Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Express, Ethernet och lite mer

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-06-05 16:28

Jag har frågor, som jag sökt svar på lite här och där hos Apple och 99mac, och jag tror att jag fattat, men innan jag köper utrustning vill jag kolla att det kommer att fungera.

Jag har ett litet Ethernet-nätverk som ser ut så här:
Ett ADSL-modem är anslutet med Ethernet till en router. Två datorer, en iMac G5 och en MacBook Pro, är anslutna til routern via Ethernet-kablar. Dessutom en skrivare och en backup-hårddisk. Jag har också en gammal vit iBook G3 utan AirPort-kort.

Här mina frågor:
1. Räcker det att ansluta en Ethernet-kabel till Airport Express för att MacBook Pro skall kunna arbeta trådlöst? (Låter så enkelt så man undrar ju!)
2. Det lär finnas USB-nätverksadabter som jag skulle kunna använda till den gamla iBooken i stället för ett AirPort-kort. Skulle den då fungera mot samma Airport Express-enhet som betjänar MacBook Pro? I så fall, vilken USB-adapter rekommenderas?

När jag läser på forumet anar jag att svaren på mina frågot finns här och där, men jag är novis på nätverk och skulle vilja ha ett samlat svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 20:13
Ursprungligen av marta:

Här mina frågor:
1. Räcker det att ansluta en Ethernet-kabel till Airport Express för att MacBook Pro skall kunna arbeta trådlöst? (Låter så enkelt så man undrar ju!)

Jo Marta, så enkelt är det å visst kommer det att fungera!!

Läs mer i denna PDF:

Designing AirPortExtreme 802.11n Networks

Ursprungligen av marta:

2. Det lär finnas USB-nätverksadabter som jag skulle kunna använda till den gamla iBooken i stället för ett AirPort-kort. Skulle den då fungera mot samma Airport Express-enhet som betjänar MacBook Pro? I så fall, vilken USB-adapter rekommenderas?

Ett exempel är:

D-Link DWL-G122

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-06-05 20:48

Tack för hjälpen! Nu ska jag handla.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-06-10 11:02

Airport Express är inköpt och installerat. Allt fungerar fint. Ett litet tips för dig som tänker lägga in Airport Express i ett befintligt Ethernet-nätverk. För att det hela skall fungera måste du gå in i Air Ports Administrationsverktyg -> Ställ in -> Nätverk och där klicka bort "Distribuera IP-adresser".

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-06-17 12:39

Om du tänker andvände D-Link G122 på en gammal Mac rekommenderar jag den här artikeln:

www.macosxhints.com/article.php?story=200602140626039

Där får du tips var du kan hämta bättre drivrutin än den som följer med D-Link-leveransen. Dessutom får du tips om hur du konfigurerar. Artikeln löste i alla fall mina problem.

1
Bevaka tråden