Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så väljer du rätt operativsystem?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-17 09:56

MacPortalen.se har en länk till PC för alla om hur man väljer rätt operativ system. De menar att det finns alternativ till MS. Gör det?

http://www.idg.se/2.1085/1.112104

Senast redigerat 2007-06-17 10:12
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-17 11:15

"Mac OS X 10.4 Tiger
Mac OS X bygger på Unix, vilket X:et i namnet visar."

- Är det bara jag som trodde det stod för "10"? (fullt seriös)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-17 13:34
Ursprungligen av Kenneth M:

"Mac OS X 10.4 Tiger
Mac OS X bygger på Unix, vilket X:et i namnet visar."

- Är det bara jag som trodde det stod för "10"? (fullt seriös)

Det var en total nyhet för mig också. 99mac.se = kunskapens källa?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-17 16:09
Ursprungligen av Kenneth M:

"Mac OS X 10.4 Tiger
Mac OS X bygger på Unix, vilket X:et i namnet visar."

- Är det bara jag som trodde det stod för "10"? (fullt seriös)

Det började som OS Ten, men numera har det övergått till OS X, till och med Steve Jobs sa OS Ten förr, men numera är det OS X.

Det har nog en hel del med marknadsföring att göra. 10an är ganska onödigt att marknadsföra. Då man räknar de nya siffrorna efteråt. Xet kommer nog alltid vara kvar sålänge systemet bygger på NeXTSTEP, och därför kommer är det mer passande att ge upp 10 och säga X.

Nej så har jag alltid fattat det också, efter os 9 kom os X verkar ju logiskt,

"och är vi inte lite iTrötta på alla iNamn?"

Ja det är ju verkligen ett skäl att inte välja ett operativsystem

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-17 12:00

Det är som Steve Jobs säger på keynoten -OS 10 inte OS X.

Jag gillar ingressen: "Du måste inte välja Microsoft. Numera finns det massvis med riktigt bra operativsystem [...]"

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag gillar ingressen: "Du måste inte välja Microsoft. Numera finns det massvis med riktigt bra operativsystem [...]"

Fantastiskt löjligt formulerat, men sånt är ganska vanligt hos okunniga skribenter. Oj, finns det något annat, vad häftigt! En journalist ska veta lite om mycket, och när de försöker bredda sig så vet de ingenting om allting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 13:49

Någon mer än jag som tycker att Apple skjutit sig lite i foten genom att lägga in så mycket eyecandy i OS:et? Det har gjort att folk mest konstaterar att OS X är "snyggt" och avfärdar det som ytligt, medan dess verkliga fördelar ligger betydligt djupare än så.
Lite OT, men jag tycker att den länkade artikeln visar det här ganska tydligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-17 14:18

Helt riktigt! Mitt intryck av keynote 2007 WWDC var att det handlade för mycket om ögongodis. =(
Visst det är häftigt och snyggt. Småkillarna i Apple Retailstore dreglar över allt coolt.
Jag upptäcker fortfarande mycket nytt.

  • Medlem
  • 2007-06-17 15:29

Att göra nåt bra fult för att det ska se seriöst ut låter som en modell för Volvo eller nåt. Kanske Microsoft...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 18:51
Ursprungligen av Baron:

Att göra nåt bra fult för att det ska se seriöst ut låter som en modell för Volvo eller nåt. Kanske Microsoft...

Jag menar inte att man medvetet ska styla ner OS X för att ge det mer tyngd. Det är absolut ingen nackdel om det ser bra ut. Däremot bör krutet läggas på bra funktionalitet snarare än på saker som ser tjusiga ut när man demar datorn (med Docken som det klassiska exemplet). Ofta lyckas Apple kombinera det på ett utmärkt sätt (ref: Expose, minimeringsfunktionen etc.).
Microsoft har missuppfattat det här helt, transparensorgien i Vista gör ingen människa glad. Beryl-folket lyckas ibland (oftast när de lånar Apple-effekter).

Uttalanden som "The new transparent menu bar will make your desktops look amaazing" (i Finder-screencasten på Leopard-sajten) gör mig en smula orolig. Följden kan bli att allmänheten avfärdar mac:en med att "den är snygg och så", men ska man göra något vettigt med sin dator köper man en windows-maskin. Som i den länkade artikeln.

Det är roligt att folk använder metaforer från alla möjliga världar och överför dem på datorer. "Macen ser ju snygg ut men ska man få något vettigt gjort ska det vara med XP med classic-temat inställt så det är grått." Ungefär som om man jämförde latte-SUVar med Land Rover Defender. Helst ska datorer som verkligen gör någonting seriöst se ut som fake OS i filmer när någonting ska hackas, dvs en massa text som fladdrar förbi och kanske en dramatisk progress bar i ärtgrönt.

1
Bevaka tråden