Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maximera fönster efter upplösning

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag undrar om det finns någon knapp man ska hålla nere när man klickar på den gröna knappen med ett plustecken i ett fönster för att maximera fönstret till skärmens upplösning. Jag är ute efter samma funktion som Windows har när man maximerar ett fönster.

Hoppas på att någon vet...ganska störande att inte veta hur man gör...

Mvh
/Mikael

  • Medlem
  • 2007-06-17 15:54

Hur menar du? Det finns väl ingen optimal storlek för fönster relativt upplösningen? Det har jag i så fall helt missat.

hmm, hur ska jag säga...men när man klickar på de gröna plustecknet om man exempelvis är inne på en sida som är anpassad till 1024x1024 så anpassar sig bara fönstret till denna upplösning. Det jag vill är att fönstret ska täcka hela min skärm...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-17 16:04

Nu tror jag att Baron är ute och märker ord. Tror jag. För jag tror att han egentligen förstår vad som efterfrågas. Och vad som, sedan versioner tillbaka, har varit en (trolig) Mac OS-unik funktion. För i Windows så kan man maximera fönster till hela bildskärmen. Det har man däremot aldrig (rätta mig nu någon!)kunnat göra i Mac OS. Notera att jag medvetet inte skriver vare sig Mac OS X eller Mac OS 9 eller så. För på macen har man ansett att man inte behöver göra fönstret större än vad applikationen behöver.

Så grundsvaret är nej på frågan. Däremot kan du alltså klicka på den gröna knappen och få fönstret anpassat i storlek. Testa tex i Safari.

  • Medlem
  • 2007-06-17 21:26
Ursprungligen av frazze:

Nu tror jag att Baron är ute och märker ord. Tror jag. För jag tror att han egentligen förstår vad som efterfrågas.

Faktiskt inte. Jag är fortfarande inte säker på att jag är med.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-17 16:05

Tja, du har just upptäckt en av skillnaderna mellan windows och mac os. Det är inte meningen att man ska täcka hela skärmbilden med ett fönster. Av tradition använder macanvändare skrivbordet och dra-och-släpp mellan öppna fönster. Det är något som funkar fint när applikationer inte täcker hela skärmbilden.

Hehe, okej, jag får göra det manuellt..

ett minus för mac OS X, för jag anser att det i vissa fall skönare att använda program när det finns lite utrymme att jobba med.

Tck för snabba svar!

borde väl inte vara svårt att lösa nåt script (för ett Macgeek ) som löser detta problem?

Ursprungligen av maikiboy:

borde väl inte vara svårt att lösa nåt script (för ett Macgeek ) som löser detta problem?

Det är upp till varje utvecklare av sitt program att välja hur de vill att den gröna anpassa-knappen ska bete sig. Så det är inte svårt att göra.

I Safari kan du lägga in följande som en bookmarklet:

javascript:self.moveTo(0,0);self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight);

Lägg bokmärket först i bokmärkesraden så kan du aktivera det med kommando-1.

Har en vidarefråga här. När man använder den gröna knappen för att "anpassa" fönstret i Word blir det helt enkelt fel storlek. Inte anpassat till något. Ofta verkar det vara halva bredden som gäller, oavsett hur mycket plats man har vid sidorna. Nån lösning här?

Gissar nu eftersom jag kastat ut MS Office från datorn sen ett litet tag tillbaka men har du testat att hålla inne kringla, alt eller shift när du klickar på den gröna knappen för att se om det gör någon skillnad?

Annars finns feedback att lämna.

Här anpassar sig Word i 100-150 %, dvs med förstoringar däremellan så syns hela sidbredden när man klickar på den gröna knappen. Det tycks som om Officepaketet rent allmänt har problem att anpassa fönstret via den gröna knappen när går utanför detta intervall

Nope, ingen lycka där Niklas, tack ändå!
Det är ju sant annars, den anpassar sig till 100% storleken hela tiden. Pappa är på vippen att sälja sin nya macbook o köpa en PC istället pga. detta. Lite kinkigt kan en annan tycka men faktum kvarstår.
Inga lösningar i sikte?

Har man väl vant sig vid något krävs det ett tag innan man accepterar något annat. Har du testat det här: blog.paulbetts.org - a real maximize button for mac?

För mig kraschar det tipset dock Quicksilver, men funkar det för dig kan du ställa in en Hotkey så kan farsan din bara trycka en knappe eller en tangentbordskombination för att låta fönstret bli så stort som möjligt.

1
Bevaka tråden