker nog bra. Nu ska nog datorn hålla ett tag till.
Lite OT men är det någon annan än mig som har probelm med vita fläckar på skärmen på en 12"?? Ser ut ungefär som dem på 15" men det finns ingen utbytesgaranti för 12".
/Adam

  • Medlem
  • 2007-09-05 02:07

Nu var den nya disken i och jag kunde installer Tiger ordentligt utan större bekymmer. Den hittade inte disken först men efter diverse försök till paritioner och liknande löste det sig.
När jag öppnade datorn så visade det sig att ägaren innan mig redan uppgraderat disken tidigare. Jag satt alltså på en 5400 rpm hitachi travelstar. Med apple märke och allt. Dessutom saknades skruvar och en av dem satt så hårt fast och var så sliten att jag fick borra(!) sönder den för att komma åt den gamla disken. Om ni vet hur man kan få tag på nya skruvar billigt så kan det vara en bra grej att byta alla på väg in så slipper ni kanske problem nästa gång. nåja, än så länge inga bekymmer så seagaten fungerar. Lycka till med bytandet.
Vill gärna ha feedback på mitt LCD problem... någon som haft samma bekymmer?

1
Bevaka tråden