Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saker att tänka på vid installation av bootcamp/xp

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har just spenderat 11 njutbara timmar med att installera Bootcamp/XP på en mac mini, och tänkte bara dela med mig av mina lärdomar, ifall det kan bidra till att nån inte sumpar en hel arbetsdag genom att installera windows.

Kortfattat; Se till att läs manualen för Bootcamp innan ni sätter igång. Manualer är ju som gjorda för att skita i, men i det här fallet är det värt det. (och förmodligen i andra lägen också).

Det allra viktigaste är i alla fall att se till att os x är skarpladdat med det allra senaste av allting, inklusive firmware som laddas ner manuellt från apple.com, eftersom det inte alltid dyker upp i programuppdateraren. Detta ska alltså göras innan man bränner cd'n i Bootcamp som senare används för att uppdatera xp.

Men den största missen var att installera xp utan service pack 2. Om man kör med "orginal-xp" som jag gjorde, skiter sig ovan nämnda uppdatering i windows, vilket resulterar i att man bland annat inte kommer ut på nätet, plus ett antal andra mindre obehagligheter.

Men när solen till slut hade gått ner så rullade faktiskt både os x och xp sida vid sida. Och det är faktiskt ganska coolt, även fast min avsmak för windows har växt sig ännu lite större.. och så finns det skojigare saker att ägna dagarna åt än att stirra på microsofts vackra installationsgrafik, som för övrigt påminner mig om att spela Monkey Island för 12 år sen. Men med skillnaden att Monkey Islands grafik är mindre pixlig.

Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-29 01:40

Jaha, där ser man. Tack så mycket

Och varför skulle man vilja komma ut på nätet med Windows

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-20 15:27
Ursprungligen av En svensk tiger:

Och varför skulle man vilja komma ut på nätet med Windows

Därför att det är ganska menlöst att behöva starta om datorn, ladda ner någon ny uppdatering, lägga den uppdateringen på ett usb-minne, återigen starta om datorn, hålla ner alt, boota i xp och sen installera....

klart man vill att internet ska funka även under windows, det är som att ha en bil fast inget bränsle

  • Oregistrerad
  • 2006-10-04 14:51

XP på Mac

Vi som köpt Virtual PC med XP borde kunna få byta ut Vpc skivan mot en XP kostnadsfritt hos Microsoft. Jag har begärt detta och väntar med spänning på svaret.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-17 01:55
Ursprungligen av LarsKarl:

Vi som köpt Virtual PC med XP borde kunna få byta ut Vpc skivan mot en XP kostnadsfritt hos Microsoft. Jag har begärt detta och väntar med spänning på svaret.

Det får du, jeg ringde M$, och fick en ny skiva, kostade 230:- för en ny skive med XP SP2, og fick också en ny registreringskod.

M$ stödjer altså Mac med Bootcamp. Varför skulle dom inte göra det? Dom säljer ju inte nån hårdvara, så för dom e det viktig att folk använder doms OS, oavsett vilken dator dom har.

Har du fått svar om man kan byta ut Virtual PC-skivan mot XP?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-25 23:12

Skulle inte tro att Microsoft vill stödja Apples Bootcamp på det sättet.

Parallels Desktop

Är det ingen som har provat Parallels?

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-17 01:41
Ursprungligen av the örjan:

Är det ingen som har provat Parallels?

Jo jag har gjort det och jag tycker det fungerar riktigt bra faktiskt. Ser ingen direkt anledning till att dualboota med Bootcamp längre.. Har aldrig prövat detta dock.
Jag tycker både OSX och Windows rullar på riktigt bra på min Macbook.. Jag har 2 GB ram och det gör väl en hel del kan jag tänka mig ..
Dock har jag märkt att jag kör väldit lite Windows sen jag skaffade min Macbook med OSX
Den stationära får jobba mindre och mindre hehe=)

Finns det någon räddning ?????

Kan någon hjälpa mig. Jag har gjort tabben att inte följa installations manualen till boot camp. Nu sitter jag med Windows installerat på min mac, allt väl så långt. Men eftersom jag inte laddade ner senaste boot/firmware filerna från Apple.com så kan jag inte boota om datorn från osx. När jag starta om datorn så är det windos som hoppar igång, kan man trycka på någon knapp när jag startar datorn så att den bootar upp osx i stället. Nu sitter jag med min gamla trotänare G4 tiatnium och ber om hjälp... känner mig rätt klantig och :">
är det så att jag måste ominstallera allt för att komma tillbaka till mitt osx ????
Hoppas på att få igång min Mac Book Pro snart. Snyft..........
alla tips är välkommna.
/Arvonen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 15:38
Ursprungligen av Arvonen:

Kan någon hjälpa mig. Jag har gjort tabben att inte följa installations manualen till boot camp. Nu sitter jag med Windows installerat på min mac, allt väl så långt. Men eftersom jag inte laddade ner senaste boot/firmware filerna från Apple.com så kan jag inte boota om datorn från osx. När jag starta om datorn så är det windos som hoppar igång, kan man trycka på någon knapp när jag startar datorn så att den bootar upp osx i stället. Nu sitter jag med min gamla trotänare G4 tiatnium och ber om hjälp... känner mig rätt klantig och :">
är det så att jag måste ominstallera allt för att komma tillbaka till mitt osx ????
Hoppas på att få igång min Mac Book Pro snart. Snyft..........
alla tips är välkommna.
/Arvonen

Starta om datorn och håll ned alt-tangenten direkt. Då får du välja vilken partion du ska starta ifrån.
Om du installerar Bootcamps Mac Drivers så får du dessutom ett program i Windows för att välja startskiva.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-11-15 16:03

Är det någon som vet hur man får ett Mactagentbord att fungera till fullo i WindowsXP via Boot Camp . Jag tänker mest på det numeriska. Det är helt dött i Windows.Har installerat Leoparden med bifogat Boot Camp på min Mac mini.
Sven-Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-21 16:05

jag skulle vilja veta om det funkar precis som med windows om jag installerar det på min mac. alltså, kan jag lira mina pc-spel på macen då?

dagge

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-11-26 14:53

till dagge81.
Jag fick hjälp av "karlan" vad gäller numeriska och det fungerar nu. Jag är novis på windows så hoppas karlan kan ge dig ett svar.
Sven-Olof

Hmm köpte en MacBook för just den anledningen att man också kunde köra med Windows XP... men nu efter en tids användande av Mac OS X så är jag mer och mer tveksam till att installera XP på systemet.

Går förövrigt på en grafisk linje - därav val av Mac.

Hej! Jag är nu här på forumet och behöver lite råd.

Jobbar just nu med mitt kandidatarbete på Chalmers. Vi utvecklar en applikation för inspelning och identifiering av gester utförda med Nintendos Wiimote. Mer information hittar ni på http://wiigester.blogspot.com.

Vi kommer utveckla i C# och vi har kommit fram till att det fungerar bäst om jag väljer att installera Windows XP för att köra Visual Studio med mera. Känner till Mono som gör utveckling i C# möjlig men biblioteket WiimoteLib vi baserar vårt program på stöds ej bra till macen.

Nu till själva frågorna.

Jag antar (men kan förstås ha fel) att jag vill göra mig av med Windowsmiljön när jag är klar och jag undrar hur jag gör detta smidigast. Borde jag ta en backup av systemet som det ser ut nu innan installation m.h.a Bootcamp för att sedan formatera Macen och köra in denna backup? Eller är det ett lika bra alternativ att bara låta OS X-partitionen ta över Windows-partitionen då jag känner för det? Om jag tar en backup med Time Machine efter Windowsinstallationen kan jag få den backupen att bara bestå av OS X-partitionen?

Backup är din vän så kanske jag borde ta en i båda fallen?

Jag är intresserad av ALLA tips, råd, förslag och övrig viktig info.

Är medveten om Parallels men jag behöver få Blutetoothen att fungera till 100 %.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-17 01:01

Bootcamp/Windows Strul.

Hej ni kunniga!
Har haft mac sen hedenhös och köpte nu en MacPro 2.8 med Leopard färdig o klar.
Jag har försökt att installera XPmed sp2, men den hänger sig när jag ska välja vilken partition(drive) som ska installeras på.Windows installeraren börjar läsa fint men när jag kommer till rutan där jag ska välja med piltangenterna så fryser hela klabbet och jag måste stänga av och starta om hela macen.
Tanken är att lägga Windows på en egen hårddisk i fack 2,vilket borde gå enligt manualen i Bootcamp .Jag har provat med olika formateringar och partitioner men det stannar alltid på samma ställe.
Vad är felet?och hur gör jag rätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-13 21:01

Hej jag jag är en nybliven switcher sen måndags. Kör windows genom parallells och undrar om man kan kopiera filer från windows till OSX och tvärtom. Om man kan...hur gör man?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-03-19 19:11
Ursprungligen av Hayuken:

Hej jag jag är en nybliven switcher sen måndags. Kör windows genom parallells och undrar om man kan kopiera filer från windows till OSX och tvärtom. Om man kan...hur gör man?

Ja, om Windowspartitionen är fat32-formaterad är det bara att tuta och köra. Vill man göra samma sak på en NTFS-partition behöver man ntfs-3g som finns att hämta tex. här: http://www.ntfs-3g.org/

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2008-08-05 15:20

Hur installera WXP Pro på MacBook Air?

Är mkt nöjd med min MacBook Air. Klarar allt utom ett digitalt EKG program som är Win baserat. Ringde Macoteket på Birger Jarlsgatan i Sthlm och fick rådet att skaffa en WXP med SP 2 OEM för 1600 SEK ink moms. Har Super Drive och böjade med att göra en Windows partition på 5 GB med Bootcamp sedan ladda in WXP Pro skivan. Allt gick som på räls och efter ca 25 minuter var WXP Pro installerat på den partitionen. Startade om och höll ner alt-tangenten, varvid det kom upp en MachintoshHD och en Windows ikon . Dubbelklickade på Win ikonen och se då kom felmeddelande " fel på disk" starta om med valfri tangent. Dessvärre gick det inte att starta om utan strömbrytaren blev alternativet. Vad är det för fel? Partitionen för Win är 5 GB och OS Win är drygt 500 MB så det finns gott om plats. Bootcamp verkar ett bra verktyg men jag får inte till det. Någon som lyckats?

Ursprungligen av PonGot:

Är mkt nöjd med min MacBook Air. Klarar allt utom ett digitalt EKG program som är Win baserat. Ringde Macoteket på Birger Jarlsgatan i Sthlm och fick rådet att skaffa en WXP med SP 2 OEM för 1600 SEK ink moms.

Väldigt dyrt för en OEM version, du skulle kollat på Webhallen:

WEBHALLEN.com

(895 kr). Men varför köra gamla end-of-life XP när du kan köra nya Vista 64 SP1som kan installeras utan Bootcamp osv?

Kostar inte mer än gamla XP heller..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 20:08

Inget ljud i Vista

Hej. Någon som vet hur man får fart på ljudet i ett installerat Vista? Allt annat fungerar bra. Är det extra drivrutiner som saknas? Kan man bränna en CD med windowsrutiner efter man installerat Vista?

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2008-08-05 15:22

Nu på morgonen läste jag tidigare inlägg och manualen. Felet jag gjorde var att inte FORMATERA Win partitionen på 9 GB till FAT32. Efter ha gjort rätt funkar allt och så även mitt digitala EKG program MedIT.

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2008-08-05 21:09

Hej Macce65
Är inte riktigt mogen för Vista ännu. Flera av de program jag änvänder funkar inte optimalt med Vista. Det är ju Mac jag i första hand kör. Visste tyvärr inte om webbhallens utbud....men skivan var bra.

Ursprungligen av PonGot:

Hej Macce65
Är inte riktigt mogen för Vista ännu. Flera av de program jag änvänder funkar inte optimalt med Vista". .

Vilka program funkar inte i Vista 64? Jag känner inte till något, längre... Kör du jättegamla 16-bitarsprogram?

Det är mycket enklare att installera Vista 64 SP1 än gamla XP.. har mycket elegantare gränssnitt, är säkrare, har jättesnabb sökfunktion mm mm

Läs gärna hur du installerar Vista på Macbook Air:

VolkerW's WebLog : Installing Vista on a MacBook Air

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2008-08-05 22:08

Sen vill jag inte ha WXP Home (895 SEK inkl moms) utan Pro som WH tar 1245 SEK för

1
Bevaka tråden