Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kommer jag åt innehållet på min iMac ifrån min jobbdator?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iMac hemma som är ansluten till internet via en AirPort Extreme. Vad för inställningar måste jag göra på min iMac resp. min APE för att jag ifrån min jobbdator skall kunna komma åt filerna?

Mvh,

Öppna port 548 (AFP) till din dator i din APE, starta sen fildelning i systeminställningar.
Sen ansluter (Kringla-K i Findern) du till ditt publika ip från din jobbdator.

Ursprungligen av Johan S:

Öppna port 548 (AFP) till din dator i din APE, starta sen fildelning i systeminställningar.
Sen ansluter (Kringla-K i Findern) du till ditt publika ip från din jobbdator.

Tackar! Skall testa detta så fort jag kommer hem!

Mvh,

Johan antar i sitt svar vilket är helt korrekt att du alltså inte har någon router mellan din airport och internet, precis som du skrev. Om du har en router också måste du ställa in i routern att styra port 548 till din dators ip-nummer på insidan. http://www.portforward.com/ (instruktioner för massa routers för detta på denna sida). Vi hade en diskussion nyligen om detta.

Är det inte också så att många ISPer, som comhem mfl, panikspärrade den porten efter en sensationsartikel i Aftonbladet förra hösten " Macen vidöppen för intrång" eller något sådant.
Det enda som fanns att se var en mapp som man visserligen kunde lägga filer i, men inte öppna. Såvida inte man hade användarnamn och lösenord till de datorer som syntes, men det sa artikeln inte.

1
Bevaka tråden