Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FileVault och skyddande av mappar

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-06-16 16:48

Hej,

Aktiverade precis FileVault på min användare. Nu är jag tydligen krypterad. Slöar FileVault ner användandet av datorn eller bara dom tillfällen den ska läsa och skriva filer i min användare?

Finns det något sätt att skydda EN mapp i sin användare och inte hela användaren. Lösenordskydda den?

Tacksam för svar, är ny med MacOS X

Ursprungligen av gmail:

Finns det något sätt att skydda EN mapp i sin användare och inte hela användaren. Lösenordskydda den?

Det enklaste och bästa sättet är att man skapar en krypterad skivavbild. Då är den säker när den är stängd och det är bara att öppna den och ange lösenord för att den ska monteras på skrivbordet och kunna användas som vilken enhet som helst.

Säg till om du inte vet hur man gör en sådan skivavbild.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-06-17 13:10

Tack Adrian B, jag hittade den lösningen här på forumet på egen hand igår men har en fråga längst ner..

(För dom som inte vet så öppnar man Program->Verktygsprogram->Skivverktyg
Väljer "Ny Avbild". Väljer namn i "Spara som". Väljer var på datorn vill ha sin skivavbild. Väljer lämplig storlek om man tex vill bränna den på CD. Aktiverar AES-128 kryptering. Väljer Läs/Skrivbar skivavbild.

Jag valde att inte spara nyckeln i nyckelringen och måste då skriva in lösenordet varje gång jag vill öppna den skyddade skivavbilden. Sparas nyckelringen kan den som är inloggad på ens användare öppna skivavbilden med ett dubbelklick.)

En fråga - denna skivavbild kan alltså flyttas över på ett usb-minne eller brännas på DVD eller flyttas över till andra lagringsmedium - och om den öppnas på en annan Mac än min egen så måste dom skriva in lösenordet?

Ursprungligen av gmail:

En fråga - denna skivavbild kan alltså flyttas över på ett usb-minne eller brännas på DVD eller flyttas över till andra lagringsmedium - och om den öppnas på en annan Mac än min egen så måste dom skriva in lösenordet?

Stämmer.

  • Medlem
  • 2007-06-17 15:40
Ursprungligen av gmail:

Slöar FileVault ner användandet av datorn eller bara dom tillfällen den ska läsa och skriva filer i min användare?

Hur är det med den här biten då? Slöar FileVault ner datorn över huvud taget? När sker krypteringen? Knappast on the fly!?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-27 15:18

File Vault = risk för dataförlust vid strul

Det finns en anledning att avråda från File Vault, nämligen risken att förlora data om datorn knasar.

Detta hände mig:
Oändlig badboll vid inloggning. Vid nästa startförsök finns ingen hårddisk. Skivverktyg-CD meddelar att hårddisken inte går att reparera. Disk Warrior återställer hårddisken helt utom "some inaccessible files", vilket råkar vara innehållet i den File Vault-krypterade hemmamappen.

Ja, det fanns en säkerhetskopia!

Fördelen med FileVault är att man skyddar sitt eget data mot obehöriga. Är det ett krav man har så rekommenderar jag FV. Använder det själv på min bärbara dator då jag inte vill sprida viss information som finns i den. Min MB kan "lätt" stjälas eftersom jag brukar ha den med på jobb. Alternativet är att använda en krypterad skivavbild, det är gör FV själv. Att det kan bli problem själv kan säkert hända, som vanligt skyddar man sig mot det genom backup.
Jag har inte på 13 månader haft något problem med FV.

1
Bevaka tråden