Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP <-> Surroundförstärkare

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 18:06

Tänkte koppla min MBP (nya modellen) till plasman för att glo på dvd-filmer. Jag ska använda en dvi-kabel för bilden, så långt är jag med. Men hur gör jag med ljudet? Jag vill såklart ha så bra ljud som möjligt (visst är det möjligt att få ut 5.1?), vad ska jag använda för kabel?

Jag har en surroundförstärkare med typ hur många konstiga in-/utgångar som helst.

Min kunskapsnivå om sånt här är ungefär denna: En kabel är ett svart långt snöre som ofta ligger i vägen... så svara gärna på svenska. Gärna med länk till lämplig kabel, men det kanske är lite väl mycket begärt...

Ps. Att köpa en airport express och skicka filmljudet trådlöst e ingen bra idé va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 21:29

Om du har en stärkare med optisk ingång ska du ha en sådan här kabel (http://www.netonnet.se/index.asp?iid=79689) alltså en optisk till 3,5 mm toslink (hane-hane), eftersom hörlursutgången på din MBP även har optiskt ljud ut... Och ja, du får 5.1 ljud!

Ang. Aiport Express så tror jag inte det är möjligt att synca ljud och bild som du önskar, men jag kan ha fel. Någon som har provat?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-06-18 22:26

En Airport express klarar väl bara av stereo? Och ljudsynkningen får man nog göra själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-18 22:52

Nej, Aiport Express klarar, precis som Mac Book & Mac Book Pro, 5.1-ljud.

Från apple.se:
"Via den inbyggda kombinerade analoga och digitala ljudkontakten kan AirPort Express anslutas till vanliga analoga högtalare eller de senaste digitala 5.1-surroundsystemen."

Men är det inte så att man bara ka spela upp ljud via iTunes till airport express? Annars borde det egentligen inte vara några större problem att skicka AC3 via nätverk, knappast en jättestor fil, men däremot tror jag det blir synkproblem då AC3:an skall dekodas för att sedan spelas upp.... men det vore tufft om nån fick det att funka.

1
Bevaka tråden