Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur nollar man en begagnad mac?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska förmodligen köpa en mac av en kompis pappa, som inte använder den längre.
Och nu undrar jag hur ja totalt återställer den, som om den var ny.
Har inte sett den än, men den ska tydligen ha cd-inkastet där fram, ha de flesta uttagen där bak, och vara i silver.
Någon som vet vilken det kan vara ?
Det är ingen Macbook Pro, den är runt tre år gammal.

Bye

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-16 10:35

Det är den första generationen av PowerBook G4 med största sannolikhet (eftersom du säger att den har portarna där bak). När du får den så kan du göra en ominstallation från systemskivorna. Formatera hårddisken och lägg in ett fräscht system.
Återkom sen när du vet vilken systemversion det är o.s.v så kan du få mer hjälp.

Kan det vara denna:
http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=pg4_1_867&performa=off&sort=date&order=ASC
?

Tack
Är förmodligen den, men om man inte har Cd:erna ?

Vet du förresten vilket OS den kom med ?

Ursprungligen av GustavKjellin:

Har inte sett den än, men den ska tydligen ha cd-inkastet där fram, ha de flesta uttagen där bak, och vara i silver.
Någon som vet vilken det kan vara ?
Det är ingen Macbook Pro, den är runt tre år gammal.

Om den har portarna där bak, så är den äldre än 3 år. Den modellen fanns i olika versioner mellan 2001 och 2003.
Under 2003 ersattes den av en ny modell, i aluminium, och där portarna sitter på sidorna.

Ursprungligen av GustavKjellin:

Är förmodligen den, men om man inte har Cd:erna?

Om man inte har skivorna så får man gå ut och köpa en skiva med OSX. En ny, med OSX 10.4, kostar ca 1200 kr. Men det går säkert att hitta billiga begagnade 10.2- eller 10.3-skivor.

Ursprungligen av GustavKjellin:

Vet du förresten vilket OS den kom med ?

Det beror på vilken modell det är. Om det är en tidig modell från 2001, så var det nog Mac OS 9.1. Om det är den sista modellen från 2003, så var det nog Mac OSX 10.2.

För att hitta information om gamla Macar, titta här:
http://www.everymac.com/

Om det är OSX och du inte vill köpa ett nytt operativ så lägger du till ett nytt konto med adminbehörighet sen raderar du det gamla kontot.
Då får du också kvar eventuella installerade program och behöver inte köpa dem nya.
Nytt operativ och nya program kräver mer minne och då känns datorn genast mycket äldre.
När jag köpte min PB G4 12" hade jag 750 MB minne och det räckte väl. Idag är den maxad med 1,25 GB och det känns för lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 14:55

Har liknande fråga: Köpte en beggad Mac av ett företag häromdagen. De "har inte kvar" systemskivorna, och jag vet inte vad de har för adminpassword. Går det överhuvudtaget att "nolla" den här Macen??? Jag har ett OS X Tiger...men när jag startar från skivan ges ingen möjlighet att formatera hårddisk eller radera gamla profiler…

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-17 16:43
Ursprungligen av Glaader:

Har liknande fråga: Köpte en beggad Mac av ett företag häromdagen. De "har inte kvar" systemskivorna, och jag vet inte vad de har för adminpassword. Går det överhuvudtaget att "nolla" den här Macen??? Jag har ett OS X Tiger...men när jag startar från skivan ges ingen möjlighet att formatera hårddisk eller radera gamla profiler…

Starta om datorn med installationsskivan och boota från skivan genom att hålla ner ALT-tangent hela tiden tills installationen sätts igång. Sedan i någon av de första stegen kan du välja om du vill göra en ren ominstallation (tror det är alternativ-knappen i steg 2 eller 3, minns inite riktigt), där allt försvinner, inklusive admin-lösenord. Så kan du ange ett nytt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-06-17 17:06
Ursprungligen av Reisan:

Starta om datorn med installationsskivan och boota från skivan genom att hålla ner ALT-tangent hela tiden tills installationen sätts igång.

Du menar förmodligen C-tangenten. Alt gör att du får en lista av ikoner för alla skivor som är möjliga att starta från. Med C-tangenten intryckt tvingar man en start från CD/DVD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 17:08

Tack för hjälpen…

Allt gick att fixa. Nu har den Tiger och är rensad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-17 17:41
Ursprungligen av Kalle W:

Du menar förmodligen C-tangenten. Alt gör att du får en lista av ikoner för alla skivor som är möjliga att starta från. Med C-tangenten intryckt tvingar man en start från CD/DVD.

Oops, ja, jag menar C-tangenten. Blanda ihop dem.

Gllader: Du kan ta en vanlig OS X-skiva och starta från, det behöver inte vara originalskivan.

Ja, utan systemskiva kommer du inte långt. Men OSX 10.3 går säker att köpa här på 99mac av någon som inte använder det längre.

Tack för hjälpen, skriver mer om/när jag fått den

1
Bevaka tråden