Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elgiganten säljer fejk-iPhone

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sala
  • 2007-06-17 20:10

På elgiganten.se så marknadsförs just nu LG´s telefon Prada. Men om man tittar lite närmare på produktbilden som visas på elgigantens hemsida så kan man tydligt se att den föreställer en Prada - med iPhone gränssnitt. För den klarsynta så kan man även se att operatören är Cingular, vilken det också var på första bilderna på iPhone. Pinsamt elgiganten...

Se elgigantens hemsida här

Helt galet faktiskt. Man skulle nog bli besviken när man startar upp den första gången...

Uppmärksammades redan i den här tråden. Vi får se hur länge det dröjer till de fixat det, jag har i alla fall mailat dem om det.

Vore kul om någon ringde deras försäljningschef och konfronterade dem med faktumet att de säljer piratkopior.

/M

Förutom att det inte är en piratkopia, utan mer handlar om att deras marknadsavdelning stannade lite för länge i haschdimmorna i onsdags.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-17 21:58

Det är ju en Prada med screen från iPhone. Någon praktikant som googlade efter produktbilden och fick en mockup antagligen..

Kan kanske bli dyrt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 22:34

Jag upptäckte den tidigare idag men undrar hur länge den har legat där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-18 02:54

Ni har helt och hållet missförstått vad diskussionen handlar om.
LG Prada är ingen piratkopia av iPhone. Grejen var bara att Elgiganten hade klistrat på en bild av iPhone-gränssnittet på Pradans skärm istf det riktiga LG-gränssnittet.

Det är väl ganska lätt hänt, eftersom Pradans yttre liknar iPhones väldigt mycket ... Sådana där produktbilder brukar väldigt ofta vara felaktiga. Ofta är det tex iBook på bilderna när det ska vara MacBook, etc (har jag sett i PC Citys reklam iaf).

  • Medlem
  • 2007-06-18 07:43
Ursprungligen av Rajje:

LG Prada är ingen piratkopia av iPhone.

Det stämmer. LG Prada är ett plagiat av iPhone. Vilket Elgiganten på sitt sätt anger. Apple har alltid skapat gränssnitt med iögonfallande formgivning. Effekten då man jämför gränssnittets begriplighet och skönhet med någon annans tillverkares nödlösningar blir ofta mycket övertygande. Därför är det väntat, men inte särskilt tjusigt, av Elgiganten att försöka "bättra på" sin vara i marknadsföringen.

Jag tycker för övrigt fortfarande det är roligt att LG står för "Lucky Goldstar".

Ursprungligen av Rajje:

Ni har helt och hållet missförstått vad diskussionen handlar om.
LG Prada är ingen piratkopia av iPhone. Grejen var bara att Elgiganten hade klistrat på en bild av iPhone-gränssnittet på Pradans skärm istf det riktiga LG-gränssnittet.

Det är väl ganska lätt hänt, eftersom Pradans yttre liknar iPhones väldigt mycket ... Sådana där produktbilder brukar väldigt ofta vara felaktiga. Ofta är det tex iBook på bilderna när det ska vara MacBook, etc (har jag sett i PC Citys reklam iaf).

Ingen verkar ha missförstått vad diskussionen handlar om. Om skärmbilden visar sig vara riktig så handlar det om en piratkopia (på gränsnitt). Om skärmbilden är ditsatt för att locka kunder så handlar det om lurendrejeri. Om bilden helt enkelt är ditsatt för att någon stackars prao googlat utan att veta, så handlar det om ett misstag.

Jag har aldrig sett en produktbild för Dell som har OS X, som reklam för Dell. Hänger du med?!

Det är troligt att om någon nu verkligen blivit lurad (av bilden) att Elgiganten också kan ställas till svars. Dock såg jag att ingen bild är kvar, bara en ovanligt ful Pradabild. (utdragen i sidleds)

Ursprungligen av Rytterfalk:

Jag har aldrig sett en produktbild för Dell som har OS X, som reklam för Dell. Hänger du med?!

Men det har jag. Dock var det för en Dell-skärm och inte en -dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-21 09:47
Ursprungligen av ztaafen:

Men det har jag. Dock var det för en Dell-skärm och inte en -dator.

iofs kan man ju köra mac med en dell skärm, så det är ju inte direkt fel. Föredrar detta framför en vista screen shot.

Inte för att vara sådan, men LG Prada visades för allmänheten nästan en månad innan Apple visade upp sin iPhone, så plagiat känns långsökt. Att mobiler med bara tryckkänslig skärm skulle komma är ingen överraskning; IBM hade till och med en sådan i sitt sortiment på 90-talet (http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Simon , http://cdecas.free.fr/computers/pocket/simon.php )

  • Medlem
  • 2007-06-18 11:45
Ursprungligen av Leftrustle:

LG Prada visades för allmänheten nästan en månad innan Apple visade upp sin iPhone, så plagiat känns långsökt.

Jaha OK. Då var det väl ett fall av synkronicitet, eller så.

Flyttade alla OT-inlägg till den nya tråden: Har iPhone för låg volym i hörlurarna?

/M

  • Medlem
  • 2007-06-18 12:44

...och nu verkar Elgiganten reagerat. LG Prada är borta helt och hållet från elgiganten.se. Får se vad för bild de klistrar in istället.

Detta är som sagt ingen kopia eftersom den visades upp innan iPhone. Jag tycker att den verkar najs. Lite stramare design än iPhone och den är mindre, har helt ok GUI med snygga menyer även om mjukvaran kanske inte är lika revolutionerande som Apples. Så har den ju 3g och finns redan att köpa. Film

Misstag sker ju, mindre och större. Det tråkiga är att det finns mer än 4000 produkter i sortimentet och man ska kunna varje komponent, menyalternativ etc. annars är man värdelös.
Finns alltid någon som är bättre, men Elgigantens motto är ju att vara billigast.
Och det innebär inte att dom sätter service, kompetens eller något annat först. Utan det är ju priset.

Klart det blir fel, huvudsaken är att man rättar till dom snyggt och med god service.

Ursprungligen av mjarnefur:

Misstag sker ju, mindre och större. Det tråkiga är att det finns mer än 4000 produkter i sortimentet och man ska kunna varje komponent, menyalternativ etc. annars är man värdelös.
Finns alltid någon som är bättre, men Elgigantens motto är ju att vara billigast.
Och det innebär inte att dom sätter service, kompetens eller något annat först. Utan det är ju priset.

Klart det blir fel, huvudsaken är att man rättar till dom snyggt och med god service.

Mr. Elgiganten?

Ursprungligen av Rytterfalk:

Mr. Elgiganten?

Förmodligen. Jag minns en tråd på Sweclockers där "Giganten" kom in och skrev något. Antagligen har de tio pers som sitter och googlar på "Elgiganten" dygnet runt bara för att skriva hur bra de är i olika forum.

Pradan är långt ifrån lik iPhone... Den har ju tryckkänslig skärm och är svart... Men det är väl det ända... Den är absolut ingen powermobil... Menyerna är relativt sega och riktigt tråkiga. Finns inte mkt man kan göra med telefonen. Kameran's autofokus är riktigt dålig...
Men den är snygg och det finns ju en viss vill ha faktor på den

Men ändå.
Inget som iPhone inte kan trampa över

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-06-18 16:56

Det där med konstigt innehåll i produkters skärmar på reklambilder är ju inget nytt. Hur många PC-maskiner avbildas inte med OSX som system?
Bäst är ju ändå PCWorlds TV-reklam här i UK. Deras "klassiska" lilla snutt är ju en hand som kommer ut ur en bildskärm och skakar hand med en mänsklig hand medans en fjöntig truddelutt spelas.
Det syns _välidgt_ tydligt att skärmen visar IE5 för Mac OS 9

Mobil har skrivit en artikel om det här.

Dykt upp på Daring Fireball www.daringfireball.net

Gruber länkar till Macworlds blogg, som går hyggligt segt just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-18 21:15

Min upptäckt på Daring Fireball. Wohoo!

Ursprungligen av acke:

Min upptäckt på Daring Fireball. Wohoo!

Det när nog det närmaste nirvana man kan komma

Men va f... vi skulle ju haft honom att länka hit istället!

Ursprungligen av acke:

Min upptäckt på Daring Fireball. Wohoo!

Najs. Man kollar ju Daring Fireball hyfsat ofta.

FSJ nästa!

Ja, det är mycket macnördstatuspoäng för något sådant. Väldigt mycket.

1
Bevaka tråden